بهداشت و سلامت

ویتامین هایی برای بهبود گردش خون در رگ‌ها

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به معرفی ویتامین هایی برای بهبود گردش خون در رگ‌ها میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

در طب سنتی و مدرن بهبود گردش خون مناسب از عوامل اصلی سلامتی است و روش‌های مختلفی از جمله ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای بهبود آن وجود دارد. بسیاری از افراد از عوارض گردش خون ضعیف رنج می‌برند و سرد شدن دست و پا، کاهش عملکرد شناختی و اختلال در نعوظ از اثرات آن می‌باشد.

سیستم گردش خون وظیفه گردش اکسیژن و مواد مغذی در سراسر بدن دارد. زمانی که گردش خون آسیب ببیند، احساس سوزن سوزن شدن، بی حسی یا درد در اندام و همچنین درد و گرفتگی در بدن رخ می‌دهد. خوشبختانه ویتامین‌هایی برای بهبود گردش خون در رگ‌ها و سلامت قلب وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم.

ویتامین هایی برای بهبود گردش خون در بدن

1. خانواده ویتامین B

گروه ویتامین B از 8 ماده مغذی تشکیل شده است. این ویتامین‌ها برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون، مبارزه با عفونت‌ها و سلامت مغز ضروری هستند. یکی از اعضای خانواده ویتامین B گروه ویتامین B3 یا نیاسین است که تأثیر مثبتی در بهبود گردش خون و افزایش عملکرد رگ‌های خونی دارد. سبزیجاتی مانند کلم و اسفناج منابع خوبی از مواد مغذی ویتامین B هستند. همچنین مکمل ویتامین B3 نیز در دسترس است که میتوانید از داروخانه ها تهیه نمایید.

2. آهن برای بهبود گردش خون

آهن به تولید هموگلوبین خون و ایجاد بافت پیوندی در رگهای خونی که فشار خون را کنترل می‌کند، کمک میکند. گوشت قرمز و سبزیجات حاوی مقدار زیادی آهن هستند. با این حال، برخی از افراد گیاه خوار می‌توانند به جای تغییر رژیم غذایی، مکمل آهن مصرف کنند.

تبلیغات

3. بهبود گردش خون با امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های مفید برای قلب و گردش خون است. بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 شامل ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد و ماهی خال خالی می‌باشد. گیاهخواران نیز می‌توانند از مکمل‌های امگا 3 استفاده کنند.

4. ویتامین E

ویتامین E سیستم گردش خون ضعیف را تقویت می‌کند. خوشبختانه این ویتامین را به راحتی می‌توان در رژیم غذایی خود بگنجانید. روغن جوانه گندم، روغن فندق و روغن آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند.

گیاهان مفید برای بهبود گردش خون

  • باکوپا (Bacopa monnieri)
  • فلفل سیاه (Piper nigrum)
  • زنجبیل (Zingiber officinale)
  • گوتو کولا (Centella asiatica)
  • زالزالک (Crataegus)
  • آویشن (Thymus vulgaris)
  • زردچوبه (Curcuma longa)

راهکارهای دیگر برای بهبود جریان گردش خون

علاوه بر مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای تقویت جریان خون، داشتن یک سبک زندگی سالم نیز برای گردش خون مفید است.

1. ورزش

یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود جریان خون است. از آنجا که قلب در مرکز جریان خون بدن قرار دارد، قلب سالم یکی از موارد مهم برای گردش خون بهینه در همه جای بدن است.

تبلیغات

2. مدیریت استرس

اغلب پزشکان به بیمار گردش خون ضعیف، توصیه مدیریت استرس می‌کنند، به این دلیل که وقتی بدن دچار استرس می‌شود، رگ‌های خونی منقبض می‌شوند و گردش خون ضعیف می‌شود. بنابراین یادگیری کنترل استرس خود راهی عالی برای بهبود گردش خون است.

3. ماساژ

ماساژ نه تنها می‌تواند به مدیریت استرس کمک کند، بلکه به بهبود گردش خون از طریق سیستم‌های لنفاوی و قلب و عروق نیز کمک می‌کند. ماساژ ماده شیمیایی به نام اندورفین را آزاد می‌کند و باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. برخی از ماساژ درمانی ها با استفاده از روغنهای اساسی به بهبود جریان خون کمک می‌کند.

4. مصرف مایعات

محتوای آب در خون بسیار زیاد است. هیدراته کردن بدن یک راه آسان برای حفظ یا بهبود گردش خون است.

5. ترک سیگار

کشیدن سیگار باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود و میزان جریان خون در رگ‌ها را کاهش می‌دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

تبلیغات

منبع
renuerxhealthlinealatehealth

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا