رپورتاژ آگهی

طرز کار ژنراتور چگونه است

طرز کار ژنراتور : ژنراتور دستگاهی است که برای تامین برق استفاده می‌شود. ژنراتور، آلتراناتور یا دینام به دستگاهی گفته می‌شود که تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را انجام می‌دهد. این دستگاه به عنوان تامین‌کننده برق در مواقع خاموشی برق استفاده می‌شود تا در کار و فعالیت‌های روزانه اختلالی ایجاد نشود. ژنراتور با استفاده از انرژی مکانیکی که از منبع بیرونی به دست آورده است در سیم‌پیچ‌ها انرژی الکتریکی ایجاد می‌کند.

در پایان قرن ۱۹ اولین ژنراتور ساخته شد. ژنراتورها در سه نوع سنکرون AC،DC و آسنکرون (القایی) تولید می‌شوند که نوع سنکرون AC آن بیشترین کاربرد را دارد. مکانیزم ژنراتور مانند پمپ آب است. پمپ آب، آبی تولید نمی‌کند و باعث ایجاد جریان آب می‌شود. در واقع ژنراتور برق اضطراری را تامین می‌کند. در این مقاله از مجموعه همیارموتور شاهرود به بررسی طرز کار ژنراتور پرداخته‌ایم. اگر به اطلاعاتی در مورد این که ژنراتور چگونه کار میکند، نیاز دارید تا پایان محتوا با ما همراه باشید.

اجزای ژنراتور

قبل از این که با طرز کار ژنراتور آشنا شوید باید در مورد اجزای تشکیل‌دهنده آن اطلاعاتی را کسب کنید تا بتوانید تعمیر ژنراتور را به خوبی انجام دهید.

موتور

برای چرخش و حرکت ژنراتور، موتور انرژی مکانیکی را تامین خواهد کرد.

دینام

دینام مجموعه از قطعات ثابت و متحرک است که تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را انجام می‌دهد و در یک محفظه با روکش فلزی یا پلاستیکی قرار گرفته است.

روتور Rotor

یک قطعه متحرک است که به برق DC متصل شده است و با تحریک آن یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود‌. ولتاژ سه فاز AC در استاتور به دلیل القا به وجود می‌آید. روتور در سه نوع زیر وجود دارد:

  • القایی
  • توسط آهنرباهای دائمی
  • با استفاده از محرک

به سیم‌پیچی روتور و جریان عبور آن به ترتیب سیم‌پیچ تحریک و جریان تحریک گفته می‌شود.

استاتور Stator

اجزای ژنراتور

به صورت استوانه‌ای و قطعه‌ای ثابت است که سیم‌پیچ‌های سه فاز استاتور داخل شیارهایی که در سطح داخلی استاتور هستند، قرار گرفته‌اند. برای این که داخل سیم‌پیچ‌های استاتور ولتاژ بالاتری ایجاد شود باید در اطراف روتور میدان قوی‌تری با افزایش جریان روتور ایجاد گردد.

سایر اجزای ژنراتور

قبل از اینکه با طرز کار ژنراتور آشنا شویم و بخواهیم تعمیر الکتروموتور فشار قوی را انجام دهیم باید با سایر اجزای ژنراتور آشنا شویم که عبارتند از:

سیستم سوخت یا تانک دیزل

قسمت‌های رایج سیستم سوخت ژنراتور شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • انژکتور سوخت
  • صافی بنزین (جداکننده سوخت)
  • پمپ سوخت
  • ارتباط لوله از مخزن سوخت به موتور
  • ارسال سوخت از سیستم سوخت به موتور و برگشت مستقیم از موتور به سیستم سوخت یا تانک دیزل
  • ارتباط سرریز از سیستم سوخت به لوله تخلیه

رگولاتور ولتاژ یا تنظیم‌کننده ولتاژ

تنظیم ولتاژ خروجی موتور را انجام می‌دهد.

سیستم خنک‌کننده و اگزوز

استفاده زیاد از ژنراتور باعث داغ شدن قطعات آن می‌شود. به همین دلیل برای تعدیل گرمای تولید شده به یک سیستم خنک‌کننده نیاز است. از آب و هیدروژن به عنوان خنک کننده استفاده می‌شود.

سیستم روغن‌کاری

برای کارکرد درست دستگاه، افزایش طول عمر و بهبود عملیات روغن‌کاری باید انجام شود.

شارژ باطری

ژنراتور با باطری کار می‌کند. جنس باتری فولاد ضدزنگ است. عمر باطری در ولتاژ شناور بالا کاهش پیدا می‌کند.

کنترل پنل

شامل ابزارهای مانند پریز برق و کنترل ولتاژ است.

چهارچوب اصلی یا قاب

ژنراتور به دو صورت ثابت یا قابل حمل است که روی سکو یا چارچوب قرار دارد.

ژنراتور چگونه کار میکند ؟

طرز کار ژنراتور به دو مدل تقسیم می‌شود که عبارتند از:

طرز کار ژنراتور برق

ژنراتور سنکرون AC بر اساس القای الکترومغناطیسی کار می‌کند. دو بخش اصلی ژنراتور موتور دیزلی و ژنراتور است. برای این که ژنراتور حرکت کند موتور سوخت دیزل را می‌سوزاند؛ سپس توسط نیروی الکترومغناطیس حرکت تبدیل به جریان الکتریکی می‌شود. با میل‌لنگ این دو بخش به یکدیگر متصل شده‌اند و حرکتی که موتور تولید می‌کند به آهنربای ژنراتور انتقال داده می‌شود‌. با یک احتراق کوچک موتور دیزلی روشن خواهد شد.

ژنراتور چگونه کار میکند

برای کنترل سرعت موتور دیزلی و سوخت دریچه‌ای در موتور گذاشته شده است. توسط موتور دیزلی میل‌لنگ می‌چرخد و درون محفظه آلترناتور محور اصلی ژنراتور می‌چرخد و باعث می‌شود، درون سیم‌پیچ آهنربا بچرخد. سپس جریان الکتریسیته با استفاده از القای الکتریکی تولید می‌شود. در صورت افزایش مصرف برق و بالا‌بردن سرعت کلید گاورنر (هدایت‌گر) الکتریسیته موردنیاز را تامین می‌کند تا اختلالی در روند کار ژنراتور ایجاد نشود.

طرز کار ژنراتور القایی

ژنراتورهای القایی یا آسنکرون نسبتا ساده هستند؛ چون به تغییرات نیازی ندارند و در موارد زیر استفاده می‌شوند:

  • توربین‌های باد
  • سازه‌های آبی میکرو
  • سیستم‌های بازیابی گرما یا کاهش فشار گاز بالا

طرز کار ژنراتور القایی به این صورت است که برای تولید نیروی مغناطیسی به یک منبع خارجی نیاز دارد. منبع خارجی از خود دستگاه تامین می‌شود یا از شبکه الکتریکی تامین خواهد شد. حرکت روتور موتور القایی نسبت به حرکت سنکرون با سرعت بیشتری توسط گرداننده خارجی انجام می‌شود تا وضعیت لغزش موتور منفی شود و موتور القایی به عنوان ژنراتور کار کند. برای این که انرژی موتور القایی تامین شود باید به یک سیستم قدرت همواره متصل باشد. در واقع در یک سیستم بدون توان توانایی بلک استارت وجود ندارد.

برای نگهداری ژنراتور باید نکات ایمنی را رعایت کنید. سوخت‌گیری ژنراتور بهتر است هنگامی که می‌خواهید از ژنراتور استفاده کنید، انجام شود. به ویژه ژنراتورهای که از گازوییل استفاده می‌کنند. برای جلوگیری از کار افتادن ژنراتور باید فشار آن کنترل شود.

مجموعه ما ( همیارموتور شاهرود ) انواع ژنراتور و موتورهای الکتریکی را با بهترین کیفیت و قیمت عرضه می‌کند و شما می‌توانید مطابق با نیاز خود هر مدل ژنراتوری را که می‌خواهید، سفارش دهید.

طرز کار ژنراتور القایی

سخن پایانی

ژنراتور یا دینام دستگاهی است که انرژی مکانیکی که از منبع بیرونی گرفته است را تبدیل به انرژی الکتریکی می‌کند. ژنراتور در سه نوع سنکرون AC، DCو آسنکرون (القایی) تولید می‌شود که نوع سنکرون AC به طور گسترده‌تری استفاده خواهد شد. برای این که با طرز کار ژنراتور آشنا شوید باید بدانید که این دستگاه از چه اجزایی تشکیل شده است. موتور، دینام، روتور، سیستم سوخت‌رسانی، تنظیم‌کننده ولتاژ، سیستم خنک‌کننده، سیستم روغن‌کاری، شارژ باطری، کنترل پنل و چهارچوب اصلی یا قاب از اجزای تشکیل دهنده ژنراتور محسوب می‌شوند.

ژنراتور سنکرون AC بر اساس القای الکترومغناطیسی کار می‌کند. برای ایجاد جریان الکتریکی موتور دیزل سوخت را می‌سوزاند تا جریان مکانیکی ایجاد شود. ژنراتور آسنکرون یا القایی در توربین‌های باد، سازه‌های آبی میکرو سیستم‌های کاهش فشار گاز بالا استفاده می‌شود. حرکت روتور موتور القایی نسبت به حرکت سنکرون با سرعت بیشتری انجام می‌شود تا موتور القایی به عنوان ژنراتور کار کند. مجموعه ما (همیارموتور شاهرود) علاوه بر عرضه ژنراتور و الکتروموتور خدماتی مانند تعمیر ژنراتور و تعمیر الکتروموتور فشار قوی هم در اختیار مشتریان می‌گذارد.

4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا