روابط عاطفی

استرس دوران نامزدی و راه های مقابله با آن

دوره نامزدی دورانی هیجان‌انگیز است. با این حال، می‌تواند فوق‌العاده استرس‌زا باشد. خواسته‌ها، فشارها، انتظارات و تغییراتی که همه به‌یک‌باره اتفاق می‌افتند. به ویژه، استرس در دوره نامزدی نقش عمده‌ای در درگیری زوج‌ها دارد.

تبلیغات

استرس دوران نامزدی ممکن است به دلیل عوامل زیادی ازجمله:

  • برنامه‌ریزی مراسم ازدواج
  • فشارها و انتظارات اعضای خانواده یا دوستان
  • چالش‌های مالی
  • و تغییر در روابط

ایجاد شود.

راه‌های کاهش استرس دوران نامزدی

استرس دوران نامزدیچگونه با استرس دوران نامزدی مقابله کنیم؟

دوره نامزدی، زمان تغییر و تحول است که می‌تواند منجر به درک بیشتر از یکدیگر شود اما می‌تواند چالش‌برانگیز و پرفشار نیز باشد. بسیاری از زوجین وقتی خیلی زود شروع به بحث و گفتگو می‌کنند، برایشان نگران‌کننده است. درحالی‌که این یک نمونه معمولی است، بسیاری از مردم می‌ترسند که رابطه آینده آن‌ها محکوم‌به جدایی باشد. درک این نکته حائز اهمیت است که نامزدی یک دوره تغییر و همراه با استرس زیاد است که می‌تواند به زوج فشار بیاورد و تنش بیشتری را نسبت به زمان معمول ایجاد کند.

زوجین ممکن است توقعاتی داشته باشند که قبلاً موردبحث قرار نگرفته است، مانند اینکه شخص با برنامه‌ریزی عروسی درگیر خواهد شد یا خیر. همچنین ممکن است موضوعاتی در مورد خانواده‌ها وجود داشته باشد که فرد از آن آگاه نیست و این می‌تواند باعث ایجاد تنش در آن‌ها شود. غالباً، در دوران نامزدی تردیداتی ایجاد می‌شود که زوجین قبلاً به آن‌ها نپرداخته‌اند مانند امور مالی، مذهب، فرزندان یا تعهدات خانوادگی و همچنین انتظارات آینده.

تبلیغات

در ادامه نکاتی مفید برای هماهنگی کاهش استرس دوران نامزدی را ذکر کرده‌ایم:

اگر در دوران نامزدی درگیری دارید، آخرین بار هم نخواهد بود.

طبیعی است که بعد از دعوا، خصوصاً در آغاز رابطه، کمی نسبت به رابطه خود احساس ناامنی کنید. یک اعتقاد که در بین زوج‌ها وجود دارد این است که درگیری یعنی “سازگار نیستید” و بودن شما محکوم‌به طلاق است. روابط با گذر زمان مراحل رشد بسیاری را طی می‌کند. تجارب و اختلاف در افکار، احساسات و نیازها غیرمعمولی نیست.

تعارض فرصتی است برای یادگیری چگونگی دوست داشتن بهتر یکدیگر با گذشت زمان، درک عمیق‌تر شریک زندگی خود و تشویق آن‌ها به ادامه رشد به عنوان یک فرد با احساسات و نظرات متفاوت.

بحث‌وجدل بین زوج‌ها قبل از ازدواج بیشتر در مورد مسائل زیر است: در مورد اینکه چه کسی برای عروسی دعوت می‌کنند، چه مقدار هزینه می‌کنند، یک شریک زندگی که به اندازه کافی در برنامه‌ریزی عروسی کمک نمی‌کند، یا اینکه در ماه‌عسل کجا برویم. آشنایی با روش‌های کاهش استرس مراسم ازدواج می‌تواند در کاهش استرس دوران نامزدی بسیار مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید: استرس مراسم ازدواج و راه های کاهش آن

تبلیغات

زوج‌ها اغلب برای احساس درک، اعتبار و حمایت از شریک زندگی خود درگیری دارند. اگر یک یا هر دو شریک احساس نارضایتی یا ناامنی کنند، ممکن است جدل بیشتری داشته باشند. اگر شما و شریک زندگی‌تان در پرداختن به موضوعات خاصی مشکل‌دارید بدون اینکه به یک دعوا تبدیل شود، رؤیاها، نیازها و احساسات ناگفته خود را بازگو کنید.

استرس دوران نامزدیروش های مقابله با استرس دوران نامزدی 

در هنگام درگیری‌ها خونسردی خود را حفظ کنید.

بعضی از درگیری‌ها شکستن توافق‌نامه‌هاست و برای این موضوعات سازش می‌تواند بسیار دشوار باشد. اما لازم است بدانید برای سازش کردن برخی از بحث‌های حساس، به زمان نیاز دارند. درحالی‌که من زوج‌ها را تشویق می‌کنم که در هنگام درگیری احترام به یکدیگر را فراموش نکنند و برای درک افکار و احساسات خود و طرف مقابل زمان دهند. تنها کافی است خونسردی خود را حفظ کنید و پیشنهاد گفتگو به همسرتان بدهید.

در طول درگیری خانواده‌ها را درگیر نکنید

این یک تمایل عادی برای خانواده‌هاست که در مواقع استرس و درگیری با اعضای خانواده خود در این مورد صحبت کنند. وظیفه شما به عنوان یک زن و شوهر این است که واقعاً یک زن و شوهر باشید و مرزهایی را برقرار کنید که امنیت روابط شما را که مهم‌تر از هر چیز دیگری است، را تضمین می‌کند. این یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های زوج‌های جوان است.

در اینجا چند نمونه از مرزهای سالم آورده شده است:

  1. ما اختلافات خود را با سایر اعضای خانواده در میان نمی‌گذاریم.
  2. ما جزئیات مربوط به امور مالی خود را با هیچ‌یک از والدین به اشتراک نمی‌گذاریم.
  3. اگر والدین بگویند که حاضرند در مورد هزینه‌های عروسی به ما کمک کنند، قبل از قبول کردن می‌گوییم که ابتدا باید با نامزدتان مشورت کنیم.

افراد در هنگام نامزدی کمتر احتمال دارد به شریک زندگی خود خیانت کنند.

برنامه‌ریزی عروسی به‌طور طبیعی منجر به افزایش استرس خواهد شد. وقتی افراد دچار استرس می‌شوند، آن‌ها (آگاهانه و ناخودآگاه) به دنبال راه‌هایی برای مقابله با آن استرس هستند. این امر به روش‌های سالم و ناسالم اتفاق می‌افتد.

تبلیغات

افراد درگیر غالباً خود را “ایمنی” در برابر خیانت می‌دانند، اما آنچه بسیاری از مردم نتوانند متوجه شوند این است که اشکال بسیاری از خیانت وجود دارد. به این موضوع فکر کنید “اگر شریک زندگی‌تان، شما را در این حالت ببیند چگونه رفتار می‌کند؟” آیا با دیگران صحبت می‌کنید؟ آیا برای رهایی از استرس و فشار الکل مصرف می‌کنید؟ آیا به‌طور مخفیانه وقت زیادی را صرف تماشای پورنو می‌کنید زیرا شریک زندگی‌تان به دلیل فشارهای روانی خود نمی‌تواند نیازهای جنسی شما را برطرف کند؟

باز هم، افزایش استرس می‌تواند به انواع مکانیسم‌های مقابله ناسالم منجر شود که در صورت ناشناخته بودن توسط شریک زندگی شما، ممکن است باعث شود احساس خیانت عاطفی به شما دست دهد. خودتان را چک کنید و مطمئن شوید که استرس خود را به روش‌های سالم مدیریت می‌کنید. وقت گذراندن با نامزدتان را در اولویت‌بندی قرار دهید، بدون آنکه نگران برنامه‌ریزی عروسی باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

منبع
nikhamrahگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا