بهداشت کودکان

سیاهی زیر چشم کودک نشانه چیست؟

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به این سوال که “سیاهی زیر چشم کودک نشانه چیست؟” پاسخ میدهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

اغلب والدین نگران سیاهی زیر چشم فرزندان خود در اثر کم خونی یا کمبود ویتامین و کم خوابی هستند، در حقیقت این موارد دلایل سیاهی دور چشم نیستند. بلکه شایع ترین دلایل آن احتقان بینی و ژنتیک می باشد.

سیاهی زیر چشم اغلب به دلیل بزرگ شدن و تیره شدن سیاهرگ های اطراف چشم در صورت احتقاق بینی ایجاد می شود. کودکان در صورت سرماخوردگی یا آلرژی اغلب دچار گرفتگی بینی می شوند. همچنین توسط آدنوئیدهای بزرگ (غدد لنفاوی که در بالای لوزه ها و پشت بینی قرار دارند) ایجاد میشود. کودکانی که آدنوئیدهای بزرگ دارند اغلب با صدای بلند خروپف می کنند.

در برخی موارد اگر شما نیز زیر چشم‌هایتان حلقه‌های تیره دارید، احتمال زیادی وجود دارد که بچه‌هایتان هم اینطور شوند. برخی افراد از نظر ژنتیکی پوست نازک تری زیر چشم خود دارند. اگر کودک شما پوست روشنی دارد، به دلیل دیده شدن رگ‌های زیر پوست، می‌تواند زیر چشم‌هایش نیز حلقه‌های تیره داشته باشد.

الگوهای بد خواب، وراثت، سن، استرس روحی یا جسمی، تغییرات هورمونی و کمبودهای غذایی باعث سیاهی دور چشم می شود. در واقع، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید نیز دلیلی است که باعث می شود بدن ملانین بیشتری تولید کند و با افزایش سن، رگ های خونی قرمز مایل به آبی زیر چشم با نازک شدن پوست و از دست دادن چربی و کلاژن بیشتر نمایان می شوند. کودکان معمولاً سیاهی زیر چشم ندارند اما در صورت رخ دادن ممکن است ناشی از شرایط بهداشتی جزئی مانند سرماخوردگی یا آبریزش بینی ناشی از آلرژی باشد.

تبلیغات

سیاهی زیر چشم کودک نشانه چیست؟

1. وراثت

افراد با انواع پوست آسیایی و آفریقایی مستعد ابتلا به هایپرپیگمانتاسیون اطراف چشم هستند. داشتن یک ویژگی ژنتیکی مستعد پوست بسیار نازک، باعث زیر چشم با پاهر تیره‌تر می شود.

2. آلرژی های فصلی

آلرژی های فصلی و احتقان بینی شایع ترین عامل ایجاد سیاهی زیر چشم است، زیرا باعث گردش خون ضعیف در پلک پایین می شود. احتقان، حتی اگر جزئی باشد، باعث می‌شود رگ‌هایی که از چشم‌ها به داخل بینی تخلیه می‌شوند، بزرگ‌تر شده و تیره‌تر شوند.

3. هایپرپیگمانتاسیون

عوامل محیطی مانند خواب، تغذیه، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سیگار در ایجاد هیپرپیگمانتاسیون نقش دارند. کمبود ویتامین ها از جمله ویتامین B12، E، K و D با سیاهی دور چشم مرتبط است.

انواع مختلف حلقه های تیره زیر چشم چیست؟

دایره های تیره آبی

دایره های تیره آبی نتیجه رگ های خونی سطحی هستند که از طریق پوست نازک پلک ها قابل مشاهده هستند. اینها حلقه های عروقی زیر چشم هستند.

دایره های تیره قهوه ای

این دایره ها نتیجه رنگدانه های موجود در پوست است که می تواند ارثی باشد و به دلیل از دست دادن چربی در صورت همراه باشد و به نوبه خود باعث شکاف زیر چشم کمی تیره تر به نظر برسد.

تبلیغات

دایره های سیاه

دایره های سیاه ناشی از آلرژی از طریق درماتیت یا مالش بیش از حد چشم ها ایجاد می شود.

دلایل سیاهی زیر چشم کودک

سوزش چشم

هر چند وقت یکبار گریه کودک ممکن است باعث تورم و ایجاد حلقه های تیره زیر چشم در کودکان شود.

بیماری‌های رایج و شرایط سلامتی

بیماری‌های رایج و شرایط سلامتی که باعث احتقان بینی می‌شوند از قبیل:

  • آلرژی
  • سرماخوردگی
  • آنفولانزا
  • عفونت های گوش
  • عفونت های سینوسی
  • خرناس

سیاهی زیر چشم کودک بدلیل کم آبی بدن

نوشیدن آب زیاد به حجیم شدن پوست و جلوگیری از خشک شدن بیش از حد آن کمک می کند. اگر کودک شما به اندازه کافی آب نمی‌نوشد، ممکن است سیاهی زیر چشم، مخصوصاً در هنگام بیماری داشته باشد.

کم خونی

کم خونی در کودکان در سراسر جهان شایع است و زمانی اتفاق می افتد که بچه ها آهن کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند. همچنین اگر آهن و سایر مواد مغذی به درستی توسط بدن جذب نشوند، ممکن است اتفاق بیفتد.

تبلیغات

تومور

یکی از دلایل بسیار نادر سیاهی زیر چشم در کودکان سرطان در بدن است. نوع نادری از سرطان یا تومور که در کودکان 5 ساله یا کمتر رخ می دهد نوروبلاستوما نامیده می شود.

درمان سیاهی زیر چشم کودک

اگر کودک شما زیر چشم هایش حلقه های تیره دارد، شاید به هیچ درمانی نیاز نداشته باشد. اما خواب و نوشیدن آب فراوان به بهبود آن کمک می کند.

اگر کودک شما آلرژی فصلی یا سرماخوردگی داشته باشد، سیاهی دور چشم به محض خوب شدن بیماری احتمالا از بین می رود. داروهای بدون نسخه برای آلرژی و مایعات فراوان نیز کمک کننده است.

اگر سیاهی زیر چشم خود به خود از بین نرفت، به پزشک اطفال مراجعه کنید در این مواقع پزشک با معاینه و آزمایش خون می تواند مشخص کند که این عامل از کجا نشات گرفته است. متخصص اطفال رژیم غذایی غنی از آهن یا مکمل های آهن را توصیه می کند، کودکان 4 تا 8 ساله به حدود 10 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. علل کمتر شایع تیرگی زیر چشم در کودکان نوروبلاستوما می باشد که به درمان زیادی نیاز دارد. برخی از انواع نوروبلاستوما در کودکان بدون هیچ درمانی از بین می روند.

در صورت علائم زیر همراه با سیاهی زیر چشم حتما به پزشک مراجعه کنید:

تبلیغات
  • خستگی
  • پوست رنگپریده
  • دست های سرد
  • پاهای سرد
  • تنفس سریع
  • ضربان قلب بالا
  • مشکلات رفتاری
  • ولع خوردن، خوردن یا مکیدن چیزهایی که غذا نیستند

کودک مبتلا به نوروبلاستوما با علائمی از قبیل زیر:

  • افتادگی پلک
  • اندازه های مختلف مردمک
  • تب
  • کاهش وزن
  • توده های زیر پوست
  • کمر درد
  • درد استخوان

درمان سیاهی زیر چشم کودک با ویتامین ث

غذاهای غنی از ویتامین C و سرشار از آنتی اکسیدان ها با افزایش گردش خون، به کاهش آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض رادیکال های آزاد کمک می کند و سبب درخشندگی پوست می شود. ۷ تا ۹ ساعت خواب، حلقه های تیره زیر چشم را کمتر می کند، همچنین سعی کنید به جای خوابیدن به پهلوها به پشت بخوابید.

5/5 - (2 امتیاز)

منبع
mzskinindianexpressmayoclinichealthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا