موفقیت

چگونه عادت های بد را کنار بگذاریم؟

در این مطلب خواهیم آموخت که چگونه عادت های بد خود را ترک کرده و کنار بگذاریم، باما همراه باشید 😉

بسیاری از ما عادات بدی داریم که می‌خواهیم ترکشان کنیم: سیگار کشیدن، شیرینی‌جات، خرید، جویدن ناخن، چک کردن افراطی تلفن یا رسانه‌های اجتماعی و غیره آره. مشکل اینجاست که ما فکر می‌کنیم اراده نداریم چراکه درگذشته، وقتی سعی کرده‌ایم چیزی را ترک کنیم، با شکست بعد از شکست مواجه شده‌ایم. فکر نمی‌کنیم که می‌توانیم ترک کنیم. پس حتی امتحان هم نمی‌کنیم. یا اگر امتحان کنیم، یک راه خروجی برای خودمان باقی می‌گذاریم و خودمان را کاملاً به آن متعهد نمی‌کنیم.

اجازه دهید چیزی به شما بگویم: برای ترک عادات بد، هر آنچه را که به دست آورده‌اید باید صرف کنید. این کار دشواری است اما شدنی است  اگر تمام خود را صرف آن کنید. اگر در تغییر عادات، خوب نیستید، من حقیقتاً پیشنهاد می‌کنم ازاینجا شروع کنید و تنها بر خلق یک عادت خوب و جدید تمرکز کنید. اما اگر آماده‌اید که بالاخره، چیزی را ترک کنید، من در اینجا، راهنمایی کوتاهی را برای انجام آن، در اختیار شما می‌گذارم.

ده گام برای ترک عادات بد خود را می آموزیم:

در حقیقت، نیازی نیست هر یک از این مراحل را برای ترک عادات پشت سر بگذارید اما هر چه تعداد بیشتری را به سرانجام برسانید، شانستان را بالاتر خواهید برد. من همهٔ آن‌ها را توصیه می‌کنم البته اگر شما بتوانید همهٔ مراحل را انجام دهید.

1. انگیزه‌ی بزرگی داشته باشید

خیلی از اوقات، افراد کارهایی را ترک می‌کنند چون به نظر خوب می‌آید: «ترک کردن کافئین خوب است». اما این انگیزهٔ ضعیفی است. آنچه که شما واقعاً می‌خواهید، انگیزه‌ای قوی است: من سیگار را ترک کردم چون می‌دانستم دارد من را می‌کشد و می‌دانستم اگر من سیگار را ترک نکنم، کودکانم در بزرگ‌سالی، سیگاری خواهند شد. دلیل خود را بدانید و در مراحلی که برای ترک پشت سر می‌گذارید، با این دلیل ارتباط برقرار کنید. آن را بالای سندی با عنوان «برنامهٔ ترک» یادداشت کنید.

2. تعهد زیادی داشته باشید

حالا که انگیزهٔ خود را می‌شناسید، کاملاً به آن متعهد باشید. یکی از اشتباهات رایج، گفتن این جمله است که «من همین امروز، این کار را می‌کنم»، اما بعد، وقتی فشار زیادی به شما می‌آید، خودتان را خلاص می‌کنید. به‌جای این، دربارهٔ برنامه‌تان با همه صحبت کنید. از آن‌ها کمک بخواهید. به‌روزرسانی‌های منظمی را به آن‌ها گزارش دهید و پاسخگو باشید. کسی را داشته باشید که از شما حمایت کند و در مواقع نیاز به کمک، با او تماس بگیرید. از افراد بخواهید نگذارند خودتان را از این برنامه رها کنید. تعهد کامل داشته باشید.

روش های طلایی برای رهایی از عادات بد

3. از عوامل عادت‌هایتان آگاهی داشته باشید

کدام رویدادها عامل عادات بد شما هستند؟ عادت به‌خودی‌خود اتفاق نمی‌افتد بلکه چیزی دیگر عامل آن است: شما وقتی سیگار می‌کشید که دیگران می‌کشند یا وقتی خرید می‌کنید که تحت‌فشار باشید یا وقتی رسانه‌های اجتماعی را چک می‌کنید که نیاز به پر کردن فضای روزتان را احساس می‌کنید. چند روزی مراقب خودتان باشید تا متوجه شوید چه عواملی سبب عادت‌هایتان شده‌اند، فهرستی از این عوامل دربارهٔ «برنامهٔ ترک» آماده کنید و سپس، آگاهی‌تان از زمان رخداد این عوامل را بالا ببرید.

4. آگاه باشید عادات شما کدام نیازها را برآورده می‌کنند

ما به یک دلیل، عادت‌های بد داریم – این عادت‌ها نوعی از نیازهای ما را برآورده می‌کنند. برای هر عاملی که یادداشت کرده‌اید، نگاهی به نیازی که در آن مورد، شاید با آن عادت، برآورده شود، بیندازید. این عادت شاید در مقابله با استرس، به شما کمک می‌کند. برای برخی از عوامل دیگر، شاید به شما برای اجتماعی شدن یا مقابله با اندوه، کسالت، تنهایی، احساس بد دربارهٔ خودتان، بیماری، برخورد با یک بحران، نیاز به استراحت، درمان یا آرامش کمک کند. این نیازها را روی «برنامهٔ ترک» یادداشت کنید و به راه‌های احتمالی دیگر برای مقابله با آن‌ها فکر کنید.

5. یک عادت جایگزین برای هر عامل داشته باشید

پس وقتی با عامل استرس مواجه هستید، چه‌کاری انجام می‌دهید؟ نمی‌توانید فقط عادت بد قدیمی‌تان را انجام ندهید – این موجب یک نیاز برآورده نشده می‌شود. موجب حفره‌ای می‌شود که اگر به طریقی، این نیاز را برآورده نکنید، با عادت بد قدیمی‌تان پرش خواهید کرد. پس وقتی دچار استرس می‌شوید یا وقتی کسی از شما عصبانی می‌شود و غیره، عادت خوبی برای انجام دادن داشته باشید. فهرستی از همهٔ این عوامل را روی «برنامهٔ ترک»، همراه با یک عادت جدید برای هر عامل (اگر دوست دارید، یک عادت خوب جدید که از عهدهٔ چند عامل برآید) تهیه کنید.

عادت های بد خود را چگونه ترک کنیم؟

6. مراقب امیال شدید باشید و مقاومت کنید

وقتی عامل‌ها اتفاق می‌افتند، شما میل شدیدی به انجام عادات بد خواهید داشت. اگر بدون فکر کردن، طبق این امیال عمل کنید، خطرناک می‌شوند. یاد بگیرید وقتی اتفاق می‌افتند، آن‌ها را تشخیص دهید و فقط بنشینید و بالا رفتن و قوی‌تر شدن و سپس، افت آن‌ها را تماشا کنید. اگر واقعاً می‌خواهید طبق این امیال شدید عمل کنید، در برابر خودتان مقاومت کنید. مقداری آب بنوشید. از کسی کمک بخواهید. پیاده‌روی کنید. از موقعیت خارج شوید. این میل شدید فقط اگر مقاومت کنید، دور خواهد شد.

7. هر بار که این عامل اتفاق می‌افتد، عادت جدیدی را انجام دهید

این امر تلاش هوشیارانهٔ زیادی می‌طلبد, از زمان رخداد این عوامل و از انجام عادت جدید به‌جای عادت خودکار قدیمی کاملاً آگاهی داشته باشید. اگر همه‌چیز را به هم زدید، خودتان را ببخشید اما اینجا باید دربارهٔ ثابت‌قدم بودن خودتان، هوشیاری زیادی داشته باشید تا عادت جدید به‌تدریج، خودکار شود. این یکی از دلایل دشواری شروع با عادات بد است – اگر عوامل چندگانه‌ای وجود داشته باشند که تصادفی در طول روز، اتفاق بیفتند، این بدان معناست که لازم است تمام روز، هفته‌ها یا حتی بیشتر، نسبت به تغییر عادتان هوشیار باشید.

8. از تفکرتان آگاهی داشته باشید

ما عادات بد را با تفکر توجیه می‌کنیم. شما مجبورید مراقب افکارتان باشید و تشخیص دهید چه وقت دارید برای انجام عادت بد گذشته‌تان، بهانه می‌تراشید یا چه وقت احساس می‌کنید تغییر را رها کرده‌اید به‌جای اینکه به آن بچسبید. توجیهات خود را باور نکنید.

چگونه عادت های بد را تغییر دهیم؟

9. به‌تدریج ترک کنید

تا همین اواخر، من یکی از طرفداران فلسفهٔ ترک یک‌باره بودم اما اکنون معتقدم، می‌توانید عادات را تدریجاً ترک کنید. این بدان معناست که 20 نخ سیگار را به 15، سپس ده، سپس، 5 و سپس صفر نخ برسانید. اگر این کار را در هر بار در یک هفته انجام دهید، خیلی دشوار به نظر نخواهد رسید و احتمالاً شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت.

10. از اشتباهات درس بگیرید

همهٔ ما گاهی کار را خراب می‌کنیم – اگر خراب کردید، بخشنده باشید و اجازه ندهید یک اشتباه شمارا از مسیر خارج کند. ببینید چه اتفاقی افتاده است، آن را بپذیرید و دفعهٔ بعد، به برنامهٔ بهتری فکر کنید. این را روی برنامهٔ ترک خود بنویسید. این برنامه با بهبود دائمی شما، بهتر و بهتر خواهد شد. از این راه، اشتباهات به بهبود روش شما کمک می‌کنند.

بر آن نیستم که بگویم این روش آسانی است اما بسیاری از افراد شکست‌خورده‌اند چون ایده‌های بیان‌شده در اینجا را نادیده گرفته‌اند. شما یکی از آن‌ها نباشید. همهٔ تلاش خودتان را بکنید، انگیزه پیدا کنید، عادتتان را با عادتی بهتر برای هر عامل، جایگزین کنید.

موفق باشید 😉

4/5 - (2 امتیاز)
منبع
reyhoonگردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا