ضرب المثل

معنی ضرب المثل ﮔﺮﮒ ﻭ ﻣﯿﺶ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺟﺎ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﻧﺪ

مفهوم ضرب المثل ﮔﺮﮒ ﻭ ﻣﯿﺶ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺟﺎ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﻧﺪ

“گرگ و میش از یک جوی آب می‌خورند” یا ” ﮔﺮﮒ ﻭ ﻣﯿﺶ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺟﺎ ﻣﯽﺧﻮﺭﻧﺪ” یک ضرب‌المثل است که به وضعیتی اشاره دارد که در آن هر دو طرف به طور کامل در امنیت و سلامتی قرار دارند. این ضرب‌المثل نشان می‌دهد که در یک موقعیت مشترک، هر دو طرف می‌توانند بهره‌برداری کنند و هیچ کسی مزاحمتی ایجاد نخواهد کرد. این ضرب‌المثل به تعاون و توافق بین دو طرف اشاره می‌کند و بیانگر روابط متقابل و متعادل است. در این موقعیت، هیچ تهدیدی وجود ندارد و هر دو طرف از این تعاون متقابل بهره‌مند می‌شوند. این ضرب‌المثل برای توصیف موقعیت‌هایی استفاده می‌شود که همه شرکت‌کنندگان به طور کامل از مزایای یکدیگر بهره‌مند شده و هیچ خطری وجود ندارد.

در زمان حکومت میرزا تقی خان امیرکبیر، احتشام الدوله (خانلر میرزا)، عموی ناصرالدین شاه و والی بروجرد، به تهران سفر کرد و به دیدار میرزا تقی خان رسید. امیرکبیر از احتشام الدوله پرسید: “وضعیت بروجرد چطور است؟”

حاکم لرستان پاسخ داد: “وضعیت بروجرد به قدری امن و آرام است که حتی گرگ و میش هم از یک جوی آب مشترک استفاده می‌کنند!”

امیرکبیر ناراحت شد و گفت: “من می‌خواهم کشوری که من صدراعظم آن هستم، به قدری امن و آرام باشد که حتی گرگی هم وجود نداشته باشد که در کنار میش آب بخورد. تو می‌گویی گرگ و میش از یک جوی آب می‌خورند؟” خانلر میرزا، در برابر این استدلال امیرکبیر، ساکت ماند و چیزی نگفت.

این ضرب المثل نشان دهنده وضع آرام و امنیت کامل است. به این معنی که هیچ کس برای دیگران مزاحمت ایجاد نمی کند و بین افراد جامعه هیچ دشمنی وجود ندارد همچنین از طرف سایر کشورها نیز تهدیدی دیده نمی شود به همین خاطر نشانی از صلح و امنیت است.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا