بیماری ها

طرز تهیه دمنوش شنبلیله برای دیابت

برگ‌ها و دانه‌های شنبلیله از زمان‌های قدیم توسط یونانی‌ها، مصری‌ها و رومی‌ها در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این گیاه به حدی محبوب بود که در زمان کوتاهی شهرت یافت و هرگز جذابیت خود را از دست نداد و به تمام کشورهای آسیایی معرفی شد.

تبلیغات

شنبلیله به صورت برگ‌های خشک یا تازه استفاده می‌شود. به جرات می‌توان گفت، شنبلیله یکی از سالم‌ترین گیاهانی است که در آشپزی استفاده می‌شود که به دلیل خواص دارویی خود طعمی تلخ اما خواص سلامتی زیادی دارد. دمنوش شنبلیله سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آهن، کلسیم و پروتئین است اما مهمتر از همه به دلیل، منبع غنی از فیبر به کنترل دیابت کمک می‌کند.

اگر فرد دیابتی هستید امروز می‌خواهیم شما را با یکی از دمنوش های مؤثر برای کنترل آن آشنا کنیم و طرز تهیه دمنوش شنبلیله برای دیابت را آموزش دهیم.

شنبلیله برای بدن چه مزایایی دارد؟

جلوگیری از دیابت

از آنجا که دانه‌های شنبلیله حاوی فیبر محلول و گالاکتومانان هستند، با کاهش سرعت هضم و جذب کربوهیدرات‌ها به کاهش سطح گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کرده و تحمل گلوکز را بهبود می‌بخشد و خطر هیپرگلیسمی را در بیماران دیابتی را به حداقل می‌رساند.

کاهش کلسترول

شنبلیله حاوی ساپونین است که به کاهش جذب کلسترول بدن از غذاهای چرب، به ویژه کلسترول بد LDL و تری گلیسیرید کمک می‌کند.

تبلیغات

کاهش وزن

شنبلیله به عنوان منبع فیبر محلول طبیعی و سرکوب کننده اشتها، تأمین انرژی در بدن را افزایش می‌دهد و عدم پرخوری سبب کاهش وزن می‌شود.

افزایش شیر مادر

ناگفته نماند، یکی از خواص شنبلیله افزایش شیر مادر است.

محافظت از سرطان

شاید تعجب کنید اما موسیلاژ موجود در شنبلیله سموم را از بدن دفع و در نتیجه از سرطان جلوگیری می‌کند.

کاهش سطح قند خون

دانه‌های شنبلیله منبع غنی فیبر محلول هستند که روند هضم را کند و جذب قند را افزایش می‌دهند بنابراین، مصرف منظم شنبلیله به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند.

درمان آسم

برای افرادی که اختلالات تنفسی دارند، دمنوش شنبلیله موهبت بزرگی است. دمنوش شنبلیله برای افراد مبتلا به آسم مفید است، همچنین برای گلودرد، درمان سرماخوردگی و سرفه بسیار استفاده می‌شود.

تبلیغات

شنبلیله چگونه به جلوگیری از دیابت کمک می‌کند؟

با توجه به اینکه میلیون‌ها نفر در هر دقیقه به دیابت مبتلا می‌شوند، این بیماری تبدیل به یک اپیدمی در جهان شده است که در طول سال‌ها به دلیل عادات غذایی ناسالم، سبک زندگی ناسالم و عدم فعالیت بدنی بروز پیدا می‌کند. متخصصان بارها هشدار داده اند، این افزایش هشدار دهنده دیابت نیاز به کنترل و مراقبت دارد و هیچ گیاه دارویی بهتر از شنبلیله پیدا نخواهید کرد.

تعجب آور است اما، افزودن 100 گرم پودر دانه شنبلیله به رژیم غذایی بیماران دیابتی به طور مؤثر سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد و مصرف منظم آن برای بیماران دیابتی مفید است.

طرز تهیه دمنوش شنبلیله برای دیابت

روش اول

یک قاشق چایخوری دانه شنبلیله را کمی له کنید و به مدت 3 ساعت در آب داغ خیس کنید، سپس از صافی رد کنید و  لیمو و کمی عسل برای طعم دادن به آن اضافه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

روش دوم

یک قاشق غذاخوری (11 گرم) دانه شنبلیله بهم همراه مقدار مناسبی آب را در قابلمه‌ای روی اجاق بگذارید. به مدت 6 تا 7 دقیقه بجوشانید. هنگامی که آب به جوش آمد، شعله را کم کنید و بگذارید به قدری بجوشد که به رنگ زرد کمرنگ در بیاید سپس شعله را خاموش کنید و دمنوش را از صافی رد و سرو کنید.

روش سوم

دمنوش شنبلیله را می‌توان در هر زمانی از روز با چای سیاه، چای سبز و اولانگ دم و سرو کرد. برای تهیه این دمنوش ظرفی آبی را بجوشانید، سپس دانه‌های شنبلیله و چای را به آن اضافه کنید و اجازه دهید حدود 5 دقیقه بجوشد، سپس از روی حرارت بردارید و بگذارید دانه‌های شنبلیله و برگ‌های چای به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب داغ دم بکشد. اگر دوست داشتید دمنوش را با شکر یا عسل سرو کنید.

تبلیغات

روش چهارم

ماست و شنبلیله، با خاصیت ضد التهابی قوی خود، یکی از ترکیبات عالی برای کنترل دیابت است.

برای تهیه این ترکیب، دانه‌های شنبلیله را آسیاب و پودر کنید، سپس یک فنجان ماست به دانه‌ها اضافه و مخلوط کنید. این مخلوط را حداقل دو بار در روز مصرف کنید.

روش پنجم

دو قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را با دو فنجان آب مخلوط کنید و در ظرفی بریزید و روی ظرف را بپوشانید و یک شب تا صبح بگذارید بماند. صبح روز بعد، نوشیدنی را از صافی رد کرده و اول صبح میل کنید. این روند را هر روز به مدت یک ماه تکرار کنید تا سطح گلوکز خونتان کاهش یابد.

برای دیابت چه مقدار باید شنبلیله مصرف کنیم؟

استفاده از شنبلیله برای دیابت یک روش قدیمی است. بسیاری معتقدند شنبلیله به طور مؤثر سطح قند خون را کنترل می‌کند. اما دوز توصیه شده برای آن بین 2.5 تا 15 گرم بسته به شدت، سن و قد بیمار است. بیمارانی که 12.5 گرم پودر شنبلیله را به طور مساوی به دو بار در روز میل می‌کنند، نتایج مثبتی در کنترل دیابت دارند. بسیاری از بیماران پس از مصرف 2.5 گرم پودر شنبلیله، سطح گلوکز خونشان کاهش یافته است. همچنین بیماران دیابتی که یک یا دو بار در روز کپسول 500 میلی گرمی شنبلیله مصرف می‌کردند سطح قند خونشان بهبود یافته است.

عوارض جانبی شنبلیله برای دیابتی‌ها

  • دانه‌های شنبلیله در صورت مصرف خوراکی باعث ایجاد گاز و نفخ می‌شود.
  • شنبلیله با برخی داروها، به ویژه رقیق کننده‌های خون و داروهای تجویز شده برای درمان لخته خون ممکن است تداخل داشته باشد.
  • قبل از انتخاب شنبلیله برای درمان بیماری خود با پزشک مشورت کنید. زیرا اگر این ماده بدون نسخه مصرف شود، سطح گلوکز خون را به طور خطرناکی کاهش می‌دهد.
  • شنبلیله باعث زایمان زودرس در زنان باردار می‌شود. بنابراین، بهتر است استفاده از آن را فقط به پخت و پز محدود کنید.
  • علاوه براین، ممکن است با مصرف شنبلیله بیش از شش ماه احتقان، خس خس سینه و سرفه را تجربه کنید.
  • استفاده از شنبلیله همراه با داروهای دیابت اکیداً ممنوع است زیرا خطر کما دارد.
4.5/5 - (8 امتیاز)

تبلیغات

منبع
truemedsstylecrazemasalaherbwikihowpracto

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا