بهداشت و سلامت

خواص درمانی آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید)

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به بررسی خواص درمانی آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید)میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

آب اکسیژنه یا همان هیدروژن پراکسید کاربرد و عملکردهای بسیاری دارد. پراکسید هیدروژن یک ضد عفونی کننده ملایم است که با آزاد سازی اکسیژن برای بهبود عفونت بریدگی، خراش و سوختگی جزئی روی پوست مؤثر است همچنین به از بین بردن پوست‌های مرده و تمیزی پوست کمک می‌کند. البته این محصول نباید برای درمان زخم‌های عمیق، گزش حیوانات یا سوختگی‌های جدی استفاده شود.

تفاوت اصلی آب اکسیژنه با آب آشامیدنی در ترکیب شیمیایی آن است آب اکسیژنه یک اتم اکسیژن بیشتر از آب دارد که باعث چگالی بیشتر آن می‌شود. به همین دلیل باید از مصرف آن خودداری کنید زیرا باعث ناراحتی معده و احتمالاً اسهال می‌شود.

نحوه استفاده از آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن)

  • از استفاده آن در چشم و استفاده از آن در مناطق وسیعی از پوست خودداری کنید.
  • اگر از این محصول روی پوست استفاده می‌کنید، ناحیه آسیب دیده را قبل از استفاده تمیز کنید سپس مقدار کمی از محصول را روی ناحیه آسیب دیده بمالید، معمولاً 1 تا 3 بار در روز طبق دستور پزشک این کار را انجام دهید.
  • اگر از این محصول به عنوان دهانشویه استفاده می‌کنید، قبل از استفاده با مقدار مساوی آب مخلوط کنید و حداقل 1 دقیقه در دهان خود بچرخانید، سپس بیرون بریزید و هرگز آن را قورت ندهید.

خواص و مصارف آب اکسیژنه

1. ضد عفونی کننده دهان

پراکسید هیدروژن جایگزین خوبی به جای دهان شویه است. فقط باید مقداری پراکسید هیدروژن را با آب رقیق کرده و برای چند ثانیه غرغره کنید.

2. ضد عفونی کننده سبزیجات و میوه‌ها

بسیاری از افراد برای ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها از سرکه استفاده می‌کنند. اگر بوی سرکه را دوست ندارید محلول پراکسید هیدروژن جایگزین برای ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها است.

تبلیغات

3. پاک کردن مخاط بینی با آب اکسیژنه

برای همه ما آبریزش بینی هنگام سرماخوردگی، بسیار آزار دهنده است. برای این کار آب اکسیژنه را با آب و کمی نمک رقیق کنید سپس آن را داخل بینی اسپری کنید. این کار به تخلیه مجاری تنفسی کمک می‌کند و حتی درمانی بهتر از قطره بینی است.

البته توجه داشته باشید، از میزان پراکسید هیدروژن زیاد استفاده نکنید زیرا باعث تحریک غشاهای مخاطی در دهان و بینی می شود.

4. خواص آب اکسیژنه برای درمان قارچ پا 

افرادی که از قارچ پا یا بوی بد پا رنج می‌برند، آب اکسیژنه درمانی عالی برای آنها می‌باشد. برای انجام این کار پراکسید هیدروژن را روی پنبه‌ای بریزید، سپس روی پاهای خود بمالید. البته باید اجازه دهید این ترکیب عمل کرده و قارچ‌ها خشک شود سپس پاها را بشویید.

5. استفاده از آب اکسیژنه در تمیزی و نظافت

از آب اکسیژنه می‌توان برای نظافت کاسه توالت، شیر آب، ظرفشویی، سینک ظرفشویی و حتی آینه‌ها استفاده کرد. آب اکسیژنه مؤثر از آب، قدرت پاک کنندگی عالی دارد.

اقدامات احتیاطی و اثرات جانبی در استفاده از آب اکسیژنه

آب اکسیژنه ممکن است موجب قرمزی، سوزش یا تحریک پوست شود. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

تبلیغات

در صورت مشاهده علائم عفونت پوستی (به عنوان مثال گرما، حساسیت به لمس، چرک) استفاده از این محصول را متوقف کنید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این محصول نادر است. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم آلرژیک جدی مانند بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفس به پزشک مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

منبع
webmdhealthlinespeakymagazine

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا