بیماری ها

طرز تهیه ترنجبین و خاکشیر برای کبد

اهمیت گیاهان دارویی در درمان برخی بیماری های ناعلاج به قدری بود که ابن سینا در کتاب «القانون فی طیب» یا «قانون الطب» خود تجربیاتش درباره گیاهان دارویی را گردآوری کرد. ابن سینا بیشتر تمرکز خود را بر حول گیاهان موثر بر درمان بیماری های کبد و طحال قرار داد. جالب است بدانید، تاکنون 163 گیاه برای درمان بیماری های کبد و طحال معرفی شده است که ترنجبین و خاکشیر یکی از آنهاست.

همانطور که می دانید، بزرگترین عضو بدن کبد است که حدود 2 درصد از وزن کل بدن را تشکیل می دهد. این عضو مهم بدن وظایف مختلفی از قبیل تصفیه و ذخیره خون، متابولیسم کربوهیدرات ها، سنتز پروتئین ها، چربی ها، هورمون ها و مواد شیمیایی، ذخیره ویتامین ها و آهن را انجام می دهد، بنابراین سالم نگه داشتن آن بسیار مهم است.

به طور کلی، گیاهان بسیاری در طب سنتی ما دارای اثرات محافظتی کبد و سایر بیماری های مرتبط با آن هستند. از قدیم الایام تاکنون متخصصان گیاه‌پزشکی در جستجوی یافتن مؤثرترین گیاهی بودند که غنی‌ترین منبع دارویی را داشتند و حتی از آنها در داروهای تقویت‌کننده کبد نیز استفاده می شود.

در این مطلب با بیان طرز تهیه دمنوش طلایی طرز تهیه ترنجبین و خاکشیر برای کبد یکی از راه های بهبود یکی از بیماری های مرگبار به نام کبد چرب را بازگو می کنیم.

خاکشیر و ترنتجبین چه فوایدی برای بدن دارد؟

هیچ چیز با طراوت تر از نوشیدن خاکشیر برای رفع تشنگی در روزهای گرم بهار و تابستان نیست. ترنجبین و خاکشیر از دیرباز نوشیدنی محبوب بوده است که می توان آن را در آب‌میوه‌فروشی ها پیدا کرد. در وهله اول این نوشیدنی برای کم آبی بدن مفید است اما خواص شگفت آور دیگر این معجون برای کبد است.

خاکشیر برای سم زدایی کبد و مشکلات یبوست که آن را به یکی از بهترین داروهای گیاهی تبدیل کرده است بسیار مناسب است و گیاه‌پزشکان آن را همواره توصیه می کنند.

ترنجبین یا ترانگبین گیاه شیرابه ای قندی است که به صورت شبنم بر روی گیاه خارشتر می نشیند. این در گذشته برای تهیه قند به طور سنتی از ترنجبین به علت ترکیبات قندی فراوان و مختلفی در این گیاه استفاده می کردند ولی امروزه آن را به عنوان دارو برای درمان برخی از بیماری ها موثر می دانند.

ترنجبین چه فوایدی برای بدن دارد؟

عدم یبوست

ترنجبین از ابتلا به یبوست جلوگیری می کند.

آنتی اکسیدان ها

تحقیقات نشان داده است که ترنجبین دارای خواص درمانی است از بیماری های دژنراتیو و زوال جسمی و روحی جلوگیری می کند.

ویتامین C

ترنجبین سرشار از ویتامین C است نقش اساسی در سلامتی بدن دارد.

جریان خون

ترنجبین به تقویت گلبول های قرمز خون کمک می کند و از کم خونی و بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین، کلسترول بالا، احتقان قلب و دردهای شدید قفسه سینه جلوگیری می کند.

کاهش کلسترول

ترنجبین برای کاهش سطح کلسترول در بدن انسان مفید است و برای عملکرد صحیح قلب مناسب است.

سل

ترنجبین علاوه بر اینکه در تقویت سیستم ایمنی ضعیف بسیار موثر است، اثر مهاری در برابر باکتری های مضر بیماران مبتلا به سل دارد.

سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در ترنجبین به پیشگیری از سرطان و سایر بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

فشار خون

ترنجبین حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی مانند مس، منگنز و منیزیم است که ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کند.

وزن بدن

مصرف ترنجبین با سوزاندن چربی به جلوگیری از افزایش وزن کمک می کند.

اختلالات معده

از برگ و پوست ترنجبین به طور گسترده برای درمان اسهال، اسهال خونی، درمان برفک و ناراحتی های ادراری استفاده می کنند.

خاکشیر چه خواصی برای بدن دارد؟

دفع سنگ کلیه

نوشیدن شربت خاکشیر و ترنجبین به دفع سنگ کلیه کمک می کند و یک ادرارآور طبیعی است که به دفع سموم از بدن و سنگ کلیه کمک می کند.

درمان یبوست بارداری

یکی از خواص خاکشیر در بارداری درمان یبوست است. زنان باردار که اغلب دچار کم آبی می شوند و مشکلاتی مانند یبوست را تجربه می کنند، می توانند خاکشیر مصرف کنند. با این حال، حتما باید با پزشک مشورت کنند.

کمک به کاهش یا افزایش وزن

برای کاهش وزن هر روز صبح ناشتا مخلوط یک قاشق غذاخوری خاکشیر در یک لیوان آب ولرم به لاغری کمک می کند. اگر به دنبال راهی موثر برای افزایش وزن هستید، هر روز صبح برای صبحانه یک لیوان شربت خاکستر و شیر بنوشید. این شربت باعث تقویت معده و افزایش اشتها می شود و در نتیجه به تدریج باعث افزایش وزن می شود.

درمان کبد چرب

خاکشیر به دلیل خاصیت ادرارآوری که دارد به سم زدایی و پاکسازی کبد کمک می کند و نقش موثری در درمان بیماری های کبدی به ویژه کبد چرب دارد.

درمان سرماخوردگی و تب

خاکشیر دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است و به بدن در مبارزه با بیماری هایی مانند سرماخوردگی کمک می کند.

درمان التهاب مجاری ادرار و کلیه ها

نوشیدن روزانه 4 تا 5 لیوان شربت خاکشیر و دارچین برای درمان التهاب مجاری و کلیه ها مفید است.

طرز تهیه ترنجبین و خاکشیر برای کبد

روش اول

خاکشیر دو نوع است یکی کوچک که رنگ آن قرمز و طعم آن کمی تلخ است و دومی بزرگتر و رنگ آن قرمز مایل به تیره است که هر دو خاصیت تسکین دردهای معده و گوارشی دارند.

در این روش ابتدا باید خاکشیر را چند ساعت در آب سرد خیس کنید سپس مقداری شربت ترنجبین به آن اضافه و میل کنید. یا حدود پنج گرم از دانه های خاکشیر را بشویید و با آب یا گلاب بجوشانید. سپس آن را با مقداری شربت ترنجبین مخلوط و بخورید.

روش دوم

3 قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک لیوان آب بریزید و بعد از 5 ساعت، دو قاشق غذاخوری خاکشیر به آن اضافه کنید. نوشیدن روزانه این دمنوش به دفع سنگ کلیه کمک می کند.

روش سوم

ابتدا خاکشیر را در ظرفی بریزید و به آن آب اضافه کنید، زمانی که دانه های خاکشیر روی سطح آب شناور شدند، با اضافه کردن ترنجبین، عسل یا شکر مخلوط را خوب هم بزنید. سپس بگذارید دانه های خاکشیر به مدت 30 دقیقه در آب خیس بخورند تا حالت ژل مانند به خود بگیرند سپس با تکه های یخ و کمی گلاب یا آبلیمو میل کنید.

روش چهارم

ابتدا خاکشیرها را در آب کمی خیس کنید، سپس آب اضافی خاکشیرها را خالی کنید. در این مرحله بعد ترنجبین ها را بشویید و در آب جوش به مدت 7 دقیقه خیس کنید سپس ترنجبین را با خاکشیرها ترکیب کنید و سرو کنید.

4/5 - (40 امتیاز)
منبع
falokhabsabkezendeginaturepubmedncbitehrantimessnapptriphoneytajbenmaryfoods

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا