بیماری ها

درمان بیماری زردی یا یرقان در بزرگسالان

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به روش های درمان بیماری زردی یا یرقان در بزرگسالان میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

کبد مسئول پردازش هر چیزی است که می خورید و می نوشید و به بدن کمک می کند تا مواد مغذی را از غذا دریافت کند و آنها را به انرژی تبدیل کند. همچنین کبد سموم و سلول های خونی قدیمی و آسیب دیده را از بدن خارج می کند. هنگامی که عملکرد کبد مختل شود، باعث ایجاد بیلی روبین در خون و منجر به زردی می شود. به همین دلیل است که خوردن یک رژیم غذایی سالم به کبد اجازه می دهد کارآمدتر کار کند و سموم اضافی را از بدن پاک می کند و باعث کاهش خطر ابتلا به زردی می شود.

زردی در بزرگسالان ناشی از تجمع بیلی روبین در خون است. بیلی روبین رنگدانه زرد رنگی است که در طی تجزیه گلبول های قرمز آزاد می شود. مقدار زیاد این رنگدانه باعث زرد شدن پوست، چشم ها و لثه ها می شود. بنابراین اگر به بیماری زردی مبتلا شوید، دانستن اینکه برای درمان بیماری زردی چه بخوریم بسیار مهم است.

مواد غذایی برای درمان بیماری زردی در بزرگسالان

غذاها و نوشیدنی هایی که باید در دوران بهبودی زردی مصرف کرد عبارتند از:

1. درمان زردی بزرگسالان با مصرف آب

هیدراته ماندن یکی از بهترین راه ها برای کمک به بهبود کبد و رهایی از زردی است. آب نه تنها به هضم غذا کمک می کند، بلکه به کبد و کلیه ها نیز در دفع سموم یاری می رساند. اکثر مردم باید حداقل 2 لیتر آب در روز بنوشند. اگر طعم آب را دوست ندارید می توانید یک قاشق چای خوری یا بیشتر آب لیمو یا گریپ فروت تازه به آن اضافه کنید.

تبلیغات

2. میوه ها و سبزیجات تازه

میوه ها و سبزیجات تازه حاوی آنتی اکسیدان ها و فیبر قوی هستند که به کاهش آسیب کبد در طول متابولیسم و تسهیل هضم کمک می کنند.

همه میوه ها و سبزیجات حاوی سطوحی از مواد مغذی مناسب برای کبد هستند، اما برخی از انواع آنها به ویژه برای بیماری های کبد مفید هستند. از جمله:

  • زغال اخته و انگور
  • مرکبات، به ویژه لیمو و گریپ فروت
  • پاپایا و خربزه
  • کدو تنبل، سیب زمینی شیرین و سیب زمینی
  • آووکادو و زیتون
  • گوجه فرنگی ها
  • هویج، چغندر و شلغم
  • سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و گل کلم
  • زنجبیل و سیر
  • اسفناج و سبزی کولارد

برای مزایای سلامتی مطلوب، مردم باید از میوه ها و سبزیجات کامل استفاده کنند و از محصولات پر کالری و کم فیبر مانند آب میوه های مصنوعی اجتناب کنند.

3. قهوه و چای گیاهی

قهوه و دمنوش های گیاهی حاوی دوزهای بالایی از آنتی اکسیدان ها و همچنین کافئین هستند که به هضم کمک می کند. معمولا خوردن قهوه در حد اعتدال به کاهش خطر بیماری های کبدی از جمله سرطان و فیبروز (اسکار) کمک می کند و پیشرفت آنها را کاهش می دهد.

4. درمان زردی بزرگسالان با غلات کامل

غلات کامل حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی مفید برای کبد، از جمله چربی های سالم، فیبر، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی هستند. طی مطالعه ای، افرادی که جو دو سر غنی از بتا گلوکان مصرف می کردند، پس از 12 هفته، عملکرد کبد بهتری داشته اند.

تبلیغات

5. آجیل و حبوبات

اکثر آجیل ها و حبوبات سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین E و اسید فنولیک هستند. آجیل کامل و حبوبات معمولاً سرشار از فیبر و چربی های سالم می باشند که در صورت مصرف منظم برای عملکرد کبد مفید هستند.

6. پروتئین بدون چربی

پروتئین های بدون چربی از جمله توفو، حبوبات و ماهی نسبت به گوشت قرمز برای کبد مفیدتر هستند.

7. گیاه خار مریم مفید برای درمان زردی بزرگسالان

گیاه خار مریم نه تنها سرشار از آنتی اکسیدان است، بلکه حاوی سیلیمارین نیز می باشد. سیلیمارین به ترمیم سلول های آسیب دیده کبد کمک می کند.

اگرچه استفاده از خار مریم به طور کلی بی خطر است، اما اگر باردار یا شیرده هستید و یا سرطان خاص هورمونی دارید از خوردن آن اجتناب کنید.

8. غذاهای حاوی آنزیم های گوارشی

آنزیم های گوارشی به کاهش بیلی روبین کمک می کند. شما می توانید آنزیم های گوارشی را در موارد زیر پیدا کنید:

تبلیغات
  • عسل
  • پوست پرتقال
  • آناناس
  • پاپایا
  • انبه

9. فیبر برای درمان زردی بزرگسالان

فیبر به خروج صفرا از کبد کمک می کند که می تواند سمیت را کاهش دهد. غذاهای پر فیبر عبارتند از:

  • سبزیجات چلیپایی مانند کلم پیچ و کلم بروکلی
  • انواع توت ها
  • بلغور جو دوسر
  • بادام ها
  • برنج قهوه ای
  • کوینو

رژیم هایی غذایی ممنوعه برای درمان زردی بزرگسالان

غذاها و نوشیدنی هایی که در طول بهبودی زردی باید اجتناب کرد یا محدود کرد عبارتند از:

1. الکل

الکل برای اکثر بافت های داخلی بدن از جمله کبد سمی است. مصرف بیش از حد آن می تواند باعث التهاب مزمن، کاهش عملکرد کبد و منجر به فیبروز شود. بنابراین اکثر افراد مبتلا به یرقان یا سایر بیماری های کبدی باید سعی کنند از مصرف الکل خودداری کنند.

2. کربوهیدرات های تصفیه شده

سودا، محصولات پخته شده، نان سفید و ماکارونی همگی حاوی مقادیر زیادی شکر تصفیه شده هستند که خطر دیابت نوع 2 و چاقی را افزایش می دهد.

3. غذاهای بسته بندی شده، کنسرو شده و دودی

برخی از محصولات لبنی حاوی سطوح بالایی از چربی های اشباع شده هستند و باید از مصرف آنها اجتناب شود.

تبلیغات

همچنین بسیاری از غذاهای کنسرو شده یا دودی و سبزیجات کنسرو شده، حاوی سطوح بالایی از مواد نگهدارنده هستند. این نگهدارنده ها معمولاً اشکال نمکی مانند نیترات ها و سولفات ها دارند که هضم و متابولیسم را دشوارتر می کند و به کبد آسیب وارد می کند.

4. چربی های اشباع و ترانس

غذاهای سرخ شده، روغنی و فست فود حاوی مقادیر بالایی از چربی های اشباع شده و ترانس هستند که هضم را دشوار می کند، برخی از محصولات لبنی از جمله پنیر، شیر کامل و ماست های پرچرب نیز حاوی سطوح بالایی از چربی اشباع شده هستند.

5. ماهی خام یا نیم پز

ماهی خام یا نیم پز ممکن است حاوی سمومی باشد که می تواند به کبد و سایر اندام های گوارشی آسیب برساند.

6. گوشت گاو و خوک

گوشت های غنی، مانند گوشت گاو و خوک، حاوی سطوح بالایی از اسیدهای آمینه حیوانی و چربی هستند که هضم را دشوار و به کبد آسیب وارد می کنند.

5/5 - (4 امتیاز)

تبلیغات

منبع
medicalnewstodayhealthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا