بیماری ها

علت صدای زنگ و وزوز کردن گوش + روش های مراقبتی

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به بیان علت صدای زنگ و وزوز کردن گوش و روش های مراقبتی میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تقریباً همه ما پس از قرار گرفتن در معرض سر و صدای بسیار بلند، مدت کوتاهی دچار وزوز گوش می‌شویم. اما اگر وزوز گوش بیش از شش ماه طول بکشد، مزمن است و به شدت با کاهش شنوایی مرتبط است.

بیشتر وزوز گوش ذهنی است، به این معنی که فقط می‌توانید سر و صدا را بشنوید. اما گاهی اوقات عینی است، به این معنی که شخص دیگری نیز می‌تواند آن را بشنود. به عنوان مثال، اگر سوفل قلبی داشته باشید، با هر ضربان قلب صدایی هولناک می‌شنوید. برخی از افراد ضربان قلب خود را در داخل گوش می‌شنوند و پدیده‌ای به نام وزوز گوش ضربان دار ایجاد می‌شود. این احتمال در افراد مسن بیشتر اتفاق می افتد.

روند وزوز گوش مزمن قابل پیش بینی نیست و در این شرایط چنان در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کند که نیاز به کمک پزشک است.

وزوز گوش زمانی رخ می‌دهد که صدای زنگ یا صداهای دیگر در یک یا هر دو گوش احساس شود. در حقیقت سر و صدایی که هنگام وزوز گوش می‌شنوید ناشی از صدای خارجی نیست و افراد دیگر معمولاً نمی‌توانند آن را بشنوند. وزوز گوش مشکل شایعی است که حدود 15٪ تا 20٪ افراد به خصوص بزرگسالان مسن را درگیر کرده است.

چرا وزوز گوش ایجاد می‌شود؟

وزوز گوش یا صدای زنگ گوش می‌تواند در اثر بسیاری از موارد ایجاد شود. اما نشانه از بیماری نیست. علت زنگ زدن معمولاً از آسیب موهای ریز گوش داخلی که سیگنالهایی را به مغز می‌فرستند و نحوه شنیدن صدا را کنترل می‌کنند ایجاد می‌شود. آنچه که مسلم هست وزوز گوش موقتی است، یا ممکن است تا آخر عمر ادامه یابد.

وزوز گوش معمولاً به دلیل بیماری زمینه‌ای مانند از دست دادن شنوایی مربوط به سن، آسیب گوش یا مشکل در سیستم گردش خون ایجاد می‌شود. برای بسیاری از افراد، وزوز گوش با درمان علت زمینه‌ای یا سایر درمان‌ها بهبود می‌یابد.

صداهای وزوز گوش از کم تا زیاد بسته به شدت آن متفاوت است. در بعضی موارد، صدا به قدری بلند است که توانایی تمرکز یا شنیدن صداهای محیط مختل می‌شود.

علت صدا زنگ و وزوز کردن گوش چیست؟

در بسیاری از افراد، وزوز گوش به دلیل یکی از موارد زیر ایجاد می‌شود:

1. از دست دادن شنوایی

سلول‌های کوچک و ظریف مویی در گوش داخلی (حلزون گوش) با دریافت امواج صوتی گوش حرکت می‌کنند و مغز این سیگنال‌ها را به عنوان صدا تفسیر می‌کند.

افزایش یا تغییر حالت موهای داخل گوش با افزایش سن یا هنگامی که به طور مرتب در معرض صداهای بلند قرار گیرد صدای وزوز اتفاق می افتد.

2. عفونت گوش یا انسداد مجرای گوش

مجاری گوش با تجمع مایعات (عفونت گوش)، خاک یا سایر مواد خارجی مسدود می‌شود. این انسداد بر گوش فشار وارد کرده و باعث ایجاد وزوز می‌شود.

3. آسیب‌های سر یا گردن

ضربه به سر یا گردن بر گوش داخلی، اعصاب شنوایی یا عملکرد مغز مرتبط با شنوایی تأثیر می‌گذارد. چنین آسیب‌هایی معمولاً باعث ایجاد وزوز گوش می‌شود.

4. وزوز کردن گوش بدلیل مصرف داروها

داروهایی که به علت ایجاد وزوز گوش شناخته شده‌اند شامل داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) و برخی از آنتی بیوتیک ها، داروهای سرطانی، قرص‌های آب (ادرار آورها)، داروهای ضد مالاریا و داروهای ضد افسردگی می‌باشند.

5. اسپاسم عضلات در گوش داخلی

عضلات گوش داخلی که اسپاسم و منقبض شوند منجر به وزوز گوش، کاهش شنوایی در گوش می همچنین می‌تواند ناشی از بیماری‌های عصبی، از جمله مولتیپل اسکلروزیس باشد.

6. اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

مشکلات TMJ، در مقابل گوش ها جایی که استخوان فک پایین شما با جمجمه روبرو می‌شود، قرار دارد که می‌تواند باعث ایجاد وزوز گوش شود.

7. سایر بیماری‌ها

سایر بیماری‌های مزمن شرایطی از جمله دیابت، مشکلات تیروئیدی، میگرن، کم خونی و اختلالات خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس همگی با وزوز گوش ارتباط دارند.

8. وزوز کردن گوش بدلیل صداهای بلند

صداهای بلند دلیل اصلی وزوز گوش است. به عنوان مثال کنسرت‌ها و گوش دادن آهنگ با صدای بلند روی یک یا هر دو گوش تأثیر می‌گذارد و باعث کاهش شنوایی و درد می‌شود.

9. جرم بیش از حد گوش

اگر جرم گوش بیش از حد انباشته شود، منجر به زنگ یا کاهش شنوایی می‌شود. بهتر است به جای استفاده از گوش پاک کن این کار را به پزشک محول کنید تا گوش‌ها آسیب نبینند.

10. سن

با افزایش سن، تعداد فیبرهای عصبی در گوش شما کاهش می‌یابد و احتمالاً باعث مشکلات شنوایی اغلب مرتبط با وزوز گوش می‌شود.

11. ارتباط جنسیتی

مردان بیشتر دچار وزوز گوش می‌شوند.

12. استعمال دخانیات و الکل

خطر ابتلا به وزوز گوش در افراد سیگاری بیشتر است. نوشیدن الکل همچنین خطر وزوز گوش را افزایش می‌دهد.

عوارض وزوز گوش

اگر وزوز گوش دارید، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

  • خستگی
  • مشکلات خواب
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات حافظه
  • افسردگی
  • اضطراب و تحریک پذیری
  • سردرد
  • مشکلات زندگی خانوادگی و شغلی

اگر با وزوز گوش دچار کم شنوایی یا سرگیجه و اضطراب یا افسردگی شده حتماً به پزشک مراجعه کنید.

جلوگیری از وزوز کردن گوش

  • عدم گوش دادن به موسیقی با صدای بسیار زیاد از طریق هدفون
  • ورزش منظم، درست غذا خوردن و اقدامات دیگر برای سالم نگه داشتن رگ‌های خونی می‌تواند به جلوگیری از وزوز گوش در ارتباط با چاقی و اختلالات رگ‌های خونی کمک کند.
  • الکل، کافئین و نیکوتین را محدود کنید.
  • وزوز گوش استرس زا است و استرس می‌تواند وزوز گوش را بدتر کند. بیوفیدبک یک روش آرام سازی است که با تغییر در پاسخ‌های بدنی به کنترل استرس کمک می‌کند.
5/5 - (2 امتیاز)
منبع
healthwebmdmayoclinic

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا