بیماری ها

طرز تهیه دمنوش گزنه برای دیابت

تقریباً هیچ فردی نیست که با خواص گزنه آشنایی نداشته باشد. گزنه به دلیل خواص دارویی خود بیشتر به شکل دمنوش مصرف می‌شود. حتماً گزنه را به عنوان تصفیه کننده قوی خون، دفع کننده سموم از بدن و مکملی غذایی عالی می‌شناسید.

تبلیغات

پیشینیان ما با پی بردن به خواص ضد باکتری، ضد قارچ، قابض و ضد التهابی و وجود ویتامین‌های A، B، C و K، کاروتن و آهن گزنه، هزاران سال پیش به واسطه خواص دارویی و فواید سلامتی زیاد مصرف می‌کردند و به مروز زمان به یکی از دمنوش های محبوب جهان تبدیل شد. با پیشرفت علم معلوم شد که گزنه برای دیابتی‌ها معجزه می‌کند و افرادی که از دیابت رنج می‌برند می‌توانند با تهیه دمنوش گزنه برای دیابت به لطف فواید شگفت‌انگیز سلامتی و دارویی آن به جنگ دیابت بروند.

تعجب آور است اما گزنه قند خون را در بیماران دیابتی نوع 2 بهبود و کاهش می‌دهد. برگ‌های گزنه دارای انسولین هستند و در طب سنتی از آن به عنوان عامل ضد قند خون برای درمان دیابت استفاده می‌شده است. بنابراین کارایی و ایمنی گزنه در درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ثابت شده است.

گزنه چه فواید سلامتی برای بدن دارد؟

کنترل قند و فشار خون

گزنه در کاهش فشار خون و سطح قند خون مؤثر است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته و حمله قلبی را کاهش می‌دهد. همچنین، عصاره برگ گزنه سطح گلوکز خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می‌دهد.

پیشگیری از بیماری‌ها

دمنوش گزنه منبع پلی فنول (یک ماده شیمیایی گیاهی) است که به پیشگیری و مدیریت بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی و چاقی کمک می‌کند، به علاوه دارای خواص ضد التهابی است که کمک کننده تنظیم هضم غذا و کاهش یبوست است.

تبلیغات

تسکین درد

دمنوش گزنه به دلیل خواص ضد التهابی به دردهایی مانند درد عضلانی، درد مفاصل و سردرد، تسکین درد مفاصل در دست‌ها، زانوها، باسن و ستون فقرات کمک می‌کند.

تسکین آلرژی و تحریک پوست

دمنوش گزنه خواص آنتی هیستامینی، ضد التهابی و ضد میکروبی دارد که برای درمان مشکلات پوستی مانند اگزما، آکنه و تب یونجه بهترین گزینه است.

محافظت از سلامت کلیه، ادرار و پروستات

دمنوش گزنه برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری (UTI)، مشکلات کلیوی و پروستات مصرف می‌شود.

تقویت استخوان‌ها

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در گزنه از سلامت استخوان‌ها محافظت می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان و ویتامین‌های A و C موجود در دمنوش گزنه کمک کننده و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

تبلیغات

مدیریت قند خون

گزنه به لوزالمعده کمک می‌کند انسولین (هورمونی که قند خون را کاهش می‌دهد) بیشتری بسازد یا ترشح کند، در نتیجه عصاره برگ گزنه یا دمنوش آن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که انسولین و داروهای دیابت مصرف می‌کنند را کاهش می‌دهد.

عوارض جانبی دمنوش گزنه

  • از آنجایی که دمنوش گزنه دارای غلظت بالایی از ویتامین‌های A و K است با داروهای رقیق کننده‌ خون تداخل دارد.
  • افرادی که قندخون پایینی دارند باید از مصرف چای گزنه اجتناب کنند زیرا نوشیدن این چای و مصرف داروهای قند خون باعث کاهش بیش از حد سطح قندخون و منجر به سرگیجه یا غش میشود.
  • اگر به دلیل شرایطی مانند ادم (احتباس آب در بدن) مشکل دارید، باید از نوشیدن چای گزنه خودداری کنید. چای گزنه یک ادرارآور طبیعی است که ادرار را افزایش و با قرص‌های احتباس آب بدن تداخل دارد.
  • زنان باردار نباید دمنوش گزنه بنوشند زیرا باعث انقباضات رحمی و سقط جنین یا زایمان زودرس می‌شود.
  • سایر عوارض جانبی دمنوش گزنه شامل ناراحتی‌های دستگاه گوارش، مانند اسهال یا حالت تهوع، نیش زدن برگ‌های گزنه، واکنش‌های آلرژیک و بثورات می‌شود.
  • از آنجایی که دمنوش گزنه فشار خون را کاهش می‌دهد، هنگامی که با داروهای ضد فشار خون مصرف شود، اثر دارو را افزایش داده و باعث افت فشارخون می‌شود.
  • اگر از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف دمنوش گزنه با پزشک مشورت کنید. مواد شیمیایی طبیعی موجود در دمنوش ممکن است با این داروها تداخل داشته باشد.

طرز تهیه دمنوش گزنه برای دیابت

روش اول

مواد لازم

  • 1 فنجان برگ گزنه
  • 2 لیوان آب
  • عسل اختیاری

طرز تهیه

دو لیوان آب را در ظرفی بجوشانید، سپس برگ‌های گزنه را به آب اضافه و حرارت را کم کنید بگذارید 5 تا 10 دقیقه بجوشد. سپس دمنوش را از صافی رد کنید و به ذائقه خود کمی عسل اضافه و سرو کنید.

روش دوم

مواد لازم

  • مقداری برگ خشک گزنه
  • 8 لیوان آب
  • 1 پیمانه نعناع خشک

طرز تهیه

آب رو به جوش آورید و سپس برگ‌های گزنه را به آن اضافه کنید و اجازه دهید حداقل 4 و حداکثر 12 ساعت در آب جوش بماند. سپس از صافی رد کنید و در صورت تمایل کمی نمک اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود. هرچه برگ‌ها طولانی‌تر در آب جوش باشند طعم دمنوش و فواید دارویی آن قوی‌تر خواهد بود. این دمنوش تا سه روز در یخچال قابل نگهداری است.

روش سوم

مواد لازم

  • 3 قاشق چایخوری برگ خشک گزنه
  • 3 قاشق چای خوری چای سیاه
  • 2 فنجان انواع توت‌ها
  • 6 لیوان آب
  • 1 فنجان شکر
  • مقداری تکه‌های یخ

طرز تهیه

آب و شکر را در ظرفی بزرگ بجوشانید بعد از آن حرارت را کم کنید و چای سیاه و برگ‌های خشک گزنه را اضافه و پنج دقیقه دیگر اجازه جوشاندن دهید. بعد از این، مخلوط را از روی حرارت بردارید و بگذارید تا در دمای اتاق خنک شود.

توت‌ها را به یک ظرف شیشه‌ای اضافه و با قاشق چوبی خرد یا له کنید و با اضافه کردن مقداری یخ در لیوان به همراه دمنوش سرو کنید. این دمنوش تا یک هفته در یخچال قابل نگهداری است.

تبلیغات
5/5 - (1 امتیاز)

منبع
naturalmedicinejournalnapiersmydarlinglemonthymemedicinenetnourishedkitchenorigympersonaltrainercoursessenchateabarsenchateabarrealsimplehealthlinehealthshots

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا