بهداشت و سلامت

چرا همیشه احساس گرسنگی میکنم؟

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به موضوع چرا همیشه احساس گرسنگی میکنم؟ خواهیم پرداخت. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

چرا همیشه احساس ضعف و گرسنگی میکنم؟

بدن برای تأمین انرژی به غذا متکی است. احساس گرسنگی در صورت چند ساعت غذا نخوردن بروز می‌کند که امری طبیعی است. اما مشکل زمانی بروز می‌کند که بعد از میل غذا و بلافاصله احساس گرسنگی به سراغمان بیاید.

این مشکل اغلب بدلیل عدم تعادل هورمونهای گرسنگی رخ میدهد که ممکن است به دلایل مختلفی از جمله رژیم غذایی ناکافی و برخی از عادات سبک زندگی رخ دهد. علاوه بر این، برخی از داروها و بیماری‌ها باعث گرسنگی مکرر میشوند. اگر اغلب احساس گرسنگی می‌کنید، باید رژیم غذایی و شیوه زندگی خود را بررسی کنید.

بررسی علل احساس گرسنگی مداوم

1. احساس گرسنگی مداوم به دلیل افسردگی

غذا خوردن یکی از مکانیسم های کنار آمدن با افسردگی یا اضطراب است. علت اصلی آن نیز این است که افراد افسرده به اندازه کافی هورمون سروتونین ندارند و خوردن غذاهایی مانند ماکارونی و نان سطح این هورمون را بالا می‌برد به همین دلیل تمایل به خوردن در افراد افسرده بیشتر است.

2. گرسنگی مداوم به دلیل استرس

استرس، سطح کورتیزول بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بدن را به خوردن غذا ترغیب می‌کند، حتی اگر از نظر جسمی به کالری نیاز نداشته باشید. به همین دلیل استرس باعث پرخوری می‌شود.

3. گرسنگی مداوم به دلیل پرکاری تیروئید

اگر دائماً گرسنه هستید و بیش از حد معمول غذا می‌خورید ممکن است به دلیل تولید بیش از حد هورمون تیروئید (پرکاری تیروئید) باشد و بدن را وادار به خوردن کند. تیروئید به عنوان اندام هورمونی غدد درون ریز سرعت متابولیکی بدن را افزایش می‌دهد و در نتیجه گرسنگی را افزایش می‌دهد.

4. احساس گرسنگی دائمی بدلیل عادت ماهانه

به دلیل تغییرات هورمونی در طول دوره قاعدگی، به کالری بیشتری نیاز دارید. به همین دلیل زنان، بیشتر از مردان احساس خستگی و کم آبی دارند.

5. احساس ضعف مداوم به علت مصرف داروها

افزایش اشتها عارضه جانبی برخی از داروها از جمله داروهای ضد افسردگی و استروئیدها برای بیماری‌هایی مانند آلرژی یا لوپوس و داروهای ضد تشنج است. در این صورت مصرف دارو را قطع نکنید و با دکتر خود صحبت کنید.

6. گرسنگی مداوم به علت کمبود آب بدن

برخی افراد احساس کم آبی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند. پزشکان توصیه می‌کنند روزی یک لیوان یا 1.5 تا 2.5 لیتر آب بنوشید. سعی کنید به آب ساده کمی مواد شیرین کننده اضافه کنید، تا مغز را فریب دهد و فکر کند با وجود کالری اضافی، همیشه گرسنه هستید.

7. داشتن گرسنگی مداوم بدلیل بیخوابی

هفت تا هشت ساعت خواب در هر شبانه روز، هورمون‌های گرسنگی را تنظیم می‌کند و بی خوابی باعث اختلال در تنظیم هورمون‌ها می‌شود.

8. دیابت از علل احساس ضعف و گرسنگی مداوم

بدن قند موجود در غذا را به سوختی به نام گلوکز تبدیل می‌کند. اما در افراد دیابتی، گلوکز نمی‌تواند به سوخت تبدیل شود و به بدن دستور پرخوری می‌دهد. افرادی که به ویژه دیابت نوع 1 دارند، ممکن است مقادیر زیادی غذا بخورند و همچنان وزن کم کنند.

علائم دیابت علاوه بر افزایش اشتها، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تشنگی شدید
  • نیاز به دفع ادرار بیشتر
  • کاهش وزن
  • تاری دید
  • بریدگی‌ها و کبودی
  • سوزن سوزن شدن یا درد در دست‌ها یا پاها
  • خستگی

9. رژیم غذایی

همه غذاها به یک شکل فرد را سیر نمی‌کند و تنها گرسنگی را به بهترین وجه مهار می‌کنند، مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، ماهی یا لبنیات، میوه‌ها، سبزیجات، غلات سبوس دار و لوبیا بهترین گزینه هستند. اگر به جای سریع خوردن، زمان بیشتری برای جویدن و لذت بردن از غذای خود صرف کنید، ممکن است بعد از غذا احساس سیری بیشتری داشته باشید.

10. احساس گرسنگی دائمی به علت بارداری

بسیاری از زنان باردار به یک باره دچار افزایش اشتها می‌شوند. البته بسیار طبیعی است و دستور بدن برای دریافت مواد مغذی کافی برای رشد کودک است. بیشتر خانم‌ها طی 3 ماه اول بارداری بین 4 تا 6 کیلو وزن اضافه می‌کنند.

11. نوشابه بدون قند

بسیاری از افراد برای کاهش کالری و یا کاهش وزن، نوشابه بدون قند می‌نوشند. اما قند جعلی موجود در این نوشیدنی‌ها به مغز می‌گوید کالری بیشتری برای سوخت استفاده کند.

اگر نوشابه‌های بدون قند شما را گرسنه کند این علائم در شما بروز پیدا می‌کند:

  • سردرد
  • هوس شکر
  • افزایش وزن

12. احساس گرسنگی مداوم به علت ورزش

بدن شما هنگام ورزش کالری بیشتری می‌سوزاند و منجر به افزایش متابولیسم بدن می‌شود، در بعضی از افراد، این می‌تواند باعث افزایش گرسنگی شود.

13. مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌ها

یکی از محبوب‌ترین منابع کربوهیدرات تصفیه شده، آرد سفید است که در بسیاری از غذاهای حاوی غلات مانند نان و ماکارونی یافت می‌شود. غذاهایی مانند نوشابه که با قندهای فرآوری شده تهیه می‌شوند نیز به عنوان کربوهیدرات تصفیه شده در نظر گرفته می‌شوند. از آنجا که کربوهیدرات‌های تصفیه شده فاقد فیبر هستند، بدن خیلی زود غذاها را هضم می‌کند و به این ترتیب مرتباً احساس گرسنگی می‌کنید.

خلاصه گرسنگی بیش از حد، ممکن است ناشی از چند بیماری خاص پزشکی باشد و در صورت گرسنگی مکرر باید به پزشک مراجعه کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
thehealthyhealthlinewebmd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا