بهداشت زنان

درمان تنبلی تخمدان با ورزش

تنبلی تخمدان یک بیماری شایع در بین زنان است و تقریباً از هر 20 خانم یکی مبتلا به تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک است. از زنان به تنبلی تخمدان مبتلا هستند، ولی خودشان نمی‌دانند. تحقیقی نشان داد تقریباً ۷۰ درصد زنان مبتلا به تنبلی تخمدان از آن بی‌خبرند. در ادامه با ما همراه باشید تا با ورزش‌های مناسب برای پیشگیری و درمان تنبلی تخمدان آشنا شوید.

تنبلی تخمدان چیست؟

تخمدان‌ها تخم‌هایی را آزاد می‌کنند که اسپرم‌های مردان آن‌ها را بارور می‌کنند. آزاد شدن یک تخم در هر ماه تخمک‌گذاری نامیده می‌شود. تنبلی تخمدان مشکلی هورمونی است که زنان بین سنین ۱۵ تا ۴۴ ساله به آن مبتلا می‌شوند. PCOS روی تخمدان‌های زنان تأثیر می‌گذارد. تخمدان‌ها اندام‌های تولید مثلی هستند که استروژن و پروژسترون تولید می‌کنند. این دو هورمون چرخه‌های قاعدگی را تنظیم می‌کنند. تخمدان‌ها همچنین مقدار کمی هورمون مردانه به‌نام اندروژن تولید می‌کنند.

همچنین بخوانید: علائم تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک

برای بارداری، شما باید تخمک‌گذاری کنید. زنانی که نمی‌توانند به‌طور منظم تخمک‌گذاری کنند، تخمک‌های زیادی برای باروری تولید نمی‌کنند. پلی کیستیک یکی از دلایل اصلی ناباروری در زنان است. نشانه‌های تنبلی تخمدان عبارت است از: بی نظمی قاعدگی، کاهش باروری، افزایش سقط، چاقی، خونریزی شدید قاعدگی، فاصله دو قاعدگی بیشتر از 35 روز، قطع قاعدگی، جوش صورت، دیابت، پر مویی در کل بدن، کاهش مو در گیجگاه و… . از جمله پیامدهای روانی این سندرم نیز می‌توان به اضطراب و افسردگی اشاره نمود.

آیا تنبلی تخمدان با ورزش درمان می‌شود؟

امروزه مطالعات متعدد تأثیر درمان‌های غیر دارویی را از طریق تغییر یا اصالح سبک زندگی بر پیشرفت عملکرد تولید مثلی و کاهش عوامل خطرزای قلبی متابولیکی نشان داده‌اند؛ بنابراین فعالیت بدنی به عنوان یک اولویت برای زنان دارای PCOS از سوی متخصصان زنان توصیه می‌شود.

پژوهشگران در رابطه با تنبلی تخمدان انجام دادند. این محققین به خانم‌هایی که به یکی از مراکز درمانی مراجعه می‌کردند و دچار تنبلی تخمدان بودند آموزش ورزش‌های مقاومتی با وزنه دادند. سپس از آن‌ها درخواست شد 3 بار در هفته تمرینات مقاومتی با وزنه انجام دهند و قبل از هر جلسه تمرین به مدت 15 دقیقه بدن خود را با ورزش‌های مناسب و کششی گرم کنند.

سپس حرکات مقاومتی با وزنه‌های آزاد اجرا می‌شد. حرکات شامل پرس پا، پشت پا، جلو پا، پرس سینه، جلو بازو و کشش دو طرفه به پایین، در برگیرنده عضلات بزرگ بالا و پایین تنه بود. محققین همچنین به کسانی که دچار تنبلی تخمدان بودند روزانه 2 کپسول کربنات کلسیم تجویز کردند.

تنبلی تخمدانورزش های موثر برای تنبلی تخمدان

بعد از دو ماه آزمایش خون نشان داد چربی خون و قند خون کسانی که تمرینات ورزشی را انجام داده‌اند و کپسول کلسیم خورده‌اند کاهش یافته و همچنین ذخیره تخمدانی آن‌ها نیز افزایش یافته است. این تحقیق نشان می‌دهد یکی از راه‌های درمان تنبلی تخمدان ورزش کردن مرتب و مصرف کلسیم کافی می‌باشد. تحقیقات نشان داده‌اند که کیفیت زندگی زنان مبتلا به این سندرم در مقایسه با افراد سالم و حتی در مقایسه با مبتلایان به دیگر بیماری‌های زنان، پایین‌تر بوده است.

پژوهشگران بر این باورند که ورزش منظم و نه‌چندان سنگین برای این گروه جدا از درمان‌های کلینیکی، یک روش سالم و طبیعی می‌باشد. علاوه بر این، تمرینات ورزشی احساس رضایت و خشنودی بیشتری را نسبت به رژیم‌های دارویی و درمانی در افراد ایجاد می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که فعالیت بدنی منظم نه تنها ترکیب بدن را در وضعیت مطلوبی قرار می‌دهد، بلکه کمک می‌کند تا افراد به مدت طولانی‌تری شاد و تندرست باشند.

ورزش پیلاتس و بهبود عملکرد تخمدان

یکی از روش‌های حرکت درمانی که اخیراً مورد توجه متخصصان علوم ورزشی قرار گرفته و به طور چشم‌گیر رو به فراگیر شدن است، ورزش پیلاتس می‌باشد. این ورزش مجموعه‌ای از تمرینات تخصصی و ترکیبی از هر دو عنصر جسم و ذهن است. در این روش تمرینی تمرکز بر روی مرکز بدن، شامل ناحیه شکم، لگن و ستون فقرات است. هدف اصلی این نوع تمرینات افزایش قدرت، انعطاف، استقامت، تعادل و وضعیت بدنی است. در واقع ورزش پیالتس یک روش مناسب برای تمرین آگاهی ذهن – بدن و کنترل حرکات وضعیتی است. در محدود مطالعاتی، اثرات تمرینات پیلاتس بر وضعیت متابولیکی و هورمونی چندین بیماری مورد بررسی قرار گرفته است.

پیلاتسدرمان تنبلی تخمدان با ورزش پیلاتس

تمرینات پیلاتس یک روش کم هزینه، سالم، ایمن و بدون اثرات جانبی است و یادگیری آن آسان می‌باشد. نتایج نشان می‌دهد یک دوره تمرین پیلاتس، موجب ارتقاء معنی‌دار کیفیت زندگی (اختلالات قاعدگی، وزن، مشکلات ناباروری و حیطه عاطفی- هیجانی) می‌شود. همچنین برخی شاخص‌های متابولیکی از جمله وزن بدن، شاخص توده بدنی، درصد چربی نیز پس از انجام تمرینات پیلاتس کاهش یافت. تحقیقات انجام یافته در ایران در مورد تأثیر تمرینات پیلاتس و دیگر فعالیت‌های ورزشی بر سندرم تخمدان پلی کیستیک همسو بود.

حرکات یوگا مؤثر در درمان تنبلی تخمدان

یوگا به عنوان یکی از روش‌های فوق‌العاده در بهبود عملکرد جسمی و ذهنی شناخته شده است. در سال‌های اخیر یک تغییر در جامعه یوگا اتفاق افتاده و آن اینکه زنان برای افزایش شانس بارداری از حرکات یوگا استفاده نمودند و از اینجا ایده‌ی “یوگای بارداری” متولد شد. تمرینات یوگا بارداری حرکاتی است که برای ایجاد گردش خون بهتر در دستگاه تولید مثل استفاده می‌شوند و طراحی شده‌اند تا با استرس‌های موجود در زمان تلاش برای بارداری مقابله کنند.

یوگادرمان تنبلی تخمدان با یوگا

یوگا در بارداری با ایجاد تعادل میان ورزش ذهنی و بدنی تصور مثبت و مناسبی از موفقیت در بارداری طبیعی در وجود زنان فراهم می‌کند. از جمله این حرکات می‌توان به حرکت کبرا، حرکت نیلوفر آبی، حرکت پاهای بالای دیوار، حرکت پل و حرکت کفشدوزک اشاره داشت.

تأثیر ورزش‌های هوازی در بهبود تنبلی تخمدان

در بررسی اثرات ورزش‌های هوازی روی تنبلی تخمدان مشخص شد که ورزش‌های هوازی جدا از تغییر در چربی‌های بدن باعث تغییر در هورمون‌های جنسی نیز می‌شود.

تنبلی تخمدان با چربی که دور تخمدان را می‌گیرد ارتباط مستقیم دارد. باوجوداین چربی‌ها تخمدان درست کار نمی‌کند و تنبل می‌شود. از جمله ورزش‌های هوازی می‌توان به دویدن، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، استفاده از تردمیل و… اشاره کرد.

ورش هوازیبهبود تنبلی تخمدان با ورزش های هوازی

اینکه ورزش کنید و یک مقدار از چربی‌های بدنتان را کاهش بدهید، در رفع تنبلی که تخمدانتان به آن گرفتار است بسیار مؤثر است. کسانی که ژن تنبلی تخمدان دارند با کمی اضافه وزن هم تنبلی تخمدانشان بروز می‌کند، با از بین بردن چربی‌ها در اکثر مواقع مشکل حل خواهد شد.

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی + فایل صوتی دوره + برنامه تمرینی + آموزش تصویری تمرینات + موسیقی تراپی + پشتیبانی 35 روزه

اطلاعات بیشتر
منبع
beytooteگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا