بیماری ها

علت و درمان کیپ شدن و گرفتگی گوش

در این مطلب به بررسی علت و درمان کیپ شدن و گرفتگی گوش خواهیم پرداخت، باما همراه باشید 🙂

کیپ شدن گوش اتفاقی است که هر فردی در طول زندگی آن را تجربه کرده است. از علائم بدی که کیپ شدن گوش دارد کاهش توانایی شنوایی، شنیدن صدای باد در گوش، حس کردن مایع یا مخاط در گوش و احساس گرفتگی در گوش می‌باشد. در این مقاله به چند راه درمان خانگی اشاره می‌کنیم.

دلایل کیپ شدن و گرفتگی گوش

کشیدگی در ناحیه مهره‌های گردن و پشت گردن یا حتی مشکلاتی در فک (بیشتر پایین فک)، می‌توانند باعث ایجاد گرفتگی گوش شوند. هنگام سرماخوردگی نیز فشار روی گوش‌ها طبیعی است، اما پس از بهبودی، گرفتگی گوش هم باید برطرف شود. هنگام بلند شدن و به زمین نشستن هواپیما نیز روی گوش‌ها فشار می‌آید که این مورد نیز به خاطر تفاوت ارتفاع طبیعی است. در اینجا جویدن آدامس به برطرف شدن این گرفتگی ناراحت‌کننده کمک می‌کند.

شناگرهای غیرحرفه‌ای نیز اغلب با این فشار روی گوش دست‌به‌گریبان هستند. گرفتگی گوش همچنین می‌تواند نشانه‌ای از فشار بیش‌ازحد روی یکی از اعضای حساس بدن باشد.

سرماخوردگی، زکام، حساسیت، گرفتگی سینوس، ورود آب به حفره‌های گوش (در اثر شنا یا …)، تغییرات فشار هوا  از علائم دیگر گرفتگی گوش می‌باشند.

با چرک کردن گوش نیز گرفتگی گوش به وجود می‌آید. اما وقتی پزشک با استفاده از دستگاه‌های مخصوص این چرک‌ها را پاک‌کرده و از بین می‌برد، به‌صورت محسوسی بهبودی حاصل‌شده و گرفتگی گوش ناپدید می‌شود.

اما اگر چرک عامل گرفتگی گوش نباشد، درمان کردن آن مشکل‌تر می‌شود. در اینجا اندازه‌گیری فشار و تست شنوایی می‌تواند در تشخیص بهتر علت بیماری کمک کند چراکه مشکل شاید مثلاً از فشار داخل گوش میانی باشد.

روش های خانگی درمان کیپ شدن گوش

1. رفع کیپی گوش با سرکه سیب و الکل

سرکه سیبدرمان گرفتگی گوش با سرکه سیب

درواقع، سرکه سیب یکی از محبوب‌ترین داروهای خانگی برای رفع مشکل کیپ شدن گوش‌ها است زیرا این ماده به حل کردن مخاط و دفع آن از بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، سرکه دارای خواص ضد باکتری نیز است که می‌تواند به درمان بسیاری از عفونت‌های دیگر که منجر به ایجاد مخاط و درنتیجه مسدود شدن گوش‌ها می‌شود، کمک کند. ترکیب سرکه سیب و الکل ایزوپروپیل می‌تواند به تجزیه‌ی هر جرمی که مانع از تخلیه‌ی مایع می‌شود، کمک کند.

2. درمان کیپی گوش با روغن سیر و کنجد

سیر یکی دیگر از داروهای درمان طبیعی خانگی برای رفع مشکل گرفتگی گوش‌ها است زیرا این ماده یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است. اگر گوش شما در اثر بعضی از عفونت‌ها کیپ شده است، مصرف سیر می‌تواند با تمیز کردن عفونت، شما را از درد و ناراحتی خلاص کند. درحالی‌که استفاده‌ی منظم از روغن سیر از بروز عفونت جلوگیری می‌کند، استفاده از روغن کنجد نیز می‌تواند به‌راحتی مشکل گرفتگی گوش‌ها را درمان کند.

3. جوش‌شیرین، نمک بدون ید و آب برای کیپی گوش

به گزارش الو دکتر، کیپ شدن گوش‌ها ممکن است ناشی از التهاب آلرژیک ناشی از عفونت سینوس ایجاد شود. شما می‌توانید با استفاده از پودر جوش‌شیرین، نمک بدون ید و آب یک اسپری سالین تهیه کنید و از آن به‌عنوان یکی از داروهای خانگی مناسب برای رفع مشکل کیپ شدن گوش‌ها استفاده کنید. این اسپری سالین بینی به‌عنوان یک ضد احتقان ملایم عمل می‌کند که می‌تواند به رفع انسداد بینی دچار گرفتگی کمک کند با از بین بردن احتقان، مشکل کیپ شدن گوش را رفع کنید.

4. ترکیب سیر، نمک و آب برای رفع کیپی گوش

سیر دارای خواص ضد باکتری قوی است که می‌تواند هرگونه عفونت گوش (در گوش خارجی یا گوش میانی) را از بین ببرد. علاوه بر این، نمک هم قادر است به جذب مایع از گوش شما کمک کند و بدون هرگونه عوارض جانبی عفونت را به‌طور مؤثر رفع کند. بنابراین، ترکیب سیر و نمک نیز یکی از داروهای خانگی مناسب است برای کیپ شدن گوش‌ها که در اثر عفونت سینوسی یا سایر عفونت‌ها ایجادشده است.

5. رفع کیپ بودن گوش با روغن‌زیتون

زیتوندرمان گرفتگی گوش با روغن زیتون

برای جلوگیری از بروز مشکل کیپ شدن گوش، بهتر است از روغن‌زیتون استفاده کنید زیرا اگر این روغن را داخل گوش بریزید جرم را شل می‌کند و درنهایت سبب می‌شود که به‌راحتی از گوش خارج شود. علاوه بر این، اگر به دنبال راهی برای از بین بردن گرفتگی گوش هستید، نباید این روش را نادیده بگیرید.

6. کمپرس سرد یا گرم برای گرفتگی گوش

استفاده از حرارت یکی از بهترین داروهای خانگی است برای رفع کیپ شدن گوش که در اثر وجود جرم در گوش، سرماخوردگی یا سینوس ایجاد می‌شود. علاوه بر این، استفاده از کمپرس گرم احتقان را نیز کاهش می‌دهد، گرفتگی گوش را رفع می‌کند و درد را از بین می‌برد.

7. بخار برای رفع گرفتگی گوش

یکی از درمان‌های خانگی آسان برای رفع کیپ شدن گوش ناشی از سینوس و سرماخوردگی استنشاق بخار است. این روش سبب می‌شود که موکوس (مخاط) از گوش‌ها خارج شود. علاوه بر این، بخار همچنین می‌تواند به از بین بردن جرم گوش که دلیل اصلی گرفتگی است، کمک کند.

با جرم‌گرفتگی گوش چه کنیم؟

در چنین شرایطی فرد بدون داشتن درد یا سابقه خاصی از بیماری احساس گرفتگی گوش را گزارش می‌کند. نکته مهم اینجاست که حتی در چنین مواردی استفاده از گوش‌پاک‌کن توصیه نمی‌شود، مگر آن‌که افراد با آموزش کاربرد گوش‌پاک‌کن، تحت نظر متخصص آشنا شوند.

انتخاب اندازه یا سایز گوش‌پاک‌کن در ارتباط با قطر کانال گوش است و پس از انتخاب گوش‌پاک‌کن با سایز مناسب باید واردکردن گوش‌پاک‌کن به درون گوش خارجی از سمت دیواره فوقانی مجرا صورت گیرد. همچنین پس از ورود 5/1 سانتی‌متر از گوش‌پاک‌کن به درون مجرا فقط با یک‌بار چرخش و تمیز کردن دیواره‌های جلویی، کف و دیواره پشتی باید گوش‌پاک‌کن بیرون آورده شود.

چه وقت نیاز به شست‌وشوی دوره‌ای گوش داریم؟

شست‌وشوی گوش در پاره‌ای موارد برای خروج اجسام خارجی در گوش است که البته در پاره‌ای مشاغل نیز اتفاق می‌افتد و البته در این افراد، تجمع جرم گوش نیز دیده می‌شود. همچنین در افرادی که شکل مجرا به‌گونه‌ای است که جرم گوش را به سمت خارج هدایت نمی‌کند، شست‌وشوی دوره‌ای ضرورت پیدا می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
alodoctormizanonlineگردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا