ضرب المثل

معنی ضرب المثل آسه برو آسه بیا که گربه شاخت نزنه

مفهوم ضرب المثل آسه برو آسه بیا که گربه شاخت نزند

ضرب المثل “آسه برو، آسه بیا که گربه به شاخت نزنه” یعنی با احتیاط و بی سر و صدا عمل کن تا کسی توجهی به کارت نداشته باشد.

تبلیغات

این ضرب المثل از یک بازی کودکانه قدیمی گرفته شده که با این شعر آغاز می شود: موش موشک، آسه برو، آسه بیا… در این ضرب‌المثل فرد را از «شاخ گربه» می‌ترسانند در حالی که گربه شاخ ندارد! اما منظور چیست؟

آسه مخفف عامیانه آهسته است و منظور از رفت و آمد آهسته، این است که خودنمایی نکن و مراقب باش تا در هر کاری که انجام می‌دهی از سوی دشمنانت آسیبی به تو نرسد. این ضرب المثل را زمانی به کار می‌برند که قصد دارند کسی را برای کار مهمی به جایی بفرستند اما قبلش توصیه های امنیتی را هم برایش توضیح می دهند.

این مثل یعنی بی سر و صدا کار خودت را انجام بده و توجه مخاطبان را جلب نکن تا مبادا حسودان و بدخواهان مانع پیشرفت تو شوند و منظور از شاخ زدن گربه، آسیب رساندن به فرد است.

ضرب المثل می‌گوید اعتدال را رعایت کن و پایت را از مسیر درست خارج نگذار چرا که اگر منحرف شوی اول از همه به خودت آسیب می‌رسانی.

تبلیغات

ضرب المثل آسه برو آسه بیا برای توصیه به احتیاط و دقت در میان مردم به کار می‌رود همچنین برای سفارش به احتیاط زیاد و حداکثر دقت و مراقبت از نتایج کار شخصی استفاده می گردد.

اگر بخواهیم به کسی بگوییم که کار خودت را بکن و با دیگران کاری نداشته باش و در بحث‌ها و درگیری‌های اجتماعی شرکت نکن تا آسیب نبینی، این مثل را به کار می‌بریم.

بنابراین این ضرب المثل جنبه پند و نصیحت دارد و یکی از ضرب المثل هایی است که والدین یا دوستان در مورد کودکان و رفیقان خود به کار می برند.

3.7/5 - (3 امتیاز)

تبلیغات

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا