بیماری ها

برای زخم معده چه بخوریم و چه نخوریم

زخم معده، زخم های بازی است که در پوشش معده ایجاد می شود. آنها را می توان زخم معده، زخم گوارشی یا اولسر پپتیک نیز نامید. آنها می توانند افراد را از سنین پایین مبتلا کنند، اما در افراد بالای 60 سال شایع تر است. مردان نیز بیشتر در معرض ابتلا به زخم معده هستند.

زخم زمانی اتفاق می افتد که اسید غذای هضم شده به دیواره معده شما آسیب می زند. شایع ترین علت زخم معده عفونت ناشی از باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) است. علت دیگر، استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) است.

مردم بر این باورند که زخم معده به دلیل سبک زندگی یا انتخاب های خاص تغذیه ای مانند مصرف غذاهای تند و استرس بوجود می آید، اما هیچ مدرک ملموسی وجود ندارد که این باورها را تایید کند.

علائم زخم معده عبارتند از:

  • ناراحتی معده بین وعده های غذایی
  • درد معده که شب ها شما را از خواب بیدار می کند
  • احساس سیری خیلی سریع
  • نفخ یا درد و سوزش در معده شما
  • دردی که روزها یا هفته ها ناگهانی می آید و می رود

اگر علائم زیر را داشته باشید، زخم شما ممکن است سر باز کرده و تبدیل به یک زخم دارای خونریزی شود. اگر فکر می‌کنید زخم دارید و این موارد را تجربه می‌کنید، باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید:

تبلیغات
  • حالت تهوع
  • استفراغ خون
  • وجود خون در مدفوع
  • درد در پشت شما
  • کاهش وزن بدون دلیل

بهترین مواد غذایی برای درمان زخم معده

زخم معده ممکن است نیاز به تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی داشته باشد تا در حین بهبودی آنها را مدیریت کند. داروهای کاهش دهنده اسید نیز ممکن است مفید باشند. پیش از این، یک رژیم غذایی ملایم برای زخم معده توصیه می شد، اما تحقیقات فعلی این ایده را تایید نمی کند.

اصلاحات رژیم غذایی می تواند کمک کننده باشد، اما غذاهای تند لزوماً تحریک کننده نیستند. پزشکان بر رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه تاکید دارند. بهترین مواد غذایی برای مصرف در هنگام زخم معده عبارتند از:

1 فیبر رژیمی

این شامل جو، حبوبات، تخم کتان، آجیل، پرتقال، سیب و هویج است. این مواد غذایی برای شما مفید هستند زیرا می توانند از ایجاد زخم جلوگیری کنند.

2 غذاهای غنی از ویتامین A

مواد غذایی مانند کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، کلم پیچ، اسفناج و کلم کولارد حاوی ویتامین A هستند. این غذاها تولید مخاط را در دستگاه گوارش شما افزایش می دهند و این امر به جلوگیری از زخم معده کمک می کند.

3 چای سبز

تحقیقات نشان می دهد که چای سبز می تواند به مبارزه با هلیکوباکتر پیلوری (باکتری مسبب زخم معده) کمک کند.

4 مواد غذایی غنی از فلاونوئید

این شامل سیر، پیاز، زغال اخته، توت فرنگی، بلوبری و نخود فرنگی است. تحقیقات نشان می دهد که این مواد غذایی می توانند به محافظت از روده شما در برابر گاستریت مزمن، عفونت هلیکوباکتر پیلوری و سرطان معده کمک کنند. این مواد غذایی به مهار رشد هلیکوباکتر پیلوری کمک می کنند.

5 آب زغال اخته

این آبمیوه به طور بالقوه می تواند خطر رشد بیش از حد هلیکوباکتر پیلوری در معده شما را کاهش دهد و از التهاب جلوگیری کند.

مواد غذایی مضر برای زخم معده

غذاهای خاصی وجود دارند که می توانند زخم معده شما را تحریک کنند و بهترین ایده این است که مصرف آنها را محدود کنید. این مواد غذایی عبارتند از:

  • الکل
  • کافئین
  • شیر
  • غذاهای تند (اثبات شده نیست، اما اگر باعث تشدید علائم شما میشود آن را ترک کنید)
  • غذاهای چرب
  • غذاهای شور
  • شکلات
  • مرکبات (اثبات شده نیست، اما اگر باعث تشدید علائم شما میشود آن را ترک کنید)
  • کافئین
5/5 - (2 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
medicinenetwebmd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا