تناسب اندام

کدام ویتامین باعث لاغری میشود

یکی از بزرگترین دغدغه های بشر امروزی این است که چه بخورد تا لاغر شود؟ و عده دیگری هم به مزاح می‌گویند چیزی نخور…..تا لاغر شوی…..!!!!

تبلیغات

ولی خارج از شوخی می‌توان گفت بعضی از چاقی‌ها در اثر درست کار نکردن متابولیسم بدن و اختلال در بعضی هورمون‌ها از جمله کم‌کاری تیروئید پدید می‌آید و مشکلات عدیده‌ای را برای افراد به وجود می‌آورد.

از آن‌جایی که هیچکس چاقی را دوست ندارد، چون چاقی علاوه بر ابتلا شدن فرد به بیماری‌هایی نظیر قلبی-عروقی و فشارخون بالا با پدیده‌ی عدم تناسب اندام روبرو می‌شود که حاصلی جز افسردگی در برندارد.

حتی بعضی افراد وقتی دچار استرس و ناراحتی می‌شوند یا یک مشکلی در زندگی‌شان به وجود می‌آید مغز (فرمانده سیستم عصبی)، برای اینکه فرد را از این حالت نجات دهد او را وادار به پرخوری یا ریزه خواری می‌کند تا برای مدت کوتاهی هم که شده از پریشانی بیرون آید.

لذا در ادامه مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که چه ویتامینی بخوریم تا لاغر شویم؟

تبلیغات

مصرف ویتامین A برای لاغری

ویتامین آ، محلول در چربی است که برای تنظیم عملکرد غده تیروئید موثر است، چون سوخت و ساز بدن را تنظیم میکند.  هورمون‌های ترشح شده از غده تیروئید، با مصرف مقدار مناسب از ویتامین A به سطح متعادلی می‌رسند و باعث لاغری میشود.

مصرف بیوتین یا B7

بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه ب و محلول در آب است که باعث بالابردن سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها می‌شود و در اصل باعث کالری سوزی شده و انرژی بدن را بالا می‌برد. به آن ویتامین H هم می‌گویند که مخفف Haar und به زبان آلمانی یا همان ویتامین مو و پوست است.

کره بادام‌زمینی، جودوسر، زرده تخم‌ مرغ، بادام و فندق از منابع خوب بیوتین محسوب می‌شوند.

مصرف ویتامین D

این ویتامین به بدن کمک می‌کند که کلسیم و فسفر را جذب کند. کلسیم برای انقباضات ماهیچه‌ای ضروری است. در حالی که فسفر در سنتز ATP، یعنی شکل قابل استفاده انرژی در بدن، نقش دارد.

منابع خوب ویتامین دی:  تخم مرغ، روغن زیتون، ماهی، دانه آفتابگردان.

تبلیغات

مصرف آهن یا Fe  

یکی از املاح معدنی است که برای نگه داشتن سطح بالای انرژی در بدن و همچنین ساخت هموگلوبین خون بسیار ضروری است و باعث رفع کم‌خونی می‌شود.

منابع غنی آهن: زردآلو، اسفناج، غلات سبوس‌دار و ماهی ساردین.

مصرف ویتامین  C

یک ویتامین بسیار ضروری و یک آنتی‌اکسیدان قوی برای بدن است که باعث کند شدن اکسیداتیو سلولها می‌گردد. برای اینکه آهن جذب بدن شود باید همراه ویتامین سی استفاده شود.

منبع غنی ویتامین سی: مرکبات، فلفل سبز و کلم بروکلی

ویتامین های گروه B

ویتامینهای گروه ب، که اصطلاحا به آنها B Complex هم گفته می‌شود همگی به سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها کمک می‌کنند و باعث افزایش دمای بدن و آزاد شدن کالری می‌گردد و همین امر باعث لاغری می‌شود فقط چون سوخت و ساز بالاست باعث افزایش اشتها می‌شود و باید مراقب بود تا از پرخوری جلوگیری کنیم.

تبلیغات

منبع غنی از ویتامین های گروه ب: جگر، گوشت و تخم‌مرغ

و در آخر

همیشه باید به این نکته توجه داشت که کمبود ویتامین ها در بدن ایجاد سوء هاضمه می‌کند، سوخت وساز بدن را کند و اختلالات متابولیسمی به دنبال دارد که در نتیجه آن باعث چاقی و افزایش وزن خواهد شد.

4.7/5 - (3 امتیاز)

تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا