تغذیه

خواص و فواید ویتامین D

ویتامین D با نام “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می شود، زیرا این ویتامین در واکنش به نور خورشید در پوست شما تولید می شود. ویتامین D محلول در چربی و خانواده ی آن شامل ویتامین های D-1، D-2 و D-3 می باشد.

بدن شما به طور طبیعی هنگامی که به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D را تولید می کند. شما همچنین می توانید برای اطمینان از سطح کافی ویتامین D در بدن، آن را از طریق مصرف غذاهای حاوی ویتامین D و مکمل ها دریافت کنید.

ویتامین D دارای چندین کاربرد مهم است. شاید از حیاتی ترین آنها بتوان، تنظیم کننده جذب کلسیم و فسفر و تسهیل عملکرد سیستم ایمنی بدن را نام برد. دریافت مقدار کافی ویتامین D برای رشد طبیعی استخوانها، دندانها و نیز بهبود مقاومت در برابر بیماری های خاص، مهم است.

اگر بدن شما ویتامین D کافی نداشته باشد، در خطر معرض ناهنجاری های استخوانی مانند استخوان های نرم (استئومالاسیا) یا پوکی استخوان قرار خواهید گرفت.

سه مزیت شگفت انگیز ویتامین D


1. ویتامین D با بیماری ها مبارزه می کند

علاوه بر مزایایی که در بالا به آن اشاره شد، ویتامین D مزایای دیگری نیز دارد:

بر اساس یک مطالعه در سال 2006 که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، مشخص گردید که مصرف ویتامین D، خطر ابتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس(ام اس) را کاهش می دهد.
بر اساس یافته های منتشر شده در سال 2008 نیز مشخص گردید که ویتامین D، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد.
با توجه به تحقیقاتی که در سال 2010، در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، روشن گردید که مصرف ویتامین D به کاهش خطر ابتلا به آنفلوآنزا کمک می کند.

عفونت مخمری

2. ویتامین D افسردگی را کاهش میدهد

تحقیقات نشان داده است که ویتامین D ممکن است نقش مهمی در تنظیم حالات و میزان افسردگی داشته باشد. در یک مطالعه، دانشمندان دریافتند افرادی که دارای افسردگی هستند و مکمل های ویتامین D را دریافت کرده اند، بهبود علائم در آنها دیده شده است.

در تحقیقاتی که محققان بر روی افراد مبتلا به فیبرومیالژیا انجام دادند، دریافتند که کمبود ویتامین D در افرادی که دچار اضطراب و افسردگی هستند نسبت به افراد مبتلا به بیماری فیبرومیالژیا ، شایع تر است.

افسردگی

3. ویتامین D باعث کاهش وزن می شود

اگر سعی بر این دارید که وزن خود را کاهش دهید و از بیماری های قلبی جلوگیری کنید، میبایست مصرف ویتامین D را در رژیم های خود افزایش دهید.

در یک مطالعه، محققان یافتند افرادی که از کلسیم و مکمل های ویتامین D استفاده می نمایند می توانند وزن بیشتری را نسبت به کسانی که از مکمل های دیگر استفاده می کنند، از دست دهند.

در مطالعه دیگری محققان یافتند، افرادی که مبتلا به اضافه وزن هستند و به صورت روزانه مکمل های ویتامین D را دریافت می کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند.

وزن

عواملی که میتوانند دریافت ویتامین D را کاهش دهند

بسیاری از عوامل می توانند توانایی بدن شما را برای دریافت مقادیر کافی ویتامین D از طریق نور خورشید کاهش دهند.
این عوامل عبارتند از:

  • آلودگی هوا
  • استفاده از کرم های ضد آفتاب
  • گذراندن بیشتر وقت در خانه
  • زندگی در شهرهای بزرگ، که ساختمان های مرتفع مانع از رسیدن نور خورشید می شوند.
  • داشتن پوست تیره (هرچه قدر سطح ملانین یا رنگ دانه های پوست بالاتر باشد، پوست ویتامین D کمتری را جذب می کند.)

علائم کمبود ویتامین D در بزرگسالان عبارتند از:

  • خستگی و احساس درد در تمام نقاط بدن
  • درد شدید در استخوان ها، عضلات، پاها، لگن و باسن

اگر احساس می کنید علائم فوق در بدن شما وجود دارد با مراجعه به پزشک و انجام یک آزمایش خون ساده می توانید بیماری خود را تشخیص دهید.

اگر آزمایشات کمبود ویتامین D را تشخیص داد، پزشکتان به شما توصیه خواهد که مکمل های ویتامین D مصرف کنید. شما همچنین بایستی سطح دریافت ویتامین D از طریق نور خورشید و مصرف رژیم های غذایی مناسب افزایش دهید.

ویتامین d

منابع غذایی سرشار از ویتامین D

بیشتر غذاها به طور طبیعی حاوی مقادیر اندکی ویتامین D هستند. اما غذاهای سرشار از ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی سالمون
  • ماهی ساردین
  • زرده تخم مرغ
  • میگو
  • شیر (غنی شده)
  • غلات (غنی شده)
  • ماست (غنی شده)
  • آب پرتقال (غنی شده)

دریافت ویتامین D از طریق نور خورشید و مواد غذایی، به تنهایی می تواند کار دشواری باشد. در صورت عدم بهبودی علائم کمبود این ویتامین با مشاوره پزشک خود از مکمل های ویتامین D مصرف نمائید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن