غذاها

طرز تهیه آبگوشت مجلسی و سنتی برای دو نفر

آب‌گوشت، شوربا یا دیزی از غذاهای آذربایجانی است که در قفقاز و آسیای میانه نیز رواج دارد و از گوشت، گوجه فرنگی، سیب زمینی، و نخود تشکیل شده است. این غذا یکی از خوراکی‌های سنتی ایران است. در پختن آب‌گوشت از گوشت و دنبه گوسفند، گوجه فرنگی (و یا رب گوجه فرنگی) و نخود استفاده می‌شود. خوراکی رقیق که از پختن گوشت و پیاز و سیب‌زمینی و نخود درست می‌شود که در دو مرحله می‌خورند. اول آب آن را با تکه‌های نان مخلوط نموده و می‌خورند (تیلیت). بقیه مواد را می‌توان با گوشت‌کوب کاملاً کوبیده یا نکوبیده با نان، پیاز و چاشنی مانند ترشی و سبزی‌خوردن میل می‌کنند (گوشت کوبیده). در صورت پخته‌شدن در ظروف سنگی آن را دیزی سنگی می‌نامند. برخی افراد از طریق تیلیت کردن، نان‌های خشک را به مصرف مفید می‌رسانند.

تبلیغات

این غذا در میان ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. آبگوشت بر خلاف اینکه همه تصور می‌کنند غذای سختی است یکی از آسان‌ترین غذاهای ایرانی است.

طرز تهیه آبگوشت مجلسی برای 2 نفر

مواد لازم برای دو نفر:

گوشت گوسفندی با استخوان 200 گرم
دنبه گوسفندی 500 گرم
نخود نصف پیمانه
گوجه فرنگی کوچک ۱ عدد
رب گوجه فرنگی نصف قاشق غذاخوری
سیب زمینی 1 عدد متوسط
پیاز کوچک ۱ عدد
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن به اندازه کافی

دستور پخت آبگوشت:

ابتدا گوشت گوسفندی و دمبه را به خوبی می‌شوییم سپس در یک قابلمه مناسب می‌ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم. فعلاً نیاز نیست آب اضافه کنیم، نصف پیاز را نیز به صورت نگینی خرد کرده و به قابلمه اضافه می‌کنیم.

چند دقیقه مخلوط گوشت، دمبه و پیاز را تفت می‌دهیم تا گوشت خودش آب بیندازد و رنگش تغییر کند سپس یک قاشق غذاخوری روغن (بهتر است از روغن جامد استفاده شود) اضافه می‌کنیم و حدود ۵ دقیقه دیگر گوشت و پیاز را تفت می‌دهیم.

نخود را باید از شب قبل بخیسانیم تا نفخ آن به طور کامل از بین برود. نخود خیسانده شده را آبکشی می‌کنیم و به قابلمه اضافه می‌کنیم. در ادامه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه می‌کنیم سپس به میزان کافی آب جوش اضافه می‌کنیم.

تبلیغات

نمک را هم می‌توانیم در این مرحله اضافه کنیم البته اضافه کردن نمک باعث می‌شود گوشت مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز داشته باشد ولی یک حسن هم دارد و آن هم این است که اضافه کردن نمک در این مرحله باعث می‌شود گوشت خوشمزه‌تر شود.

پس از اضافه کردن آب جوش حرارت زیر قابلمه را کم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم گوشت و نخود به مدت دو ساعت با حرارت ملایم بپزند. یک ساعت بعد از پخت گوشت باقیمانده پیاز را خرد کرده و به همراه مقداری نمک، زردچوبه و فلفل سیاه در یک تابه تفت می‌دهیم.

پس از اینکه پیاز سبک شد رب گوجه فرنگی را اضافه می‌کنیم و خوب تفت می‌دهیم تا طعم خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود و به خوبی سرخ شود زیرا سرخ کردن رب گوجه فرنگی باعث می‌شود آبگوشت خوش رنگ‌تر شود.

در ادامه گوجه فرنگی را نیز رنده کرده و به تابه اضافه می‌کنیم و چند دقیقه تفت می‌دهیم سپس مواد داخل تابه را به قابلمه آبگوشت اضافه می‌کنیم. پس از اینکه گوشت و نخود پختند سیب زمینی را می‌شوییم و به قابلمه اضافه می‌کنیم.

بعد از اینکه سیب زمینی‌ها را اضافه کردیم حدود ۴۵ دقیقه دیگر اجازه می‌دهیم آبگوشت روی حرارت ملایم بپزد و به طور کامل جا بیفتد. پس از اینکه آبگوشت آماده شد آنرا به همراه نان بربری یا نان سنگک تازه و سبزی خوردن سرو می‌کنیم.

تبلیغات

فوت و فن‌های تهیه آبگوشت مجلسی و ایرانی

  • شما می‌توانید برای پخت زودتر آبگوشت از زودپز استفاده کنید.
  • اگر لیمو عمانی دوست دارید اضافه کنید دقت کنید از قبل کمی آن را سوراخ کنید و برای ۲۰ دقیقه داخل آب ولرم قرار دهید سپس بگذارید ۱ ساعت در آبگوشت باشد سپس خارج کنید تا آبگوشت را تلخ نکند.
  • در صورت تمایل می‌توانید از کمی سبزی خشک معطر استفاده کنید.
  • گوشت آبگوشت بهتر است با استخوان و گوسفندی باشد تا آبگوشت لذیذی داشته باشد (گوشت گردن).
  • یکی از ادویه‌های بسیار خوشمزه در تهیه آبگوشت کمی دارچین است که بعد از سیب زمینی اضافه کنید و یا می‌توانید از چوب دارچین نیز استفاده کنید.
  • می‌توانید کمی مرزه تازه داخل آبگوشت برای خوش طعم شدن آن بریزید.
  • به دلخواه می‌توانید کمی زیره سبز و تخم گشنیز نیز اضافه کنید.
  • بهتر است برای پخت آبگوشت از قابلمه مسی یا روحی استفاده کنید.
  • بهتر است به دلیل سنگین بودن آبگوشت آن را در وعده نهار تهیه کنید.

آبگوشت فوری با زودپز:

برای اینکه آبگوشت شما خیلی فوری اماده شود می‌توانید انرا با زودپز تهیه کنید، برای این منظور پس از اینکه تمام مواد آبگوشت را آماده کردیم انها را داخل زودپز می‌ریزیم و روی حرارت قرار می‌دهیم. با این روش می‌توانید آبگوشت را حداکثر در یک ساعت و نیم آماده کنید.

آبگوشت با گوشت گوساله:

بهترین گوشت برای آبگوشت گوشت گوسفندی می‌باشد چون دارای چربی زیادی است. اگر می‌خواهید از گوشت گوساله استفاده کنید حتماً به مقدار کافی دمبه گوسفندی هم اضافه کنید تا آبگوشت شما لذیذتر و خوشمزه‌تر شود.

4.4/5 - (5 امتیاز)

منبع
parsidaywikipediaنکته چی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا