بارداری و اطفال

آیا خوردن زرشک در دوران بارداری ضرر دارد؟

زرشک، گیاهی است که میوه‌های قرمز، ساقه، پوست و ریشه آن کاربرد دارویی دارد. میوه زرشک برای تهیه آبمیوه‌ها، ژله‌ها و مرباها استفاده می‌شوند. زرشک بومی اروپا و آمریکای شمالی است. زرشک سال‌ها است که برای درمان بیماری‌هایی مانند اسهال و ناراحتی معده استفاده می‌شود. قبل از مصرف زرشک با پزشک خود صحبت کنید زیرا زرشک دارای عوارض جانبی است.

تبلیغات

مصرف زرشک در بارداری

خوردن زرشک در غذا و به مقدار کم خطری ندارد، اما مصرف آب زرشک ممنوع است.
زرشک تازه یا خشک، چاشنی محبوبی برای غذاهایی مانند زرشک‌پلو یا ته‌چین است که مصرف کم آن در بارداری هم بی‌خطر است.
اگر در تابستان هوس یک لیوان آب زرشک خنک یا در پاییز هوس خوردن زرشک تازه کردید، حتماً خودتان را از خوردن آن منع و جایگزینی برایش پیدا کنید. زرشک حاوی ماده‌ای به نام بربرین است که می‌تواند باعث ایجاد انقباضات رحمی و سقط جنین شود. پس در بارداری، از خوردن بیش از حد زرشک، دم‌نوش زرشک، آب زرشک و زرشک تازه با نمک حتماً خودداری کنید.

همچنین بخوانید: انقباضات رحمی در بارداری چگونه است و چه علائمی دارد؟

عوارض جانبی مصرف زیاد زرشک 

مصرف زرشک به مقدار زیاد یا بیش از دو هفته عوارضی مانند ناراحتی معده، استفراغ و خونریزی بینی ایجاد می‌کند. همچنین باعث می‌شود حساسیت بیشتری نسبت به نور خورشید داشته باشید، بنابراین هنگام مصرف آن، کرم ضد آفتاب استفاده کنید. زرشک همچنین می‌تواند باعث سردرد و واکنش آلرژیک، به ویژه هنگامی که به عنوان عامل موضعی استفاده می‌شود، شود.

علائم آلرژی به زرشک عبارت‌اند از:

تبلیغات
  • قرمزی
  • خارش و سوزش
  • التهاب چشم
  • افزایش تولید صفرا
  • تداخل با تولید اسپرم در مردان

هشدارها و تعاملات

زرشک می‌تواند در دوزهای بالا سمی باشد. علائم مسمومیت را بی‌حالی، استفراغ شدید، اسهال و نفریت، التهاب کلیه عنوان کرده است. زرشک نباید به نوزادان داده شود، زیرا ممکن است با تولید بیلی روبین تداخل داشته باشد و موجب زردی شود. اگر حامله هستید یا شیردهی انجام می‌دهید، زرشک نخورید زیرا رحم را تحریک می‌کند و باعث انقباض می‌شود.

تداخل دارویی زرشک

زرشک ممکن است با برخی از داروها مانند تتراسایکلین، آنتی‌هیستامین‌ها، رقیق‌کننده‌های خون، دیورتیک ها و داروهای فشار خون تداخل ایجاد کند. اگر دیابت دارید باید تحت نظارت پزشک زرشک مصرف کنید. زرشک ممکن است قند خون را کاهش دهد، که می‌تواند اثربخشی داروی دیابت را تغییر دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

منبع
ninibanmadarshoگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا