پوست و مو

روش های خانگی سم زدایی مو از چربی، شوره و مواد شیمیایی مضر

بسیاری از محصولات مراقبت از مو که مصرف می‌کنیم دارای مواد شیمیایی بی کیفیت است که باعث تجمع چربی و سموم روی پوست سر می‌شود. بنابراین سم زدایی از موها هر چند وقت یکبار ضروری است. سم زدایی و خنثی سازی مواد شیمیایی در موها به تعادل پوست سر، رشد موها و پاکسازی پوست سر از شوره سر، آکنه و خارش کمک می‌کند.

اصولاً سم زدایی پوست سر به معنی تعادل pH پوست سر و پاکسازی سر از ناخالصی‌ها و هرگونه تجمع سلول‌های مرده پوست و آلودگی‌ها است. سم زدایی و تمیز کردن مو برای روح بخشیدن به مو، تجدید فولیکول‌های مو و تشویق رشد سالم مو بسیار مناسب است.

روش های خانگی سم زدایی مو

ماسک سم زدایی مو

بیشتر دستورالعمل‌های سم زدایی مو مقرون به صرفه است و از سه ماده ساده استفاده می‌شود مانند تمام روشهای خانگی، قبل از استفاده تست حساسیت آن را بررسی کنید و اگر آلرژی پوستی دارید اصلاً استفاده نکنید.

مواد لازم برای ماسک سم زدایی مو:

  • پودر رس بنتونیت. این پودر دارای غلظت بالایی از مواد معدنی از جمله سیلیس، کلسیم، منیزیم، سدیم، آهن و پتاسیم است. همچنین منافذ مسدود شده از جمله فلزات سنگین، ناخالصی‌ها و مواد شیمیایی را جذب و پاکسازی می‌کند.
  • سرکه سیب، سرشار از ویتامین‌های B و C و مواد معدنی برای مو است. همچنین ضدالتهاب خوبی برای درمان شوره سر است.
  • ژل آلوئه ورا، آنزیم‌های پروتئولیتیک موجود در این ژل به ترمیم سلول‌های مرده پوست در پوست سر کمک می‌کند و از خارش جلوگیری می‌کند.

دستورالعمل:

1/2 فنجان از هر کدام از مواد پودر رس بنتونیت، سرکه سیب و ژل آلوئه ورا را ترکیب کنید و روی پوست سر خود بمالید. سپس روی آن کلاه دوش بگذارید و بعد از مدت 20 تا 30 دقیقه موهای خود را با 1 فنجان سرکه سفید بشویید و اجازه دهید حداقل 1 تا 3 دقیقه روی سر بماند، سپس دوباره با شامپو بشویید.

ماساژ پوست سر با روغن

برای پوست‌های سر حساس، ماساژ پوست سر با روغن‌های مناسب مو به مدت 15 دقیقه عالی است.

انواع روغن مو:

  • آفتابگردان: درخشندگی موها
  • نارگیل: موهای آسیب دیده
  • زیتون: مرطوب کردن موهای ضخیم و آسیب دیده
  • جوجوبا: برطرف کردن خارش پوست سر
  • آرگان: بهبود سلامت پوست سر و محافظت از آسیب و ریزش مو

نکات سم زدایی از موها

انتخاب شامپو مناسب مو

هر فردی باید شامپویی را خریداری کند که مناسب نوع موهای خود باشد. در غیر این صورت، موها آسیب می‌بیند و از درخشش و لطافت آنها جلوگیری می‌شود. از طرفی بهتر است قبل از خرید برچسب شامپو را مطالعه کنید اگر کلمه “detox ” به معنی “سم زدایی” باشد را خریداری کنید.

شانه زدن با برس مناسب

برای هر نوع مویی باید شانه مخصوص به خودش استفاده شود زیرا برس باعث تحریک پوست سر می‌شود. به عنوان نمونه از شانه دندانه پهن برای موهای خشک استفاده شود، همچنین می‌توانید قبل از شامپو زدن موهای خود را روغن بزنید تا طی مراحل شامپو از خشک شدن آسیب نبیند.

توجه داشته باشید، همیشه باید در زیر آب دوش پوست سر را با حرکت دورانی ماساژ دهید تا تمام تجمع چربی‌ها و سموم از بین برود.

اطلاع از مواد تشکیل دهنده شامپو

از شامپوهایی با مواد تشکیل دهنده سولفات و کلرید یا یون و الکل نباید استفاده کنید زیرا باعث آسیب جدی به موها می‌شود.

ماساژ پوست سر برای سم زدایی مو

ماساژ پوست سر به بهبود جریان خون، کمک به روند طبیعی رشد مو و بهبود وضعیت کلی مو کمک می‌کند.

استفاده از شامپو جوش شیرین

1 قاشق جوش شیرین و 3 قسمت آب ولرم مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود، سپس برای مدت 1 تا 3 دقیقه روی موهای خود قرار دهید و با شامپو بشویید.

شستشوی موها با سرکه سیب

چند قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب مخلوط کنید و بعد از چند دقیقه موها را شامپو بزنید.

استفاده از پاک کننده‌های طبیعی پوست سر

  1. روغن درخت چای
  2. قهوه
  3. جو دوسر
  4. آب برنج
  5. نمک
  6. آب لیمو

ترکیب آب خیار و لیمو

این ترکیب به شما کمک می‌کند از شر تمام موهای زائد خود خلاص شوید. این ترکیب حاوی اسید سیتریک است که برای مشکلات شوره سر و خشکی پوست بسیار مفید است. مقداری آب خیار را با آبلیمو مخلوط کنید. سپس روی پوست سر خود ماساژ دهید و بعد از 20 دقیقه با شامپو و نرم کننده بشویید.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
healthlinehollandandbarretttimesofindia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا