ضرب المثل

معنی ضرب المثل ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺧﺮﺱ ﺗﺨﻢ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﯾﺎ ﺑﭽﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ

مفهوم ضرب المثل ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺧﺮﺱ ﺗﺨﻢ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﯾﺎ ﺑﭽﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ؟ ﮔﻔﺖ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﻡﺑﺮﯾﺪﻩ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﮕﻮﯾﯽ ﺑﺮ ﻣﯽﺁﯾﺪ

معنای “دم بریده” که در اینجا استفاده شده، به معنای شخصی است که بدون توجه به عواقب و ریسک کارهایش، دست به هر کاری می زند. این فرد ممکن است با استفاده از دغلکاری و فریبکاری، به منافع خود برسد اما ممکن است به خود و دیگران ضرر برساند.

تبلیغات

این عبارت می تواند به صورت جدی و یا به صورت مزاح استفاده شود. همچنین، عبارت “دم بریده” در معانی دیگری نیز استفاده می شود که شامل حیوانی که دمش بریده شده، شخصی که وارثی ندارد و نسلش در حال انقراض است، مکار و فریبکار است و زرنگ است استفاده می شود.

ضرب المثل “ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺧﺮﺱ ﺗﺨﻢ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﯾﺎ ﺑﭽﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ؟ ﮔﻔﺖ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﻡﺑﺮﯾﺪﻩ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﮕﻮﯾﯽ ﺑﺮ ﻣﯽﺁﯾﺪ” در مورد افرادی است که بدون توجه به گوشزدهای اطرافیان خود عمل می‌کنند، ممکن است در مواجهه با خطرات و مشکلاتی قرار بگیرند. عدم توجه به نظرات و پیشنهادات دیگران می‌تواند منجر به انجام تصمیمات نادرست و خطرناک شود.

این افراد ممکن است خود و دیگران را در معرض خطر قرار دهند، زیرا عملکرد آنها می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روند و نتیجه فعالیت‌های اطرافیانشان داشته باشد بنابراین، ایجاد فاصله با افرادی که بدون توجه به گوشزدهای دیگران عمل می‌کنند، می‌تواند به منظور حفظ امنیت و سلامت همه طرفین مفید باشد.

این ضرب المثل در مورد افراد زرنگ نیز کاربرد زیادی دارند چون این افراد می توانند کارهایی را که بسیاری از مردم از پس انجام آن برنمی آیند انجام دهند و به این ترتیب مصداق واقعی برای این ضرب المثل قدیمی به شمار می روند.

تبلیغات

این مثل توسط والدین در مورد بچه های بیش از اندازه شلوغ نیز به کار می رود و برای توصیف میزان شلوغی آنها مورد استفاده فراوان قرار می گیرد.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا