بهداشت کودکان

علل و علائم شوره سر نوزاد و درمان‌ های خانگی آن

علل و علائم شوره سر نوزاد و درمان‌های خانگی آن بسیار مهم است. همانطور که می دانید، کودکان خردسال پوست سر بسیار حساسی دارند و این باعث خشکی و پوسته پوسته شدن روی سر نوزاد می‌شود که به عنوان شوره سر نوزاد شناخته می‌شود.

بسیاری از نوزادان در برخی از مراحل نوزادی دچار شوره سر می‌شوند که این نشانه عدم رعایت بهداشت یا هر نوع بیماری نیست. شوره سر نوزاد به طور معمول ظرف مدت یک هفته از بین می‌رود.

علل شوره سر نوزاد

شوره سر نوزاد که رسماً درماتیت سبورئیک نامیده می‌شود، در بزرگسالان نیز رخ می‌دهد. با این حال تفاوت عمده بین شوره سر نوزاد و بزرگسالان این است که ممکن است نوزادان، دچار بیماری Cradle Cap یا کلاهک گهواره ای شوند. این بیماری نوعی از شوره سر نوزاد است که منجر به ایجاد لکه‌های پوستی زرد یا قرمز می‌شود. در حقیقت حدود 70 درصد از نوزادان در سه ماه اول زندگی در برخی موارد دچار کلاهک گهواره ای شوند. کلاهک گهواره ای مسری نیست و به طور کلی طی یک یا دو هفته از بین می‌رود.

برخی از متخصصان پزشکی نیز معتقدند که مخمری به نام مالاسزیا ممکن است منجر به شوره سر کودک و کلاهک گهواره ای شود. همچنین توجه به این نکته مهم است که سایر بیماری‌های پوستی، مانند اگزما و پسوریازیس، گاهی اوقات می‌توانند باعث ایجاد شوره سر کودک شوند. در حالی که شوره سر کودک ناخوشایند است، اما مسری نیست و در کودکان زیر یک سال بسیار شایع است.

علائم شوره سر نوزاد

  • پوسته پوسته شدن پوست سر کودک
  • رنگ زرد، قرمز یا صورتی روی و اطراف سر کودک
  • آفتاب سوختگی روی پوست سر کودک
  • سبوم بیش از حد روی پوست سر

روش‌های درمانی و مراقبتی شوره سر کودک

1. زمان حمام کودک

سعی کنید حمام کودک را بیش از 10 دقیقه طول ندهید و دمای آب در حدود 98 درجه فارنهایت (تقریبا 37 درجه سانتی گراد) باشد. این دما برای سالم نگه داشتن پوست کودک شما بهترین است.

2. محصولات شوینده مناسب کودک

از محصولات کودک پسند که با مواد طبیعی ساخته شده و مخصوص پوست لطیف کودک است استفاده شود. انواع شوینده‌ها و سایر محصولات ایمن هنگام استحمام را برای مراقبت‌های ویژه بیشتر از پوست کودک نیز در نظر بگیرید.

استفاده از شامپوی ملایم که باعث خشک شدن پوست سر کودک نشود نیز بسیار ضروری است. برای مراقبت از شوره سر یا کلاهک گهواره ای حتماً باید از شامپو مخصوص نوزادان استفاده کنید.

3. عدم استفاده از نرم کننده

در حالی که نرم کننده‌ها مواد مغذی و آبرسانی به مو و پوست سر بزرگسالان را فراهم می‌کند، اما در صورت استفاده روی سر نوزادان مضر است. بنابراین بهتر است از استفاده از نرم کننده‌های بزرگسالان روی موهای کودک خودداری کنید.

4. استفاده از روغن پوست سر کودک

هیدراته نگه داشتن پوست سر کودک یک مرحله اساسی در درمان شوره سر نوزاد است. روغن پوست سر کودک را مرطوب می‌کند و باعث خشک یا پوسته پوسته شدن نمی‌شود. چند قطره روغن را بر روی سر کودک خود بریزید و آن را به آرامی با نوک انگشتان خود بمالید.

5. مسواک زدن سر کودک

مسواک زدن سر کودک خود یکی دیگر از روش‌های مؤثر در مراقبت از شوره سر نوزاد است. فقط اطمینان حاصل کنید که فرهای برس بسیار نرم هستند.

6. ماساژ آرام پوست سر

ماساژ آرام سر کودک باعث آرامش آن می‌شود ضمن اینکه از شوره سر کودک نیز مراقبت می‌کند.

از آنجا که جمجمه نوزاد شما هنوز به طور کامل رشد نکرده است، باید تا حد ممکن ماساژ ملایم باشد و فقط با استفاده از نوک انگشتان، بدون هیچ فشاری مالش دهید.

7. مراجعه به پزشک

اگر شوره سر کودک بیش از یک هفته طول کشید مراجعه به پزشک ضروری است.

هرگز بدون گفتگو با پزشک، هیچ دارویی به کودک ندهید.

خلاصه: شوره سر در نوزادان طبیعی است و اغلب در خانه قابل درمان است. در بیشتر موارد، علت اصلی آن کلاهک گهواره ای است. اگر پوست سر کودک شما بعد از چند هفته بهبود نیافت یا علائم بدتر شد، حتماً به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)
منبع
mustelausahealthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا