تبلیغات ویژه
بیماری ها

تنگی نفس؛ درمان فوری تنگی نفس در خانه

در این مطلب به دلایل تنگی نفس و روش های مختلف درمان فوری تنگی نفس در خانه خواهیم پرداخت، باما همراه باشید 🙂

سختی تنفس یا دیس پنه یک وضعیت ناراحت کننده است که ورود کامل هوا به درون ریه ها را دشوار می سازد. مشکلات قلبی و تنفسی می توانند به تنفس فرد آسیب برسانند. در این نوشتار 9 راهکار خانگی جهت درمان تنگی نفس آمده است. در حالیکه برخی افراد در بازه های زمانی کوتاهی دچار تنگی ناگهانی نفس می شوند، برخی دیگر از افراد ممکن است آن را در طولانی مدت (چند هفته یا بیشتر) تجربه کنند. در صورتی که تنگی نفس توسط یک وضعیت پزشکی اورژانسی ایجاد نشده باشد، فرد می تواند از 9 راهکار ذیل جهت درمان تنگی نفس استفاده کند. راهکارهایی که در تسکین این وضعیت بسیار موثر هستند. بسیاری از این درمان های خانگی شامل تغییر موقعیت بدن شده که با انجام این کار، بدن و مجاری هوایی به حالت استراحت در می آیند.

دلایل شایع تنگی نفس

تنگی نفسی که گهگاه دچارش می‌شوید می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • داشتن اضافه وزن یا عدم تناسب اندام
  • سیگار کشیدن
  • آلرژن‌ها یا آلاینده‌های موجود در هوا
  • دمای بسیار بالای محیط
  • تمرین و ورزش سنگین
  • اضطراب
  • بیماریهای مزمن

بیماری های مزمن شامل چه بیماری های می باشند؟

تنگی نفشعلت تنگی نفس چیست؟

علت تنگی نفس مرتب و مکرر می‌تواند یک بیماری جدی باشد که بر عملکرد قلب و ریه تاثیر می‌گذارد. قلب و ریه کمک می‌کنند تا اکسیژن در سراسر بدن منتشر شده و دی اکسید کربن دفع شود. به همین دلیل بیماریهایی که بر نحوه‌ی عملکرد این اندامهای حساس تاثیر می‌گذارند می‌توانند بر تنفس فرد نیز اثر بگذارند.

  • آسم
  • کم خونی
  • بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)
  • عملکرد غیرطبیعی قلب
  • سرطان ریه
  • بیماریهای ریوی مانند سل یا پلوریزی
  • بیماریهای حاد

تنگی نفس حاد یا ناگهانی دلایلی می‌تواند داشته باشد که نیازمند اقدام درمانی فوری هستند، شامل:

  • واکنش شدید آلرژیک
  • خفگی
  • نارسایی قلبی
  • حمله قلبی
  • گشاد شدن قلب
  • لخته خون در ریه‌ها
  • پنومونی (ذات الریه)
  • مسمومیت یا مونوکسید کربن
  • وارد شدن جسم خارجی به ریه‌ها

همچنین بخوانید: علائم عفونت ریه یا پنومونی چیست؟

درمان خانگی تنگی نفس

تنفس با لبان غنچه شده

این مورد، یک روش ساده برای کنترل و درمان تنگی نفس است. انجام این کار به کاهش فوری سرعت تنفس کمک کرده که در نتیجه آن هر نفس عمیق تر و موثرتر می شود. همچنین، تنفس لب غنچه ای هوای به دام افتاده در ریه ها را نیز آزاد می کند. در هنگام تجربه تنگی نفس مخصوصا در حین بخشی دشوار از یک فعالیت مانند خم شدن، بلند کردن اجسام یا بالا رفتن از پله ها می توان از این تکنیک استفاده کرد.

آموزش تصویری تنفس لب غنچه ای

مراحل تنفس لب غنچه ای

  • عضلات گردن و شانه خود را شل کنید.
  • به آرامی به مدت دو شماره از طریق بینی خود نفس کشیده و دهان خود را بسته نگه دارید.
  • لب های خود را همانند حالت سوت زدن غنچه کنید.
  • به آرامی به مدت چهار شماره نفس خود را بیرون دهید.

نشستن رو به ‌جلو

استراحت کردن در هنگام نشستن می تواند به آرام سازی بدن کمک کرده و نفس کشیدن را آسان تر کند.

نحوه ی انجام این کار:

  • بر روی یک صندلی نشسته، پاهای خود را بر روی زمین قرار داده و سینه خود را به آرامی به جلو خم کنید.
  • آرنج های خود را به آرامی بر روی زانو هایتان قرار داده و یا با دست ها چانه خود را نگه دارید. شل نگه داشتن عضلات شانه و گردن خود را به یاد داشته باشید.

نشستن رو به جلو با تکیه بر یک میز

در صورتی که هر دوی میز و صندلی را در اختیار دارید، امکان دارد جهت تنفس بهتر این حرکت را اندکی راحت تر بیابید.

نحوه ی انجام این کار:

  • بر روی یک صندلی، رو به میز نشسته و پاهای خود را بر روی زمین قرار دهید.
  • قفسه سینه خود را اندکی به جلو خم کرده و دست هایتان را بر روی میز قرار دهید.
  • سر خود را بر روی ساعد دست یا یک بالش بگذارید.

ایستادن به همراه حمایت کمر

ایستادن می تواند موجب استراحت بدن و مجاری هوایی شود.

نحوه ی انجام:

  • در حالی که نزدیک و پشت به یک دیوار ایستاده اید باسن خود را به آن تکیه دهید.
  • پاهای خود را به اندازه عرض شانه از هم فاصله داده و دست های خود را بر روی ران هایتان بگذارید.
  • در حالی که شانه های خود را شل کرده اید، به آرامی به سمت جلو خم شده و دست ها را در جلوی بدن آویزان کنید.

ایستادن به همراه حمایت بازوها

  • در نزدیکی یک میز یا هر گونه وسیله صاف و محکمی بایستید که سطح آن پایین تر از ارتفاع شانه قرار دارد.
  • آرنج ها یا دست هایتان را بر روی آن وسیله قرار داده و گردن خود را شل کنید.
  • سر خود را بر روی ساعد های خود قرار داده و شانه هایتان را شل کنید.

خوابیدن در یک وضعیت آسوده

بسیاری از افراد تنگی نفس را در هنگام خواب تجربه می کنند. این وضعیت می تواند به بیدار شدن مکرری منجر شود که به نوبه خود کیفیت و مدت خواب را کاهش می دهد.  بر روی پهلو خوابیده، یک بالش در بین دو پا قرار داده، سر را به وسیله بالش بالا برده و کمر خود را راست نگه دارید. همچنین می توان بر روی کمر خوابیده، سر را به وسیله بالش بالا آورده و در حالی که زانو ها خم شده اند یک بالش در زیر آن ها قرار داد. هر دوی این موقعیت ها به استراحت بدن و راه های هوایی کمک کرده و تنفس را آسان تر می کنند. فرد باید از نظر ایست تنفس در خواب توسط یک پزشک ارزیابی شده و در صورت توصیه از یک دستگاه CPAP (فشار مثبت مداوم راه های هوایی) استفاده کند.

تنفس دیافراگمی

تنفس دیافراگمی نیز می تواند به تسکین و درمان تنگی نفس در خانه کمک کند.

برای انجام این تکنیک مراحل زیر را انجام دهید:

  • بر روی یک صندلی نشسته، زانو ها را خم کرده و شانه ها، سر و گردن را استراحت دهید.
  • دست های خود را بر روی شکم قرار دهید.
  • به آرامی از طریق بینی نفس خود را به داخل (دم) ببرید. در این حالت باید حرکت شکم در زیر دست احساس شود.
  • با بیرون دادن نفس (بازدم) خود عضلات شکمی را منقبض کنید. در این حالت باید فرو رفتن شکم به داخل احساس شود. بازدم را در حالت لب غنچه ای انجام دهید.
  • در بازدم نسبت به دم فشار بیشتری اعمال کنید. بازدم را قبل از شروع دم دوباره به مدتی بیشتر از معمول ادامه دهید.
  • این کار را به مدت 5 دقیقه ادامه دهید.

استفاده از یک پنکه

یک مطالعه نشان داد که هوای خنک می تواند به تسکین تنگی نفس کمک کند. قرار دادن یک پنکه دستی کوچک در مقابل صورت می تواند به بهبود علائم فرد کمک کند.

استنشاق بخور موثر در درمان تنگی نفس

کوچک کردن بینی با بخوربخور درمان کننده تنگی نفس

اگر مشکل تنگی نفس دارید، استنشاق بخار، یک گزینه خوب است و کمک خواهد کرد که منافذ بینی باز شود علاوه بر این، گرما و رطوبت بخار، کمک می کند تا موکوس ها شکسته شوند و تنفس راحت تر انجام شود. یک کاسه را ،با آب گرم پر کنید چند قطره روغن به آن اضافه کنید، مانند اکالیپتوس یا روغن اسانس نعناع. صورت خود را روی کاسه و یک حوله بر روی سر خود قرار دهید بخار را استنشاق ، و چندین دقیقه نفس عمیق بکشید ؛ هر زمان که شما دچار گرفتگی بینی شدید، این روش ساده را دنبال کنید. به محض این که منافذ بینی باز شود، تنفس برایتان آسان میشود.

لذت بردن از پیاده روی

این روش، یک درمان باور نکردنی از لیست درمان های خانگی برای تنگی نفس است، مخصوصا افرادی که اضافه وزن دارند. اضافه وزن و تنگی نفس اگر دارید پیاده روی کنید.

اتاق خود را خنک کنید

دمای محیط اطراف خود را کاهش دهید، اما نه خیلی یک اتاق بسیار گرم ،باعث می شود که شما احساس تنگی نفس بکنید.

برای درمان تنگی نفس چه بخوریم؟

نوشیدن قهوه

قهوهقهوه تنگی نفس را درمان میکند

یک مطالعه نشان داد که کافئین موجود در قهوه عضلات مجاری هوایی در افراد مبتلا به آسم را شل می کند. این ماده عملکرد ریوی را تا حداکثر 4 ساعت بهبود می بخشد.

تنگی نفس را با زنجبیل کاهش دهید

هر روز 2 تا 3 فنجان چای زنجبیل مصرف کنید. برای تهیه چای، یک قاشق غذاخوری زنجبیل را به آب جوش اضافه کنید. بعد از حدود 10 دقیقه، از صافی استفاده کنید و کمی عسل به آن اضافه کرده و سپس به آرامی مصرف کنید همچنین، ممکن است برخی از تکه های زنجبیل یا آب نبات با طعم زنجبیل برای جویدن و رفع مشکل استفاده کنند.

همچنین بخوانید: پاکسازی ریه با روش های خانگی + مواد غذایی پاک کننده ریه

چغندر قند موثر در درمان تنگی نفس

چغندر برای افزایش میل جنسیچغند درمان کننده تنگی نفس

آب یک عدد چغندر متوسط همراه با 3 عدد هویج، و مقداری اسفناج و نصف سیب زمینی شیرین را بگیرید سپس هر روز مصرف کنید. راه دیگر استفاده، کباب کردن 1 یا 2 عدد چغندر است بعد از خنک شدن پوست، آن را جدا کرده و با فلفل و نمک مصرف کنید. همچنین مهم است ،غذاهایی مصرف کنیدک که غنی از آهن هستند.

رازیانه در درمان تنگی نفس

رازیانهدرمان تنگی نفس با رازیانه

یک قاشق چای خوری از دانه های رازیانه را در مقداری آب گرم بریزید و در حدود 10 دقیقه بجوشانید سپس، آن را صاف کرده مقداری عسل اضافه و مصرف کنید. همچنین میتوان دانه های رازیانه را برای جویدن بخورید.

روغن اوکالیپتوس موثر در درمان تنگی نفس

روغن اوکالیپتوس، موکوس هوا را پاک می کند ،تا فضای انتقال هوا را افزایش دهد، بنابراین روند تنفسی را کاهش می دهد از این روغن، برای کاهش درد هم میتوان استفاده کرد. در مواجهه با اسپاسم عضلات، قابل استفاده است ،که موجب تنگی نفس میشود.

روغن کافور

یکی دیگر از اسانس های شگفت انگیز از لیست داروهای خانگی برای تنگی نفس، روغن کافور است علاوه بر داشتن مکانیسم مشابه با روغن اوکالیپتوس، می تواند حتی التهاب و درد شدید را تسکین دهد. شما می توانید عطر آن را استنشاق و یا از روغن آن برای ماساژ منطقه سینه استفاده کنید.

سیر برای تنگی نفس هم خاصیت دارد

سیرسیر بهبود دهنده تنگی نفس

در مورد برونشیت و آسم، عوامل اصلی که موجب تنگی نفس می شوند، سیر از آن داروهای خانگی ایده آل برای درمان تنگی نفس است سیر ،حاوی روغن آلیسین است، به همین علت میتواند هوا را تمیز کرده و حجم ریه را افزایش بدهد و در نتیجه تنفس را به حالت طبیعی برمیگرداند علاوه بر این، تنگی نفس، ممکن است ناشی از عملکرد قلب باشد با این حال، سیر میتواند مشکل را رفع کند، زیرا برای مشکلات قلب مفید است. از سیر خام، در وعده های غذایی خود استفاده کنید

خاصیت کم نظیر عسل در درمان تنگی نفس

یکی دیگر از تحریک کننده ها در لیست داروهای خانگی محبوب ما برای تنگی نفس، قطعا عسل است با داشتن خواص ضد انعقاد برای باز کردن مجاری تنفسی استفاده میشود که در اینجا چگونگی مصرف آن را بیان میکنیم: یک قاشق غذاخوری عسل را قبل از مصرف، به 6-8 اونس آب گرم، اضافه کنید اگر میخواهید همانند شربت سرفه ،تاثیر سریع داشته باشد، کمی دارچین به آن اضافه کنید. این مراحل را، تا جایی که نیاز است، تکرار کنید.

تاثیر پیاز در کاهش تنگی نفس

در اینجا چگونگی مصرف آن را بیان میکنیم:

آب پیاز را گرفته و آن را با یک قاشق غذاخوری عسل، در 6 تا 8 اونس آب گرم، مخلوط کنید چند بار در روز بنوشید تا مسیر های هوایی خود را باز کنید.

زمان مراجعه فوری به پزشک

برای تنگی نفس چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز موارد زیر، قفل در ها را باز کرده، بر روی زمین دراز کشیده و با 115 تماس بگیرید:

  • تجربه ناگهانی یک وضعیت اورژانسی
  • عدم توانایی دریافت اکسیژن کافی
  • ابتلا به درد قفسه سینه

در صورت بروز موارد زیر فرد باید یک وقت ملاقات با پزشک خود ترتیب دهد:

  • تجربه تنگی مداوم یا مکرر نفس
  • بیدار شدن از خواب در اثر مشکل در تنفس
  • تجربه صدای ویزینگ (صدای سوت مانند در هنگام تنفس) یا احساس تنگی در گلو

در صورتی که تنگی نفس با موارد زیر همراه باشد،  مراجعه به پزشک ضروری است:

  • تورم پا و مچ آن
  • سختی در تنفس در حین دراز کشیدن
  • تب بالا به همراه لرز و سرفه
  • ویزینگ
  • بدتر شدن تنگی نفس
3/5 - (2 امتیاز)
کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
گردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا