موفقیت

بهترین روش و زمان درس خواندن در ماه رمضان

بهترین روش مطالعه و درس خواندن بدون خستگی در ماه رمضان

با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان یک از دغدغه‌های دانش آموزان نحوه مطالعه بدون خستگی در این ایام است. نوبت‌های غذایی ماه رمضان و فاصله طولانی سحر تا افطار همراه با گرمای هوا کاری کرده که کنکوری‌ها یا قید درس خواندن را بزنند یا روزه گرفتن! اگر با شرایط جدیدی مواجه شدید، باید بهترین موقعیت‌ها را در شرایط جدید برای خودتان پیدا کنید و بر اساس این موقعیت‌ها برای خودتان برنامه‌ریزی کنید. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه در ماه رمضان با بیشترین میزان کیفیت درس بخوانید.

در شرایط روزه‌داری ویژگی فیزیولوژیکی بدن به این صورت است که بعد از میل کردن وعده‌ی سحری، با نزدیک شدن به ساعت‌های نزدیک به اذان مغرب، به‌تدریج با کاهش میزان دریافت کالری میزان گلوکز خون شما افت می‌کند. بیش‌ترین میزان استفاده‌ی بدن از گلوکز وعده‌ی سحری تا ۴ الی ۸ ساعت پس از صرف آن است و در این زمان، میزان انرژی شما در بیش‌ترین مقدار خود قرار خواهد داشت.

پیشنهادات در ماه رمضان چگونه درس بخوانیم؟

1) درس خواندن را به ساعات اولیه‌ی صبح موکول کنید؛ زیرا در ابتدای روز هنوز گرسنگی به شما غلبه نکرده است. مثلاً پس از سحر بیدار بمانید و درس بخوانید.

2) هنگامی‌که گرسنه هستید و حوصله‌ی مطالعه ندارید مقداری استراحت کنید و سپس به سراغ فلش‌کارت‌ها یا خلاصه‌هایتان بروید و نگاهی اجمالی به آن‌ها بیندازید.

3) برنامه‌ریزی را فراموش نکنید. قبل از شروع مطالعه برای خودتان مشخص کنید که قرار است در روزی که پیش رو دارید کدام مباحث را مطالعه کنید. اگر هنگام صبح موفق به اتمام آن‌ها نشدید خود را ملزم کنید که پس از افطار از دیدن برخی سریال‌های تلویزیونی خودداری کرده و به جایش برنامه‌ی خود را تمام کنید.

4) تست زدن، انرژی زیادی از شما نمی‌گیرد.

5) آیات قرآن کریم حافظه‌ی شما را تقویت می‌کند؛ بنابراین بهتر است در روز چند آیه از قرآن بخوانید و به خداوند توکل کنید.

درس خواندن در ماه رمضانبرنامه ریزی درسی در ماه رمضان

6) در طول روز سعی کنید خیلی از منزل خارج نشوید؛ زیرا گرمای هوا انرژی شما را می‌کاهد.

7) به فکر رقابت باشید و تصور کنید در لحظه‌ای که شما به دلایل مختلف از مطالعه دست کشیدید دانش‌آموزان بسیاری هستند که با وجود شرایط مشابه با شما سختی‌ها را تحمل کرده و با جدیت مطالعه می‌کنند. روحیه‌ی رقابت سطح انرژی را در شما بالا می‌برد.

8) جای شب و روز را عوض نکنید، تحقیقات نشان داده که بهترین زمان برای داشتن خواب عمیق و کامل بین ساعات ۱۱ شب تا ۵ صبح اتفاق میفتد و هیچ‌چیز نمی‌تواند جای خواب شب را بگیرد. در صورت عوض کردن شب و روز بازگرداندن آن به حالت عادی برای شما بسیار مشکل خواهد بود. پس برای بازدهی مطالعاتی بیشتر بهتر است که شما از شب تا سحر خوب بخوابید و بیدار نمانید.

9) بعد از سحر شما تا ظهر می‌توانید حدود ۵ تا ۶ ساعت مطالعه خوب و مفید داشته باشید. بعد شما می‌توانید استراحت کنید و چندساعتی نیز بخوابید تا هم کمبود خواب شب را جبران کنید و هم گرسنگی را کمتر احساس کنید.

10) بنابراین در روزهای ماه رمضان ساعت مطالعه شما حداقل ۸ ساعت خواهد بود. این ساعت هم خیلی معقول و خوب می‌باشد که جای هیچ نگرانی نیست. به این شرط که از تمامی این ساعات استفاده مفید داشته باشید و تمرکزتان تنها و تنها روی درسی باشد که می‌خوانید.

11) همه ما ماه رمضان، افطاری و سحری‌های دور هم را خیلی دوست داریم و از طرف دیگر سریال‌ها و برنامه‌های مربوط به این ماه بسیار جذاب است. این سریال‌ها کاملاً می‌توانند شما را از دور رقابتی کنکور خارج کنند و وقت شما را هدر دهند، پیشنهاد می‌کنم بعد از افطار سراغ تلویزیون نگاه کردن نروید و سعی کنید برنامه مطالعاتی خود را اجرا کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
منبع
delgarmگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا