بهداشت و سلامت

اثرات مفید گریه برای سلامت جسم و روح

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به بیان اثرات مفید گریه برای سلامت جسم و روح میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اثرات گریه برای سلامت جسم و روح

حدود 70 درصد از پزشکان معتقدند گریه برای سلامت روان و جسم مفید است. در مواقعی گریه گزینه‌ای سالم برای تخلیه درد، عصبانیت و استرس می‌باشد. گریه چیزی فراتر از احساس غم و اندوه است و به هزار و یک دلیل برای سلامت روان مفید است. با وجود فواید بی شمار و اثرات تسکین دهنده و آرامش بخش اشک، نباید آن را نشانه ضعف دانست و سرکوب کرد. همانطور که می دانید گریه پاسخی طبیعی انسان نسبت به طیف وسیعی از احساسات، از جمله غم، اندوه، شادی و ناامیدی است. به طور متوسط زنان 3.5 بار در ماه و مردان 1.9 بار در ماه گریه می‌کنند. اما اینکه زنان و مردان به چه میزان گریه می‌کنند، یک مؤلفه فرهنگی است. مردان معمولاً از ترس اینکه جامعه آنها را قوی و قدرتمند نبیند، جلوی اشک خود را می‌گیرند و در فرهنگ ما زنان بیش از مردان اجازه گریه دارند.

انواع اشک در انسان

اشک‌های مداوم

مجاری اشک به طور مداوم ترشح می‌کند، این ترشحات ناشی از مایعات ضد باکتری غنی از پروتئین است که در هر بار پلک زدن به رطوبت چشم کمک می‌کند.

اشک‌های محرک

این اشک‌ها توسط محرک‌هایی مانند باد، دود یا پیاز ایجاد می‌شوند و برای از بین بردن این مواد تحریک کننده و محافظت از چشم آزاد می‌شوند.

اشک‌های احساسی

انسان‌ها در پاسخ به طیف وسیعی از احساسات اشک می‌ریزند. این اشک‌ها دارای سطح بالاتری از هورمون‌های استرس نسبت به سایر اشک‌ها هستند.

مزایای گریه برای جسم و روح

گریه نوعی رهاسازی عاطفی و تخلیه احساسات است. گرچه گریه برای بدن نسبتاً خوب است، اما باید شرایط خاص خود را داشته باشید. توجه به این نکته مهم است کسانی که اختلالات خلقی دارند پس از یک گریه خوب احساس بهتری دارند.

1. برطرف کردن استرس

انسان تنها گونه زنده‌ای است که تحت تأثیر احساسات گریه می‌کند، اما دانشمندان هنوز دقیقاً نمی‌دانند چگونه عمل فیزیکی گریه با احساسات انسان‌ها ارتباط دارد. چرا وقتی غمگین هستیم گریه می‌کنیم؟ یکی از مزایای گریه، رفع تنش و استرس است. به عبارت دیگر، گریه هنگامی رخ می‌دهد که بدن از حالت برانگیخته، “جنگ یا گریز” به حالت آرام، “استراحت ” برمی گردد.

2. افزایش روحیه

طبق آمارها دو سوم مردم به طور کلی بعد از گریه احساس بهتری دارند و گریه باعث آرامش و روحیه آن‌ها می‌شود. گریه یکی از مهمترین عوامل در رفع احساسات است، در بسیاری از موارد، خلق و خوی بهتر پس از گریه نتیجه حمایت عاطفی و راحتی است.

3. دفع سموم

برخی تحقیقات نشان می‌دهد اشک کمک می‌کند تا بدن از سموم ناخواسته خلاص شود. دانشمندان دو نوع اشک تحریک کننده [مانند خرد کردن پیاز] را با اشک احساسی مقایسه کردند و برخی اختلافات شیمیایی در آنها پیدا کردند، مانند محتوای دفع سموم بیشتر در اشک احساسی، که به دلیل رهایی از استرس اتفاق می افتد.

4. ضدعفونی کننده طبیعی

یکی دیگر از مزایای گریه از بین بردن باکتری‌ها است. اشک حاوی لیزوزیم (پروتئینی که مولکول‌های مضر را از بین می‌برد) است. دانشمندان هنوز این موضوع را به طور قطعی ثابت نکرده‌اند و تقریباً هیچ علمی در مورد فیزیولوژی گریه وجود ندارد.

5. تقویت چشم

اشک چشم را مرطوب کرده و سلامت آن را حفظ می‌کند. عملکرد بیولوژیکی اشک، مرطوب نگه داشتن چشم یا محافظت از آن است. اشک‌های احساسی از این فرآیند بیولوژیکی اساسی به چیزی پیچیده‌تر در انسان تبدیل شده‌اند و به دلایل کاملاً احساسی و نه جسمی رخ می‌دهد. با این وجود، در افرادی که با خشکی چشم مواجه‌اند باعث درد و حتی منجر به کاهش بینایی می‌شود.

خلاصه

گریه پاسخ طبیعی انسان به طیف وسیعی از احساسات است و فواید سلامتی و اجتماعی، از جمله تسکین درد و اثرات تسکین دهندگی دارد. با این حال گریه مکرر ممکن است نشانه افسردگی باشد و باید به دکتر مراجعه کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
منبع
medicalnewstodaypasadenavillathehealthy

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا