تغذیه

برای افزایش سدیم خون چه بخوریم

سدیم نقش کلیدی در بدن شما دارد. این به حفظ فشار خون طبیعی، اعصاب و ماهیچه‌های شما کمک می‌کند و مایعات بدن شما را تنظیم می‌کند. به طور کلی، بدن شما روزانه تنها به یک چهارم قاشق چایخوری نمک نیاز دارد. سدیم به طور طبیعی در غذاها یافت می‌شود. بسیاری از غذاهایی که مزه شوری ندارند ممکن است همچنان سرشار از سدیم باشند. مقادیر زیادی سدیم را می‌توان در غذاهای کنسرو شده، فرآوری شده و… یافت. که در ادامه مطلب به برخی از آن ها اشاره کرده‌ایم؛ پس با ما همراه باشید.

تبلیغات

روش های تنظیم سطح سدیم در خون

کاهش سطح سدیم ممکن است باعث ایجاد شرایطی به نام هیپوناترمی شود که در طولانی مدت می‌تواند برای افراد مسن بسیار مشکل ساز باشد. طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله بالینی انجمن نفرولوژی آمریکا، هیپوناترمی زمانی رخ می‌دهد که سطح سدیم خون به زیر 135 میلی مول در لیتر (mmol/L) برسد.

تا به حال تصور می‌شد که هیپوناترمی خفیف بدون علامت است، اما طبق مطالعات اخیر این وضعیت می‌تواند با خطرات بالای کمبود توجه، اختلالات راه رفتن، زمین خوردن، حوادث قلبی عروقی و حتی مرگ زودرس منجر شود. روش‌های طبیعی زیادی برای تنظیم سطح سدیم در خون وجود دارد، که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

1. افزایش سدیم خون با آب نارگیل:

آب نارگیل سرشار از سدیم است و برای کم آبی بدن مفید است. همچنین حاوی سدیم، منیزیم و مقدار زیادی پتاسیم نیز می‌باشد.

2. موز:

موز به دلیل محتوای غنی از پتاسیم می‌تواند برای تنظیم سطح سدیم شما بسیار موثر باشد. می‌توانید بعد از فعالیت زیاد، 1 تا 2 تکه موز مصرف کنید.

تبلیغات

3. پنیر:

10 گرم پنیر حاوی 215 میلی گرم سدیم است. می‌توانید به‌صورت خام، با نان یا با غذای اصلی خود میل کنید. پنیر یکی از چربی‌های سالم است که نباید از آن چشم پوشی کرد.

4. زیتون برای افزایش سدیم خون:

100 گرم زیتون حاوی 1556 میلی گرم سدیم است. یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش سطح سدیم شما است.

5. سوپ

سوپ های کنسرو شده، بسته بندی شده و تهیه شده در رستوران اغلب حاوی مقدار زیادی سدیم هستند.

7. افزایش سدیم خون با سس سالاد

مقداری از سدیم موجود در سس سالاد از نمک حاصل می شود. علاوه بر این، برخی از مارک ها افزودنی های طعم دهنده حاوی سدیم مانند MSG و خانواده‌های آن، دی سدیم اینوزینات و دی سدیم گوانیلات اضافه می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم که خودتان سس سالاد را بسازید. سعی کنید از روغن زیتون و سرکه خالص استفاده کنید.

8. پیتزا

بسیاری از مواد تشکیل دهنده مانند پنیر، سس، خمیر و گوشت فرآوری شده حاوی مقادیر قابل توجهی سدیم هستند که وقتی با هم ترکیب می شوند سدیم زیادی به همراه دارد.

تبلیغات

9. ساندویچ

نان، گوشت فرآوری شده، پنیر و چاشنی‌هایی که اغلب برای تهیه ساندویچ استفاده می‌شوند، همگی مقدار قابل توجهی سدیم دارند.

10. ترشی افزایش دهنده سدیم خون

سدیم موجود در ترشی کامل سریع جذب می‌شود. مصرف ترشی به اندازه متوسط ​​561 میلی گرم سدیم به همراه دارد.

11. وعده های غذایی منجمد

بسیاری از وعده های غذایی یخ زده سرشار از سدیم هستند، برخی از آنها حداقل نیمی از سدیم روزانه شما را در هر ظرف دارند.

12. سوسیس

مصرف سوسیس به طور متوسط ​​415 میلی گرم سدیم در هر وعده به همراه دارد. برای سلامتی، باید استفاده خود را از این گوشت‌های فرآوری شده محدود کنید، صرف نظر از میزان سدیم آن.

3.6/5 - (5 امتیاز)

تبلیغات

منبع
healthlinendtv

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا