دسر

طرز تهیه فرنی با ارد برنج برای ۴ نفر

فرنی (Ferni)، یک خوراکی شیرین و گونه‌ای پودینگ آبکی ست که در شبه‌قاره هند تولید می‌شود و از آنجا به کشورهای متعددی وارد شده‌است. فرنی با آرد برنج و شیر و سایر افزودنی‌ها پخته می‌شود و معمولاً همراه غذای اصلی یا به عنوان دسر مصرف می‌شود.

تبلیغات

می‌توان فرنی را یه صورت کاکائویی و زعفرانی نیز سرو کرد. برای فرنی کاکائویی کافی است مقداری کاکائو به فرنی اضافه کرد؛ و برای نوع زعفرانی یک قاشق زعفران آب کرده به آن اضافه می‌کنیم.

طرز تهيه فرني با ارد برنج براي چهار نفر

مواد لازم برای 4 نفر:

شیر ۴ لیوان
آرد برنج ۴ قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
شکر ۸ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده در صورت تمایل

طرز تهیه فرنی با آرد برنج:

ابتدا شیر را داخل قابلمه‌ای می‌ریزیم و روی حرارت کم قرار می‌دهیم و شکر را کم کم به آن اضافه می‌کنیم و با قاشق هم می‌زنیم تا در شیر کاملاً حل شود. سپس گلاب را اضافه می‌کنیم و با قاشق مواد را مخلوط می‌کنیم و آرد برنج را نیز کم کم می‌افزاییم.

سپس به آرامی با مواد مخلوط می‌کنیم تا داخل شیر گوله نشود و همین طور به هم زدن را ادامه می‌دهیم و کمی حرارت را ملایم می‌کنیم تا شیر به جوش بیاید و بعد حرارت را مجدداً کم می‌کنیم. برای فرنی به طور مداوم باید مواد را هم زد تا ته نگیرد و به قوام برسد.

پس از اینکه فرنی غلیظ شد و به قوام رسید (دقت کنید خیلی سفت نشود چون زمانی که فرنی خنک شود کمی سفت تر می‌شود) قابلمه را از روی حرارت بر می‌داریم و کنار می‌گذاریم ولی همچنان به هم زدن ادامه می‌دهیم.

تبلیغات

به این دلیل هم زدن را ادامه می‌دهیم زیرا فرنی هنوز داغ است و اگر رها شود ته می‌گیرد. می‌توانید یک فرنی دو رنگ نیز داشته باشید به این صورت که نصف فرنی را داخل کاسه‌ای بریزید و کمی زعفران دم کرده و یا رنگ غذا مجاز به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

پس از اینکه فرنی از حرارت افتاد می‌توانید اول فرنی سفید رنگ را در ظرف مورد نظر بریزید و بعد فرنی رنگی را بریزید و همان زمان نوش جان کنید و یا اجازه بدهید داخل محیط خنک شود و بعد داخل یخچال قرار دهید تا آب نیندازد.

نکات مهم و فوت و فن تهیه فرنی آرد برنج

  • فرنی را بعد از پخت در محیط آشپزخانه خنک کنید و بعد به یخچال انتقال دهید تا آب نیندازد.
  • در طول مدت پخت فرنی باید حرارت کم باشد و مدام مخلوط شود.
  • بلافاصله بعد از پخت فرنی آن را داخل ظرف مورد نظر بریزید و گرنه حالت لختگی پیدا می‌کند و نمای زیبایی ندارد.
  • برای شیرین کردن فرنی از شیرین کننده طبیعی مثل عسل هم می‌توانید استفاده کنید.
  • اگر کف قالب شکل داری را کمی چرب کنید و فرنی را در آن بریزید و در یخچال بگذارید بعد از گذشت 12 ساعت می‌توانید آن را برگردانده و به عنوان دسر سرو کنید.
  • با اسانس و رنگ دلخواه هم می‌توانید فرنی میوه‌ای داشته باشید
  • بهتر است که فرنی آرد برنج با دارچین و پودر گل محمدی تزئین و سرو شود تا طبع آن متعادل شود.
4.1/5 - (31 امتیاز)

منبع
chishisalamdonyawikipedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا