گیاهان دارویی

چای ماچا چیست؛ 14 خاصیت فوق العاده چای ماچا برای سلامتی

چای ماچا چیست؟

ماچا نوعی چای سبز است که صدها سال است در چین و ژاپن از آن استفاده می کنند. ببرگها به پودری تبدیل می شوند که بسیار قوی تر از چای معمولی است.

چای ماچا چگونه ساخته شده است؟

حدود 2 هفته قبل از برداشت محصول ، کشاورزان ساختارهایی در اطراف گیاهان ایجاد می کنند تا روی آنها سایه بیندازند و تقریباً در تاریکی باقی می مانند. این کار تولید کلروفیل را افزایش می دهد ، میزان اسید آمینه را تقویت می کند و رنگ سبز تیره تری به گیاه می بخشد.

تصور می شود که این باعث می شود برگها نرمتر و شیرین تر شوند. بعد از برداشت ، برگهای چای به سرعت بخارپز می شوند ، سپس خشک می شوند و به مدت 20 دقیقه در فرهای گرم قرار می گیرند. سپس کارگران ساقه ها ، شاخه ها و سایر قسمت های غیرضروری را برداشته و برگ ها را به صورت پودر خرد می کنند.

14 فایده نوشیدن چای سبز ماچا:

1.غنی از آنتی اکسیدان:

ما همه این کلمه رو قبلا خوانده بودیم. آنتی اکسیدان ها مواد مغذی جادویی و آنزیم هایی هستند که مسئول مبارزه با اثرات منفی اشعه ماورا بنفش هستند و پوست جوانی را به ما می دهند و از برخی بیماری های مهلک جلوگیری می کنند.

آنتی اکسیدان ها چیزی هستند که همه افراد آگاه از سلامتیشان از چنین غذاهایی به عنوان میوه های خام، سبزیجات سبز، و هنچنین شکلات تلخ استفاده می کنند. چای سبز ماچا تنها یک کاسه بیش از 5 برابر آنتی اکسیدان هایی است که در هر غذای دیگر وجود دارد – بالاترین میزان را از روش جذب ORAC (ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن).

2.چای ماچا سرشار از کاتچین، EGCg:

ممکن است قبلا شنیده باشید که همه آنتی اکسیدان ها مثل هم نیستند. چای ماچا شامل مجموعه ویژه ای از ترکیبات آلی شناخته شده به نام کاتچین است. در بین آنتی اکسیدان ها، کاتچین قوی ترین و پرفایده ترین است. یک کاتچین به نام اپیگالوکاتچین گالات (EGCg) 60 درصد کاتچین را در چایی سبز ماچا می سازد. از بین همه آنتی اکسیدان ها، EGCg به طور گسترده به خاطر خواص مبارزه با سرطان شناخته می شود. دانشمندان دریافته اند که ماچا بیش از 100 برابر EGCg بیشتری از هر نوع چای دیگر در بازار است.

3.چای ماچا برای تقویت آرامش:

برای بیش از یک هزار سال، چای سبز ماچا توسط دائوس های چینی و راهبان بودایی ژاپنی به عنوان وسیله ای برای استراحت و مدیتیشن به هنگام آماده باش به کار رفته است. اکنون می دانیم که این حالت بالای آگاهی به دلیل اسید آمینه ال – تینین موجود دراین برگ ها است. ال – تینین تولید امواج آلفا را در مغز افزایش می دهد،که باعث آرامش بدون خواب آلودگی ذاتی و ایجاد اختلال دیگر می شود.

خواص شگفت انگیز چای سبز ماچا

4.چای ماچا برای تقویت حافظه و تمرکز:

اثر جانبی دیگر ال-تینین، تولید دوپامین و سروتونین است. این دو ماده شیمیایی برای بهبود خلق و خو، بهبود حافظه و تقویت تمرکز بهتر کار می کنند – چیزی که می تواند به نفع همه باشد.

5.چای ماچا برای افزایش سطوح انرژی و استقامت:

سامورایی ها، جنگجویان شریف قرون وسطی و مدرن ژاپنی، قبل از وارد شدن به نبرد با توجه به خاصیت نیرو بخشی اش، چای ماچا را می نوشیدند. در حالی که همه انواع چای سبز به طور طبیعی حاوی کافئین است، اما افزایش انرژی دریافتی از ماچا تا حد زیادی به خاطر ترکیب منحصر به فرد مواد مغذی دیگری است.

مقاومت افزایش یافته یک کاسه چای سبز ماچا می تواند تا 6 ساعت طول بکشد و به دلیل اثرات ال – تینین، نوشیدنی ماچا هیچ یک از اثرات جانبی معمولی محرک ها مانند اضطراب و فشار خون بالا را ندارد.

6.چای ماچا برای کمک به کاهش وزن :

چای سبز ماچا غنی از کاتچین است که به طور خاص یک آنتی اکسیدانی است که به نام EGCg شناخته می شود. چای سبز ماچا حاوی سه برابر بیشتر از این آنتی اکسیدان در مقایسه با انواع چای سبز است. تحقیقات نشان می دهد که کاتچین تاثیر مثبتی بر شاخص توده بدنی دارند.در یک مطالعه، کاتچین بر چربی بدن در 2 گروه از مردان سالم ژاپنی ارزیابی شد.

پس از دو هفته تغذیه سالم، مردان به دو گروه با شاخص های وزن بدن مشابه و دور کمر تقسیم شدند. این مطالعه 12 هفته به طول انجامید و شرکت کنندگان یک بطری چای سبز حاوی 690 میلی گرم کاتچین یا یک بطری چای سبز حاوی 22 میلی گرمی کاتچین را نوشیدند. بعد از نتایج حاصل از مطالعه معلوم شد که موارد زیر به مقدار زیادی در نوشیدن چای همراه با کاتچین کاهش یافت.

  • شاخص توده بدنی
  • دور کمر
  • جرم چربی بدن
  • ناحیه چربی زیر پوست

به همین دلیل، تصور می شود که نوشیدن چای سبز به ویژه چای سبز ماچا می تواند به کاهش اضافه وزن کمک کند.

در مطالعه ای دیگر مشخص شد که EGCg موجود در ماچا می تواند متابولیسم را در طی ورزش با شدت متوسط افزایش دهد. محققان دریافتند که عصاره چای سبز می تواند به میزان 17 درصد سوختن چربی ها را افزایش دهد،زمانی که به مدت 30 دقیقه دوچرخه سواری می کنند.

7.چای ماچا برای سم زدایی بدن:

در طول سه هفته گذشته، قبل از این که برگ های چای درست شوند، توسط گل کاملیا برای محروم کردن آن ها از نور خورشید پوشیده شده است. این باعث افزایش شدید تولید کلروفیل در رشد جدید گیاهان می شود. سطح بالای کلروفیل موجود در چای سبز ماچا تنها باعث سبز زیبای این گیاه می شود. ماچا نیز یک سم زدای قدرتمند است که می تواند به طور طبیعی فلزات سنگین و سموم شیمیایی را از بدن حذف کند.

8.چای ماچا برای تقویت سیستم ایمنی بدن :

نشان داده شده است که کتچین موجود در چای سبز ماچا خاصیت آنتی بیوتیکی دارد، که سلامت کلی را ارتقا می دهند. علاوه بر این، تنها یک کاسه چای سبز ماچا مقادیر قابل توجهی از پتاسیم، ویتامین های A و C، آهن، پروتئین و کلسیم را تامین می کند.

مطالعات بیشتر حتی گفته اند که مواد مغذی موجود در ماچا ممکن است توانایی مهار کردن حملات HIV بر سلول های T انسان را داشته باشند.

9.چای ماچا برای بهبود کلسترول :

محققان کاملاً مطمئن نیستند که نوشیدن چای سبز ماچا چگونه تاثیر مثبتی بر کلسترول دارد، با این حال مطالعات جمعیت های مختلف نشان می دهد افرادی که با یک پایه منظم چای ماچا را مصرف می کنند، سطح کلسترول (بد) کمتری دارند در حالی که در همان زمان سطوح بالاتری از کلسترول HDL یعنی کلسترول خوب را نشان می دهد.

مردانی که چای سبز ماچا را می نوشند، حدود 11 درصد کم تر از آن هایی که نمی نوشند، دچار بیماری های قلبی می شوند.

10.طعم عالی چای ماچا :

نوشیدن چیزی فقط به خاطر سلامتی می تواند مثل بلعیدن دارو باشد. ناخوشایند است و از آن می ترسید.هر چه باشد، برای شما خوب است. درست است؟ مطمئنا.خوشبختانه، برخلاف بسیاری از چای های دیگر که نیاز به شکر، شیر، یا لیمو دارند تا طعم آن ها را خوب کند، ماچا کاملا شگفت انگیز است.به خاطر طعم خوب اسید آمینه ال-تینین است که منحصر به فرد است. پس بنشینید، آرام باشید، و از یک کاسه چای ماچا داغ لذت ببرید.

11.محافظت از کبد:

کبد برای سلامتی بسیار حیاتی است و نقش مهمی در بیرون راندن سموم،متابولیسم داروها و پردازش مواد مغذی دارد. برخی از تحقیقات نشان داده اند که چای ماچا ممکن است به سلامت کبد شما کمک کند.

خواص چای ماچا فواید سلامتی چای ماچا

 

12.تقویت عملکرد مغز:

برخی تحقیقات نشان می دهد که چندین مؤلفه موجود در چای ماچا می توانند به تقویت عملکرد مغز کمک کنند. چای ماچا حاوی مقادیر غلیظ تر کافئین نسبت به چای سبز است. مطالعات متعدد ، مصرف کافئین را به بهبود عملکرد مغز مرتبط کرده است.

چای ماچا همچنین حاوی ترکیبی به نام الآنانین است که اثرات کافئین را تغییر می دهد ، هوشیاری را تقویت می کند و به جلوگیری از افت انرژی که می تواند در پی مصرف کافئین ایجاد شود کمک می کند.

همچنین نشان داده شده است که الآنانین باعث افزایش فعالیت موج آلفا در مغز می شود ، که ممکن است به القای آرامش و کاهش سطح استرس کمک کند.

13.جلوگیری از سرطان:

چای ماچا مملو از ترکیبات تقویت کننده سلامتی است. ماچا حاوی مقدار زیادی  اپی گالوکاتچین -3-گالات (EGCG) است ، نوعی کاتچین است که به نظر می رسد دارای خواص ضد سرطان قدرتمند است.

14.ارتقا سلامت قلب:

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و تقریباً یک سوم از مرگ و میرها در افراد بالای 35 سال ایجاد می شود. برخی از مطالعات نشان داده اند که نوشیدن چای سبز ، که دارای یک ماده مغذی مشابه ماچا است ، ممکن است به محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کند. مطالعات نشان داده شده است که چای سبز میزان کلسترول LDL و همچنین تری گلیسیریدها را کاهش می دهد. همچنین ممکن است به جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL ، یکی دیگر از عوامل محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کند.

 

تهیه چای ماچا :

شما می توانید با ریختن 1-2 قاشق چای خوری (2-4 گرم) از پودر ماچا داخل فنجان و اضافه کردن 2 اونس (59 میلی لیتر) آب گرم  و مخلوط کردن آنها یک چای سنتی و پرخاصیت آماده کنید.

همچنین می توانید نسبت پودر ماچا به آب را بر اساس قوام مورد نظر خود تنظیم کنید.

برای یک چای رقیق تر، پودر را به نصف قاشق چای خوری (1 گرم) کاهش دهید و با 3-4 اونس (89- 118 میلی لیتر) آب گرم مخلوط کنید.

اگر یک چای غلیظ تر را ترجیح می دهید ، 2 قاشق چای خوری (4 گرم) پودر را فقط با 1 اونس (30 میلی لیتر) آب ترکیب کنید.

اثرات جانبی چای ماچا

اگر چه مصرف چای ماچا به عنوان یک نوشیدنی، عوارض به همراه ندارد اما با توجه به محتوای کافئین چای سبز ماچا، در صورت مصرف زیاد آن، ممکن است با  برخی عوارض جانبی خاص مانند سردرد، بی خوابی، تحریک پذیری، اسهال، و سوزش سر دل همراه باشد.

همچنین مصرف چای سبز ماچا در برخی افراد ممکن است ناراحتی معده و یبوست ایجاد کند. بنابراین در صورت بروز عوارض پس از مصرف چای ماچا به پزشک مراجعه کنید.

3.5/5 - (2 امتیاز)
منبع
nabzemabeytootenamnak

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا