خورش‌ها و قلیه‌ها

طرز تهیه فسنجان با مرغ برای 2 نفر

خورش فِسِنجان یا فَسوجن یکی از خورش‌های اصیل ایرانی و پیشینه آن مربوط به گیلان است. در پخت این خورش از مغز گردو و رب انار ترش استفاده میشود اما آرد مغز پسته، یا بادم، رب انار ترش و شیرین و رب آلوچه ترش هم به دلخواه به همراه قطعات کوچک گوشت مرغ یا گوشت قرمز استفاده می‌شود و با پلو مصرف می‌شود. به دلیل مواد گوناگونی که در این خورش به کار می‌رود، فسنجان می‌تواند اشکال بسیار متنوعی داشته باشد. همچنین چون فرایند پخت این غذا در گذشته طولانی و دشوار بود و نیز مواد آن در دسترس همگان نبود، این غذا را به عنوان خوراکی شاهانه می‌دانستند. اگرچه امروزه از اشرافیت آن کاسته شده اما همچنان در کلام از آن به عنوان خوراکی مفصل یاد می‌شود. اصالت این خوراک برای منطقهٔ گیلان و مازندران می‌باشد.

تبلیغات

همچنین بخوانید:

در این مطلب برای از مجله اینترنتی مثبت 1، طرز تهیه فسنجان با مرغ برای 2 نفر را برای شما آماده کرده ایم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه فسنجان مجلسی با مرغ برای 2 نفر

مواد لازم برای 2 نفر:

سینه و ران مرغ 2 تکه
گردوی آسیاب شده 125 گرم
پیاز 1 عدد
رب انار یک و نیم قاشق غذاخوری
شکر نصف قاشق غذاخوری
آب سرد 4 لیوان
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
چوب دارچین نصف چوب
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ:

برای تهیه خورشت فسنجون با مرغ ابتدا یک قاشق غذاخوری روغن داخل یک کاسه کوچک می‌ریزیم، سپس نصف قاشق چایخوری نمک، نصف قاشق چایخوری زردچوبه و نوک قاشق چایخوری فلفل سیاه به کاسه اضافه می‌کنیم.

در این مرحله ادویه‌ها را با روغن ترکیب می‌کنیم، سپس تکه‌های مرغ را درون یک سینی می‌چینیم و ترکیب ادویه و روغن را روی گوشت مرغ ماساژ می‌دهیم. در ادامه سینی را کنار می‌گذاریم تا ادویه‌ها به خورد گوشت مرغ بروند.

تبلیغات

حالا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می‌کنیم. در ادامه پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی تفت می‌دهیم تا سبک و شیشه‌ای شود.

در این مرحله مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند. در ادامه مغز گردوی آسیاب شده را به قابلمه اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه با حرارت بسیار ملایم تفت می‌دهیم.

هر چقدر گردو را بیشتر تفت دهیم، رنگ فسنجان تیره‌تر خواهد شد. البته هنگام تفت دادن گردو باید مراقب باشیم، چون خیلی زود می‌سوزد. در ادامه 1 لیوان آب سرد و در صورت تمایل چند قالب کوچک یخ به قابلمه اضافه می‌کنیم.

آب سرد و یخ باعث ایجاد شوک در مغز گردو می‌شوند و به همین دلیل خورش در پایان پخت، روغن بیشتری می‌اندازد. در همین حین یک تابه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن مایع اضافه می‌کنیم.

در این مرحله پس از اینکه روغن داغ شد، تکه‌های مرغ را به تابه اضافه کرده و تمام قسمت‌هایشان را به صورت یکدست سرخ می‌کنیم. توجه داشته باشید که اگر تکه‌های مرغ را به خوبی سرخ نکنیم، در هنگام پخت خورش از هم باز می‌شوند.

تبلیغات

پس از اینکه تکه‌های گوشت مرغ را به طور کامل سرخ کردیم، آن‌ها را به همراه رب انار، شکر، چوب دارچین و نصف لیوان آب سرد به قابلمه اضافه می‌کنیم. حالا هر ۳۰ دقیقه یک بار مقداری آب سرد به قابلمه اضافه می‌کنیم.

خورش فسنجان هم مانند دیگر غذاهای سنتی ایرانی، هر چقدر بیشتر روی حرارت بماند، در پایان خوشمزه‌تر خواهد شد. در پایان نمک و فلفل خورش را اندازه کرده، سپس آنرا در ظرف مورد نظرمان می‌کشیم و به همراه برنج سرو می‌کنیم.

نکات پخت فسنجان خوشمزه

  1. برای اینکه فسنجان روغن بیشتری بیندازد بعد از افزودن آب چند قطعه یخ داخل خورش بریزید تا به اصطلاح شوک به گردوها وارد شود و روغن بی اندازد.
  2. در بعضی رسپی ها برای خوش رنگ شدن فسنجان ۱ ق غذا خوری رب اضافه می‌شود.
  3. تفت دادن گردوها بسیار مهم است تا رنگ آنها کمی تیره و بوی خامی ندهد.
  4. میزان ترشی یا شیرینی خورش به ذائقه شما بستگی دارد می‌توانید رب انار را بیشتر و مقدار شکر را کمتر بریزید و یا بالعکس این کار را انجام دهید.
  5. بهتر است برای یکنواخت شدن خورشت حتماً پیاز را رنده یا نگینی ریز خرد کنید.

گردوی مناسب فسنجان

یکی از مشکلات رایج در تهیه خورش فسنجان این است که با اینکه تمام مراحل را با دقت مرحله به مرحله انجام می‌دهیم باز هم خورشتی که درست می‌کنیم به خوبی روغن نمی‌اندازد. همانطور که مطمئناً می دانید مهم‌ترین ماده تشکیل دهنده خورش فسنجان گردو است.

به همین دلیل باید برای گردوی مورد استفاده در فسنجون حتماً از نوع مرغوب و تازه آن استفاده شود تا بتوانید خورشی خوشمزه و پر روغن طبخ کنید. بهترین نوع گردو برای پخت خورش فسنجان گردوهایی هستند که اولاً از نوع ایرانی و پر روغن هستند؛

دوم اینکه گردوها کهنه نباشند یعنی سالیان زیادی از خشک شدن آنها نگذشته باشد. هر زمان خواستید برای فسنجان گردو بخرید، مغز گردو را بین دو انگشت خود فشار دهید و خرد کنید اگر دستتان کمی چرب شد، آن گردو برای پخت فسنجون مناسب است.

تبلیغات

خورش فسنجان با گوشت اردک یا غاز

خورش فسنجان در شهرهای مختلف ایران به طور معمول با گوشت چرخ کرده قلقلی یا گوشت مرغ تکه‌ای طبخ می‌شود، اما در استان گیلان و مازندران این خورش را بیشتر با گوشت حیواناتی مانند اردک و غاز تهیه می‌کنند.

برای اینکه خورش فسنجان را با گوشت اردک یا غاز تهیه کنید فقط کافیست گوشت مرغ را از دستور بالا حذف کرده و گوشت اردک را جایگزین کنید. فقط یک نکته مهم را در نظر داشته باشید که گوشت اردک‌های بزرگ نسبت به گوشت مرغ زمان بیشتری برای پخت کامل نیاز دارد.

4.1/5 - (53 امتیاز)
منبع
wikipediaparsidayچی شینکته چی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا