بارداری و اطفال

چه بخوریم تا زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم؟

زایمان طبیعی روش بدون جراحي برای به دنیا آوردن نوزاد است. در حال حاضر، 85 درصد از زنان باردار زایمان طبیعی را ترجيح می‌دهند و تنها 15 درصد به دلایل پزشکی نیاز به سزارین دارند.

آناتومي بدن انسان بسيار پيچيده است، رحم يكي از قوی‌ترین ماهیچه‌های بدن زنان است كه در طول زایمان طبيعي کالری زیادی مصرف می‌کند و در طول روند زايمان و قبل از آن بايد تغذیه و هیدراتاسیون كافي آن تأمین شود. بيشتر زنان باردار براي زايمان راحت اين دغدغه را دارند كه چه بخوریم تا زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم؟

طبق تحقيقات، اغلب زناني كه زايمان طبيعي سخت و طولاني را تجربه كردند، به دليل عدم تغذيه مناسب بود كه در اين صورت بدن از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند كه اسیدیته خون را در مادر و نوزاد افزایش، انقباضات رحمی را کاهش و منجر به زایمان طولانی‌تر می‌شود و حتی سلامت جنین را به خطر می‌اندازد.

برای استفاده هرکدام از مواردی که در ادامه ذکر میشوند ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید. استفاده خودسرانه و بدون مشورت با پزشک ممکن است سلامت شما یا کودک را به خطر بیندازد.

چه بخوریم تا زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم؟

1. مصرف پروتئین

از منابع پروتئین در ماست یونانی، آجیل، شیک‌های پروتئینی و پنیر غافل نشوید، زیرا پروتئین مورد نیاز بدن را هنگام زایمان طبيعي تأمین می‌کند.

2. کربوهیدرات‌های پیچیده

ماکارونی سبوس دار، برنج قهوه‌ای و بلغور جو دوسر منابع خوبی از فیبر هستند و کربوهیدرات‌هایی دارند که انرژی مورد نیاز در  طول زایمان طبيعي را تأمین می‌کنند.

3. میوه‌های مختلف

انواع توت‌ها، انگور، خربزه و موز میوه‌های مناسبی برای زایمان طبیعی ضروري هستند.

4. آناناس و انبه

آناناس و انبه دارای دو ماده غذايي داراي بروملین هستند. بروملین آنزیمی است که دهانه رحم را نرم می‌کند تا جنين راحت‌تر خارج شود.

5. مکمل‌های گیاهی

برخی افراد برای تسریع زایمان طبيعي از مکمل‌های گیاهی مانند چای برگ تمشک، کوهوش آبی و روغن گل مغربی استفاده می‌کنند اما شواهد بسیار کمی وجود دارد که این مکمل‌های گیاهی زایمان را تسریع دهند با اين حال، ماماها اغلب از کوهوش آبی برای کمک به زنان زایمان استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشيد، مکمل‌های گیاهی ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کنند. بنابراین حتما با پزشک خود مشورت کنید.

6. روغن کرچک

اغلب از روغن کرچک به عنوان محرک زایمان طبيعي استفاده می‌شود. اگر چه زنان بارداري كه روغن كرچك استفاده كردند ممكن است دچار تهوع، استفراغ یا اسهال شوند. اما در هر صورت، زنان بارداری که روغن کرچک مصرف کردند، در مقایسه با زنانی که مصرف نکردند یک یا دو روز زودتر زایمان طبيعي داشتند.

اکثر پزشکان روغن کرچک را توصیه نمی‌کنند، زیرا طعم وحشتناکی دارد و ممکن است باعث بیماری شود. همچنین سعي كنيد، بیش از یک قاشق غذاخوری مصرف نکنید زيرا باعث اسهال و کم آبی بدن میشود.

7. غذای تند

خوردن غذاهای تند زایمان طبيعي را راحت‌تر می‌کند. درست است که مواد غذایی تند سبب انقباضات رحمی براي زايمان راحت می‌شود اما منجربه زایمان طبيعي زودهنگام نمی‌شود. اما برخی از زنان ممکن است به دلیل غذاهای تند دچار سوء هاضمه، سوزش سر دل و اسهال شوند. كه در اينصورت بايد از خوردن آنها اجتناب كنند.

8. آلو خشک

خوردن آلو نیز مانند غذاهای تند عمل می‌کند اما منجر به زایمان طبيعي راحتي نمی‌شود.

9. خرما

در سه ماهه سوم بارداري، خوردن 6 یا 7 عدد خرما در روز به بازشدن دهانه رحم و بارداري راحت كمك می‌کند.

10. چای برگ تمشک قرمز

چای برگ تمشک قرمز با انقباض رحم به زایمان طبيعي راحت کمک می‌کند. همچنین خطر خونریزی پس از زایمان را کاهش می‌دهد.

11. آب

آب برای سلامتی بدن حیاتی است، به ویژه براي زنان باردار. همانطور كه مي دانيد، زایمان طبيعي برای بدن سخت است و برای هیدراته ماندن به آب اضافی نیاز دارید.

برای زایمان طبيعي راحت و زودهنگام چه بخوريم؟

​​زایمان طبيعي راحت و زودرس تقریباً 8 تا 12 ساعت طول می‌کشد، بنابراین باید با يك یا دو وعده غذا و حتی چند میان وعده خوب بدن خود را مغذي كنيد.

مواد غذايي از قبيل:

  • تخم مرغ همزده
  • کره آجیل روی نان تست
  • اسموتی
  • ماست با گرانولا
  • میوه‌هایی مانند انگور، انواع توت‌ها و خربزه
  • برنج سبوس دار
  • بلغور جو دوسر یا فرنی
  • عسل
  • آب میوه تازه
  • آب نارگیل
  • چای گیاهی (با عسل و لیمو)
  • سوپ‌های ساده مانند میسو یا آبگوشت

نتیجه

پاسخ به اين سؤال كه چه بخوریم تا زایمان طبیعی راحتی داشته باشیم؟ بسيار مهم است. زيرا زایمان طبيعي راحت نیاز به انرژی فوق العاده ای دارد و اين نكته را فراموش نكنيد كه تأمین غذا و انرژی مورد نیاز بدن در طول زایمان طبيعي به اندازه پرورش نوزاد داخل رحم اهمیت دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

کتاب الکترونیکی (182 صفحه)

فایل صوتی کتاب (132 دقیقه)

کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل

برنامه تمرینی 4 هفته ای

موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
nurturedfoundationhenryfordmomjunctionformodernmothersmedicinenetverywellfamilynurturedbirth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا