تناسب اندام

آیا تنبلی تخمدان باعث بزرگ شدن شکم میشود؟

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به این سوال که “آیا تنبلی تخمدان باعث بزرگ شدن شکم میشود؟” پاسخ خواهیم داد خواهیم گفت که رابطه تنبلی تخمدان و بزرگ شدن شکم چیست. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تنبلی تخمدان عارضه جدی است که از هر 10 زن 1 نفر را در طول سال های باروری تحت تاثیر قرار می دهد. این عارضه اغلب با مشکلاتی همچون عدم تعادل هورمونی، متابولیسم و در نتیجه افزایش وزن مرتبط است.

طبق تحقیقات، حدود نیمی از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان دارای اضافه وزن یا چاقی و خطرات دیگری از جمله کبد چرب، فشار خون بالا، کلسترول بالا و سطوح بالای انسولین هستند که در صورت کنترل نشدن وزن، زنان مبتلا به تنبلی تخمدان بیماری قلبی، سکته مغزی یا دیابت را نیز تجربه می کنند. در حالی که هیچ درمانی برای تنبلی تخمدان وجود ندارد، اما یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش وزن و علائم آن کمک کند. اگر سندرم تنبلی تخمدان دارید و کاهش وزن برایتان سخت است، این نکته را بدانید که بیش از نیمی از افراد مبتلا به PCOS دارای اضافه وزن هستند. اما کسانی که به این سندرم مبتلا هستند ممکن است این سوال برایشان پیش آید که آیا تنبلی تخمدان باعث بزرگ شدن شکم میشود و چه راهکارهایی برای کاهش وزن در افراد مبتلا به PCOS وجود دارد. اگر مبتلا به این سندروم هستید، در این مقاله به تمام سوال هایتان جواب داده شده است.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک که به طور گسترده به عنوان PCOS شناخته می شود، یک اختلال سیستم غدد درون ریز است که در اثر آن کیسه هایی کوچک و پر از مایع روی تخمدان ها ایجاد می شود. علائم شامل تغییر در چرخه قاعدگی و رشد موهای زائد است. این وضعیت بدون درمان، می تواند منجر به ناباروری و سایر عوارض شود و علت دقیق آن ناشناخته است. اغلب پزشکان تشخیص و درمان به موقع آن را توصیه می کنند. کاهش وزن همچنین خطر خطرات مرتبط با سلامتی مانند مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، کلسترول بالا، بیماری قلبی و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

همچنین بخوانید:  تنبلی تخمدان؛ علائم، دلایل و درمان خانگی تنبلی تخمدان

اکثر زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، تعدادی کیست کوچک یا کیسه های پر از مایع روی تخمدان های آنها رشد می کنند. این کیست ها مضر نیستند، اما می توانند منجر به عدم تعادل در سطح هورمون شوند. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ناهنجاری های چرخه قاعدگی، افزایش سطح آندروژن (هورمون جنسی)، رشد موهای زائد، آکنه و چاقی را نیز تجربه کنند.

علل و علائم تنبلی تخمدان

در حال حاضر هیچ علت شناخته شده ای برای PCOS وجود ندارد. با این حال، تصور می شود که تنبلی تخمدان جزئی از ژنتیک باشد. برخی علائم:

  • قاعدگی نامنظم
  • سطح آندروژن اضافی
  • آپنه خواب
  • سطوح استرس بالا
  • فشار خون بالا
  • ناباروری
  • آکنه، پوست چرب و شوره سر
  • کلسترول بالا و تری گلیسیرید
  • آکانتوز نیگریکانس یا لکه های تیره پوست
  • خستگی
  • طاسی الگوی زنانه
  • مقاومت به انسولین
  • دیابت نوع 2
  • درد لگن
  • افسردگی و اضطراب
  • مشکلات مدیریت وزن از جمله افزایش وزن یا مشکل کاهش وزن
  • رشد بیش از حد موهای صورت و بدن، معروف به هیرسوتیسم
  • کاهش میل جنسی

تنبلی تخمدان و بزرگ شدن شکم

انسولین هورمونی است که گلوکز (منبع اصلی سوخت بدن شما) را از جریان خون به سلول‌ها منتقل می‌کند، بیماری PCOS بر ترشح و استفاده از انسولین در بدن شما تأثیر می گذارد و سلول‌های شما در برابر سیگنال‌های انسولین مقاوم می‌شوند و این امر باعث می‌شود پانکراس انسولین بیشتری تولید کند. انسولین بیش از حد باعث ذخیره چربی شکم یا افزایش وزن می شود، گزینه های درمانی PCOS معمولاً با هدف کاهش سطح انسولین و شامل اصلاح رژیم غذایی، ورزش و داروها یا مکمل ها است.

همچنین بخوانید:  کیست تخمدان | علل، علائم و درمان کیست تخمدان

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) وضعیتی که با عدم تعادل هورمونی، پریودهای نامنظم و ایجاد کیست های کوچک در یک یا هر دو تخمدان مشخص می شود. این وضعیت 7 درصد از زنان بالغ را تحت تاثیر قرار می دهد. عدم تعادل هورمونی، مقاومت به انسولین و التهاب مربوط به این بیماری، منجر به افزایش چربی شکم در زنان مبتلا به PCOS می شود.

با این حال، حتی یک کاهش وزن کوچک تقریباً 5٪ مقاومت به انسولین، سطوح هورمونی، چرخه های قاعدگی، باروری و کیفیت زندگی کلی در زنان مبتلا به PCOS را بهبود می بخشد.

راهکارهای کاهش جربی شکم در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان

1. کاهش مصرف کربوهیدرات

کاهش مصرف کربوهیدرات به مدیریت PCOS به دلیل تأثیر کربوهیدرات ها بر سطح انسولین کمک می کند. انسولین برای مدیریت قند خون و ذخیره انرژی در بدن ضروری است. تحقیقات نشان داده که سطوح بالای انسولین با افزایش چربی بدن و افزایش وزن در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان مرتبط است. خوردن یک رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین سطح انسولین را در زنان مبتلا به PCOS کاهش میدهد. به نوبه خود، این می تواند به کاهش چربی شکم کمک کند.

2. مصرف فیبر

در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، رژیم غذایی سرشار از فیبر به کاهش مقاومت به انسولین، وزن بدن و چربی شکم کمک می کند.

همچنین بخوانید: مواد غذایی فیبردار

3. پروتئین کافی

مصرف بیشتر پروتئین، کاهش وزن را به ویژه برای زنان مبتلا به PCOS افزایش می دهد. سعی کنید اقلام سالم و پر پروتئین مانند تخم مرغ، آجیل و غذاهای دریایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

4. چربی های سالم

خوردن چربی های سالم برای زنان مبتلا به PCOS با کاهش گرسنگی و کاهش بیشتر چربی شکم مرتبط است.

5. غذاهای تخمیری

زنان مبتلا به PCOS تعداد کمتری از باکتری های مفید روده دارند و خوردن غذاهای غنی از پروبیوتیک یا مصرف مکمل های پروبیوتیک از باکتری های روده شما حمایت می کند، بنابراین به کاهش وزن و چربی شکم کمک می کند.

همچنین بخوانید:  علائم تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک

6. آگاهانه خوردن

خوردن آگاهانه به ویژه برای زنان مبتلا به PCOS که احتمال ابتلا به اختلالات خوردن بسیار زیاد هستند، باعث کاهش وزن می شود.

7. محدود کردن غذاهای فرآوری شده و قندها

غذاهای فرآوری شده مانند کربوهیدرات های تصفیه شده و قندها، سطح قند خون را افزایش می دهند که منجر به افزایش وزن و چربی شکم میشود.

8. کاهش التهاب

التهاب در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان شایع است. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای کامل به ویژه میوه ها و سبزیجات از التهاب جلوگیری می کند.

9. عدم کم خوری

محدودیت کالری مزمن، متابولیسم بدن را کاهش می دهد و منجر به افزایش چربی شکم می شود. به جای اینکه خودتان را مجبور کنید غذای کمتری بخورید، سعی کنید رژیم غذایی حاوی غذاهای کامل و فرآوری نشده برای کمک به کاهش وزن اتخاذ کنید.

10. ورزش منظم

ورزش یک استراتژی شناخته شده برای بهبود کاهش وزن است. هم تمرینات کاردیو و هم تمرینات با وزنه، به زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می کند تا چربی بدن خود را کاهش دهند.

11. خواب کافی

خواب به طور فزاینده ای برای سلامتی بسیار مهم است. مطالعات نشان می دهد افزایش کل زمان خواب چربی شکم را کاهش میدهد و باعث کاهش وزن میشود.

12. مدیریت استرس

سطوح بالای کورتیزول ناشی از استرس مزمن با مقاومت به انسولین و چربی شکم مرتبط است. تسکین استرس از طریق یوگا، مدیتیشن و وقت گذرانی به مدیریت استرس و کاهش چربی شکم کمک می کند.

13. خوردن مکمل ها

مکمل های میو اینوزیتول و کارنیتین به زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می کند تا وزن خود را کاهش دهند.

5/5 - (4 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
medicalnewstodayembrywomenshealthwebmdverywellhealthhealthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا