راهنمای خرید و خدمات

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک

ورق آجدار به ورق‌های فلزی گفته می‌شود که برجستگی‌های منظم و همگن بر روی آن ایجاد شده است. ورق آجدار می‌تواند از ورق ساده آهنی، ورق آلومینیوم، ورق گالوانیزه و همچنین ورق استیل ضد زنگ تولید شود. طرح‌های مختلفی برای تولید ورق آجدار بکار می‌رود که مهمترین آنها یک خط تا 4 خط هستند. که به صورت عمود برهم با فاصله یکسان بر روی ورق ایجاد می‌شوند.

مهمترین ویژگی‌های ورق آجدار، مقاومت در برابر لغزش و جوش‌پذیری بالا به جهت جنس ورق می‌باشد. به همین دلیل در تولید راه‌پله صنعتی، خودروسازی و واگن‌سازی، صنایع فراساحل، کف کشتی‌ها و غیره کاربرد فراوان دارد.

انواع ورق آجدار آهنی از نظر روش تولید

یکی از مهمترین دسته‌بندی‌های ورق آجدار، تقسیم آن به دو گروه ورق آجدار فابریک و ورق آجدار پرسی می‌باشد که به روش تولید ورق آجدار مربوط می‌گردد. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های این دو نوع ورق آجدار پرداخته می‌شود.

ورق آجدار فابریک

روش تولید ورق آجدار فابریک در کارخانه اضافه نمودن آج در مدل‌های مختلف به سطح ورق است. در واقع ورق‌های گرم ساختمانی توسط قالب‌های مخصوص به صورت برجسته تولید می‌شوند. ورق آجدار آهنی فابریک در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و فولاد گیلان تولید می‌شود. ضخامت ورق‌های تولیدی از 2 میلیمتر تا 6 میلیمتر عنوان شده است اما ممکن است به صورت سفارشی تا ضخامت 10 میلیمتر نیز تولید شود. ورق آجدار آلومینیومی، از ضخامت 1 تا 5 میلیمتر در کارخانه نورد آلومینیوم تولید می‌شود. ورق گالوانیزه آجدار و ورق استیل آجدار نیز از ضخامت 2 تا 4 میلیمتر برای کاربردهای خاص بکار می‌رود.

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک

ورق آجدار پرسی

ورق آجدار پرسی در کارگاه‌های مختلف توسط دستگاه پرس تولید می‌شود. بدین ترتیب که ورق گرم ساختمانی ساده در زیر دستگاه پرس با قالب آجدار قرار گرفته و با ضربه ای که توسط دستگاه پرس به ورق وارد می‌شود یک سطح ورق آهنی برجسته گردیده و در سطح دیگر فرورفتگی ایجاد می‌شود. فرآیند پرس ورق آجدار آسان نیست و تمهیدات مهمی به جهت تولید ورق مناسب مورد نیاز است. به همین دلیل برای تولید ورق آجدار پرسی فقط از ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان که قابلیت شکل‌پذیری مناسب دارد استفاده می‌گردد. همچنین ضخامت ورق ساده در بازار آهن به طور معمول از 2 تا 4 میلیمتر است. شرکت وستا سازه راد با توجه به تجهیزات مناسبی که در اختیار دارد می‌تواند ورق 6 میلیمتر پرسی را نیز تولید نماید. در خصوص ورق آلومینیوم، ورق گالوانیزه و ورق استیل نیز به همین ترتیب است و به طور معمول ضخامت‌های 2 تا 4 میلیمتر را به صورت پرسی آجدار می‌کنند.

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک

ورق آجدار به دو صورت فابریک و پرسی تولید می‌شود که تفاوت آنها از نظر ظاهری نیز قابل مشاهده است. ورق آجدار فابریک و ورق آجدار پرسی دو تفاوت عمده و مهم دارند. یکی از تفاوت‌های ورق اجدار فابریک و پرسی این است که سطح دوم ورق فابریک صاف است و سطح دوم ورق پرسی فرورفتگی دارد. بنابراین کیفیت ورق اجدار فابریک نسبت به ورق پرسی بالاتر است.

همچنین وزن ورق پرسی مشابه ورق آهنی سیاه است و از فرمول ساده حجم ضربدر جرم حجمی بدست می‌آید اما وزن ورق فابریک بدلیل ایجاد برجستگی بر روی ورق آهنی ساده بیشتر از ورق پرسی است. به طور کلی برای برای محاسبه وزن ورق آجدار فابریک، برای ورق آجدار 3 میلیمتر و کمتر به میزان 0.3 میلیمتر به ضخامت اضافه می‌کنند و برای ورق‌های فابریک بیشتر از 3 میلیمتر به میزان 0.4 میلیمتر به ضخامت اضافه خواهد شد.

با توجه به اینکه تولید ورق آجدار فابریک در کارخانه فرآیند پیچیده‌تری نسبت به تولید ورق آجدار پرسی توسط دستگاه پرس است، قیمت ورق آجدار فابریک حدود 15% -20% بیشتر است. به همین دلیل با توجه به تورم و افزایش روز افزون قیمت‌ها، ورق پرسی محبوبیت بیشتری نسبت به ورق فابریک پیدا نموده است.

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک

نتیجه‌گیری

ورق آجدار یکی از ورق‌های فلزی پر کاربرد در صنعت کشور و ساختمان‌سازی می‌باشد. به همین دلیل مصرف‌کنندگان نهایی می‌بایست قبل از خرید به تفاوت ورق‌های آجدار موجود در بازار کشور توجه نمایند. در این مقاله تفاوت‌های ورق آجدار فابریک و پرسی بررسی گردید. همچنین شما می‌توانید از طریق تماس با شرکت وستا سازه را از خدمات مشاوره و راهنمایی این شرکت استفاده نمائید. کافی است با شماره تلفن 28426262-021 تماس حاصل نموده و یا به شماره موبایل 09391111886 از طریق برنامه مورد علاقه خود پیام دهید.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. من از بازار آهن پرسیدم ورق ۶ میل آجدار پرسی نبود
    اینجا نوشته قابل انجام هست
    قیمتش هم ارزون تره از فابریک !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا