تغذیه

خواص جادویی گیلاس برای سلامتی + ارزش غذایی گیلاس

گیلاس یا آلوکک به میوه بسیاری از درختان سرده پرونوس گفته می‌شود که دارای هسته و گوشته است. ترکیه، ایالات متحده آمریکا و ایران از عمده تولیدکنندگان میوه گیلاس در جهان هستند.

میوه گیلاسی که خرید و فروش می‌شود معمولاً ارقام گونه‌های محدودی مانند: گیلاس شیرین (گیلاس خودرو) و گیلاس ترش (آلبالو) هستند. نام «گیلاس» به درخت گیلاس هم گفته می‌شود و گاهی‌اوقات در مورد بادام و درختان گلدار مشابه سرده پرونوس مانند «گیلاس تزئینی» یا «ساکورا» هم استفاده می‌شود. گیلاس وحشی ممکن است به هر یک از گونه‌هایی که بدون کاشتن رشد می‌کنند اطلاق شود، گرچه در جزایر بریتانیا اغلب به گیلاس خودرو با نام «گیلاس وحشی» اشاره می‌شود.

گیلاس دارای گونه‌های متعدد و در تمام ایران پراکنده‌است. از گیلاس علاوه بر مصرف به عنوان میوه خام، مربا و کمپوت ساخته می‌شود. برگ آن به صورت دم کرده برای درمان بیماری کلیه و کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد. میوه گیلاس در سلامت چشم، سلامت پوست، پیری و کاهش وزن بسیار مؤثر می‌باشد. این گیاه احتمالاً از منطقه‌ای بین دریای سیاه و دریای خزر منشأ گرفته‌است؛ ولی به نظر می‌رسد که در زمانهای قدیم آن را به اروپا برده باشند. بیشتر ارقام کشت شده آن در سرتاسر دنیا از اروپا منشأ گرفته‌اند، ولی تعدادی از ارقام مهم، در مناطق گیلاس خیز محلی انتخاب یا اصلاح گردیده‌اند.

ایران با تولید ۲۲۵ هزار تن (۱۲درصد تولید دنیا) سومین تولیدکننده گیلاس در جهان می‌باشد (بعد از ترکیه و آمریکا).

گیلاس

ارزش غذایی: گیلاس – 100 گرم

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
انرژی ۲۶۳ کیلوژول (۶۳ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها ۱۶ گرم
قندها ۱۲٫۸ گرم
فیبر ۲٫۱ گرم
چربی ۰٫۲ گرم
پروتئین ۱٫۱ گرم
آب ۸۲ گرم
ویتامین آی معادل ۳ میکروگرم (۰٪)
– بتاکاروتن ۳۸ میکروگرم (۰٪)
– لوتئین و زآکسانتین ۸۵ μg
ویتامین ب۱ (تیامین) ۰٫۰۲۷ میلی‌گرم (۲٪)
ویتامین ب۲ (ریبوفلاوین) ۰٫۰۳۳ میلی‌گرم (۲٪)
ویتامین ب۳ (نیاسین) ۰٫۱۵۴ میلی‌گرم (۱٪)
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵) ۰٫۱۹۹ میلی‌گرم (۴٪)
ویتامین ب۶ ۰٫۰۴۹ میلی‌گرم (۴٪)
اسید فولیک (ویتامین ب۹) ۴ میکروگرم (۱٪)
ویتامین C ۷ میلی‌گرم (۱۲٪)
ویتامین K ۲٫۱ میکروگرم (۲٪)
کلسیم ۱۳ میلی‌گرم (۱٪)
آهن ۰٫۳۶ میلی‌گرم (۳٪)
منیزیم ۱۱ میلی‌گرم (۳٪)
منگنز ۰٫۰۷ میلی‌گرم (۴٪)
فسفر ۲۱ میلی‌گرم (۳٪)
پتاسیم ۲۲۲ میلی‌گرم (۵٪)
سدیم ۰ میلی‌گرم (۰٪)
روی ۰٫۰۷ میلی‌گرم (۱٪)

11 خاصیت جادویی گیلاس


1. گیلاس و دیابت

گیلاس شیرین شاخص گلیسمی بسیار پایینی دارد( شاخص گلیسمی این میوه حدود ۲۲ است). این مقدار حتی از شاخص گلیسمی زردآلو(۵۷)، انگور(۴۶)، بلوبری(۴۰ ) یا آلو(۳۹) پایین‌تر است. همین امر موجب می‌شود گیلاس یک میان وعده مغذی برای افراد دیابتی باشد.

2. خاصیت آرام‌بخش گیلاس

آیا شما نیز جزو افرادی هستید که خواب راحتی در شب ندارند؟ آب گیلاس می‌تواند بهترین درمان برای شما باشد. آب گیلاس را حدود ۳۰ دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب و ۳۰ دقیقه قبل از وعده غذایی عصر بنوشید. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد افرادی که این میوه خوشمزه را به‌صورت منظم مصرف می‌کنند سطح ملاتونین بالایی خواهند داشت. همان‌طور که می‌دانید گیلاس منبع خوبی از ملاتونین است و همین امر به بهبود چرخه خواب و داشتن خوابی راحت کمک می‌کند.

3. کاهش وزن با گیلاس

محققان دریافته‌اند موش‌هایی که از گیلاس ترش تغذیه‌شده‌اند اضافه‌وزن زیادی نداشته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که خوردن گیلاس به آب شدن چربی‌های شکمی کمک می‌کند.

4. سلامت مغز با خاصیت‌های گیلاس

انجمن آلزایمر، گیلاس را به‌عنوان یک ماده خوشمزه و افزایش‌دهنده حافظه دسته‌بندی کرده است زیرا این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست.

5. خواص گیلاس برای قلب

گیلاس می‌تواند مزایای زیادی برای سیستم قلبی-عروقی فراهم آورد. آنتوسیانین(رنگ‌دانه‌ای است که باعث قرمز شدن گیلاس می‌شود) ممکن است PRAP را فعال کند که در تنظیم ژن‌های درگیر در متابولیسم چربی و گلوکز نقش دارد. همین امر خطر افزایش کلسترول، افزایش فشارخون و دیابت را کاهش می‌دهد.

6. خاصیت‌های ضد پیری گیلاس

همان‌طور که قبلاً نیز ذکر کردیم، گیلاس سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها را دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد باعث پیری افراد می‌شوند. نوشیدن یک لیوان آب گیلاس فرآیند پیری را کندتر می‌کند. آب گیلاس یک درمان جایگزین برای سایر شرایط پوستی است.

7. خواص گیلاس برای نقرس

خوردن گیلاس خطر ابتلا به حملات نقرس را تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهد. بیمارانی که مبتلابه نقرس بودند و در طول دوره دوهفته‌ای گیلاس مصرف کردند ۳۵ درصد کمتر از سایرین به این حملات مبتلا شدند. محققان بر این باورند که مصرف گیلاس یا عصاره آن می‌تواند حملات نقرس را کاهش دهد.

8. کاهش درد عضلات با مصرف گیلاس

نیم یا یک پیمانه گیلاس ترش یا یک پیمانه آب گیلاس می‌تواند التهاب عضلات و درد آن را کاهش دهد. گروهی از دونده‌های ماراتن که دو بار در روز آب گیلاس نوشیده بودند درد کمتری در عضلات خود تجربه کردند.

9. گیلاس و کاهش کلسترول خون

همان‌طور که می‌دانید گیلاس پتاسیم بالایی دارد و همین امر به تنظیم فشارخون در افراد مبتلابه پرفشاری خون کمک می‌کند. فیتوسترول‌ موجود در گیلاس به کاهش سطح کلسترول بد خون کمک می‌کند.

10. خواص گیلاس برای درد مفاصل

درد و ناراحتی ناشی از مفاصل متورم با کمک آب گیلاس و مصرف آن کاهش پیدا می‌کند.

11. گیلاس و پیشگیری از سرطان روده

موادی که در گیلاس ترش وجود دارد می‌تواند تشکیل مواد سرطان‌زا را کاهش دهد. محققان گیلاس ترش را به همبرگرهای گوشتی اضافه کردند. محتوای چربی این ماده بسیار کمتر بود. بافت گیلاس نه‌تنها می‌تواند بدتر شدن اکسیداسیون چربی گوشت را کندتر کند بلکه تشکیل آمین‌های آروماتیک هتروسیکلیک را نیز کاهش می‌دهد.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟
منبع
ویکی پدیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن