دهان و دندان

عواملی که باعث بوی بد دهان میشود!

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به بیان عواملی که باعث بوی بد دهان میشود! میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

چه عواملی باعث ایجاد انواع متداول بوی بد دهان می‌شوند؟

اصولاً تمام غذاهای خورده شده در دهان شما تجزیه می‌شوند. همچنین، غذاها در جریان خون شما جذب شده و به ریه‌ها منتقل می‌شوند و بر هوای بازدم تأثیر می‌گذارند. اگر غذاهایی با بوی شدید (مانند سیر یا پیاز) می‌خورید، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و حتی دهان شویه فقط بوی موقت آن را از بین می‌برد.

اگر روزانه مسواک و نخ دندان نمی‌کنید، ذرات غذای موجود در دهان باعث رشد باکتری‌ها در بین دندان‌ها، اطراف لثه‌ها و روی زبان می‌شود و این باعث بوی بد دهان می‌شود. در برخی موارد التهاب لثه در اثر بهداشت نامناسب دندان نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان شود.

علاوه بر این، اگر دندان‌های مصنوعی به درستی تمیز نشوند، باکتری‌ها و ذرات غذای ایجاد کننده بو می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند. بوی بد دهان که به آن هالیوز نیز گفته می‌شود بیشتر اوقات به دلیل وجود غذا در دهان یا گلو ایجاد می‌شود. اما در برخی موارد، ممکن است نشانه‌ای از بیماری پزشکی باشد.

از آنجا که بوی بد دهان می‌تواند نشانه‌ای از یک مسئله اساسی در سلامتی باشد، مهم است که بدانید چه زمانی فقط یک مزاحم است و چه زمانی باید به یک متخصص پزشکی یا دندانپزشکی مراجعه کنید.

تبلیغات

انواع متداول بوی بد دهان

بوی شیرین یا میوه‌ای

اغلب بوهای شیرین یا میوه‌ای ناشی از دیابت کنترل نشده یا کتواسیدوز دیابتی است. رژیم‌های کم کربوهیدرات با سوختن چربی بدن نیز می‌توانند منجر به ترشح مواد شیمیایی به نام کتون در نفس و ادرار شوند. تجمع کتون ها باعث تغییر بوی دهان می‌شود.

بوی گندیده

آبسه یا عفونت در دهان، گلو یا ریه‌ها نیز باعث بوی بد دهان می‌شود. به عنوان مثال، برونشکتازی، وضعیتی که باعث ضخیم شدن و بزرگ شدن لوله‌های برونش (مجاری هوا) می‌شود، می‌تواند منجر به تکرار عفونت‌های تنفسی و مخاط بیش از حد با بوی تند شود. همچنین بوی مواد غذایی قدیمی و رشد باکتری منجر به بوی پوسیدگی میشود.

بوی پوسیدگی

دندان‌های خراب و بیماری پریودنتال درمان نشده (بیماری لثه) بوهای پوسیده‌ای از خود منتشر میکنند.

در مواردی دیگر گرانولوماتوز باعث ایجاد نفس پوسیده یا بوی بد دهان می‌شود. این وضعیت یک اختلال التهابی نادر است که باعث مشکلاتی در رگ‌های خونی، کلیه‌ها و بینی می‌شود. البته در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است، اما در صورت پیشرفت بیماری خطرناک‌تر می‌شود.

بوی پاک کننده لاک ناخن

کربوهیدرات‌ها سوخت بدن را تأمین می‌کنند. وقتی رژیم کم کربوهیدرات مانند برنامه‌های کتو یا پالئو را انجام دهید، در نتیجه، بدن به جای کربوهیدرات، چربی ذخیره شده را می‌سوزاند و ماده شیمیایی به نام استون تولید می‌کند. استون ماده شیمیایی است که در بسیاری از مواد پاک کننده لاک ناخن وجود دارد.

تبلیغات

بوی ترشی

بوی ترشی معمولاً در اثر بیماری ریفلاکس معده (GERD) و غذای نیمه هضم ایجاد می‌شود.

بوی مدفوع

انسداد روده، نفخ شکم، استفراغ، گرفتگی، حالت تهوع و یبوست منجر به بوی مدفوع می‌شود. اگر این علائم را تجربه کردید، لازم است فوراً به پزشک مراجعه کنید، زیرا انسداد روده منجر به مرگ می‌شود.

عوامل عمده بوی بد دهان

1. باکتری‌ها

همانطور که می دانید دهان گرم و مرطوب است و بهترین شرایط ایده آل برای تولید باکتری می‌باشد. بیش از 500 باکتری مختلف در دهان وجود دارد که بیشتر در سطح بالایی زبان و شکاف بین دندان‌ها رخ می‌دهد. بنابراین مسواک دهان و دندان صبح‌ها توصیه می‌شود.

2. سیگار کشیدن

تقریباً 80 درصد افراد سیگاری دارای هالیتوز هستند. سیگار کشیدن خود باعث بوی بد دهان می‌شود و همچنین سیگار کشیدن باعث بیماری‌های دهان و لثه خواهد شد که باعث بدتر شدن بوی بد دهان می‌شود.

3. دهان خشک از عوامل بوی بد دهان

بزاق دهان معمولاً به مدیریت رشد باکتری در دهان کمک می‌کند. اگر غدد بزاقی شما کافی نباشد، دهان خشک می‌شود و وضعیتی به نام خشکی دهان رخ می‌دهد که عامل بیماری‌های لثه و سایر مشکلات ایجاد کننده بو می‌شود.

تبلیغات

داروهایی که دهان شما را خشک می‌کنند:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد روان پریشی
  • ادرار آور
  • داروهای فشار خون
  • برخی از داروهای سرطان

راه‌های درمانی بوی بد دهان

1. رعایت بهداشت دندان

مسواک زدن دو بار در روز به مدت حداقل 2 دقیقه و نخ دندان کشیدن روزانه و استفاده از برخی از دهانشویه های حاوی فلوراید از اهمیت زیادی برای جلوگیری از بوی بد دهان برخوردار است.

2. معاینات منظم دندانپزشکی

سالی دو بار مراجعه به دندانپزشک اقدام مهمی در پیشگیری از پوسیدگی و بوی بد دهان است.

3. آب زیادی بنوشید

نوشیدن آب و جویدن آدامس بدون قند یا مکیدن آبنبات بدون قند همچنین باعث تحریک تولید بزاق و شستشوی ذرات غذا و باکتری‌ها می‌شود و بوی دهان را کاهش می‌دهد.

4. عدم استفاده از دخانیات

سیگار کشیدن و استفاده از تنباکوی جویدنی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جدی سلامتی را افزایش می‌دهد، از جمله:

تبلیغات
  • سرطان ریه
  • سرطان دهان
  • سرطان حنجره
  • بیماری پریودنتال

ترک سیگار نه تنها بوی بد دهان را بهبود می‌بخشد، بلکه خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی را نیز کاهش می‌دهد.

5. عدم خشکی دهان

هیدراته ماندن بدن برای جلوگیری از بوی بد دهان بسیار مهم است، به خصوص اگر اغلب دچار خشکی دهان می‌شوید. اگر خشکی دهان شما بخاطر خوابیدن با دهان باز است یک دستگاه رطوبت ساز در اتاق خواب خود قرار دهید.

6. محدود کردن کافئین، آنتی هیستامین و الکل

محدود کردن کافئین، آنتی هیستامین و الکل به علاوه عدم استفاده از دهانشویه حاوی الکل.

خلاصه: بوی بد دهان، در نتیجه عادات بد بهداشت دهان و دندان، عادات ناسالم در زندگی و نشانه‌ای از مشکلات بهداشتی متعدد است.

برای پیشگیری یا درمان بوی بد دهان، بهداشت دهان و دندان و معاینات منظم دندانپزشکی را انجام دهید و بهتر است از دندانپزشک یا پزشک برای علت بوی دهان خود کمک بگیرید.

تبلیغات
4/5 - (4 امتیاز)

منبع
webmdhealthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا