پوست و مو

بهترین مواد غذایی برای افزایش کلاژن پوست

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به معرفی بهترین مواد غذایی برای افزایش کلاژن پوست میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

چه مواد غذایی حاوی کلاژن است؟

مصرف غذاهای مناسب برای افزایش کلاژن پوست باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، ضد پیری و کمک به دردهای مفصلی میکند. باید در نظر داشته باشید که کلاژن قابل جذب نیست و در صورت مصرف به اسیدهای آمینه تجزیه می شود، مصرف کلاژن تضمین نمی کند که کلاژن جدید ساخته شود.

کلاژن اصطلاحی کلی برای پروتئین های ساختاری در پوست و بافت همبند بدن است. تولید کلاژن در بدن با افزایش سن به طور چشمگیری کاهش می یابد. با این اتفاق از کشش پوست و ضخامت اپیدرم کاسته می شود. این امر منجر به آسیب پوستی و افزایش چین و چروک و افتادگی پوست می شود. کاهش کلاژن همچنین منجر به سفت و ضعیف شدن اندام ها و رباط ها، کوچک شدن و ضعیف شدن عضلات، درد مفاصل، آرتروز و مشکلات دستگاه گوارش و کم پشت شدن موها می شود.

کاهش کلاژن با افزایش سن منجر به مشکلات پوستی و مو می شود. مکمل های کلاژن تا زمانی که 20 گرم در روز مصرف شوند، نسبتاً بی خطر هستند. با این حال، برخی از مکمل های کلاژن به دلیل آلودگی ویروس یا محتوای سمی، ایمن نیستند. به همین دلیل پزشکان توصیه می کنند از غذاها برای افزایش کلاژن پوست استفاده کنید.

رژیم کلاژن چیست؟

کلاژن اصطلاحی کلی برای پروتئین های ساختاری اصلی بدن است که در پوست و بافت های همبند موجود در انسان و حیوان یافت می شود و حدود 30٪ پروتئین بدن انسان را تشکیل می دهد. حداقل 29 نوع کلاژن در پوست، تاندون، عروق، اندام ها و استخوان وجود دارد. رژیم کلاژن یک برنامه غذایی برای جلوگیری از مصرف بیش از حد قند و کربوهیدرات های تصفیه شده است و مصرف مواد غذایی حاوی کلاژن باعث جوانی، انرژی و زیبایی می شود.

تبلیغات

مواد غذایی برای کلاژن سازی پوست

1. افزایش کلاژن پوست با مصرف گوشت

از آنجا که کلاژن فراوان ترین پروتئین در پستانداران است، جای تعجب نیست که در انواع گوشت های غنی از پروتئین از جمله گوشت گاو و مرغ یافت می شود. بخصوص گردن مرغ که از نظر کلاژن غنی است.

2. آب قلم و استخوان

آب استخوان یک گزینه محبوب و غنی از کلاژن است. همانطور که می دانید استخوان های حیوانات منبع طبیعی ژلاتین هستند که به خودی خود مملو از کلاژن است.

3. ماهی غذایی برای افزایش کلاژن پوست

کلاژن موجود در ماهی حتی از کلاژن موجود در گوشت گاو 1.5 برابر بیشتر جذب می شود و یکی از بهترین منابع کلاژن محسوب می شود.

4. افزایش کلاژن با سفیده تخم مرغ

کلاژن به طور طبیعی در پوسته و سفیده تخم مرغ یافت می شود. در مجموع، سفیده تخم مرغ حاوی 18 اسید آمینه و نه اسید آمینه ضروری است. به طور خاص، نوع کلاژن موجود در سفیده تخم مرغ گلوکوزامین سولفات، سولفات کندرویتین، اسید هیالورونیک و سایر اسیدهای آمینه ضروری برای تولید کلاژن است.

5. میوه های خانواده مرکبات

مرکبات منابع بسیار خوبی از ویتامین C هستند که برای سنتز کلاژن مورد نیاز اند.

تبلیغات

6. آجیل و دانه ها برای افزایش کلاژن

مصرف گردو، تخمه آفتابگردان، بذر کدو تنبل و کنجد باعث تولید کلاژن می شود.

7. بهبود  کلاژن با مصرف فلفل دلمه ای 

فلفل دلمه ای حاوی کپسایسین است، که باعث افزایش ثبات فیبرهای کلاژن در تاندون ها می شود و از فیبرهای کلاژن در برابر تخریب آنزیمی محافظت می کند.

دیگر مواد غذایی برای کلاژن سازی پوست:

فواید سلامتی کلاژن

خلاصه: به زبان ساده، کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن انسان است و به عنوان یک عنصر سازنده برای استخوان ها، دندان ها، عضلات، پوست، مفاصل و بافت های همبند عمل می کند بنابراین باید مواد غذایی کلاژن ساز را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

3.9/5 - (7 امتیاز)
تبلیغات
منبع
medicineneteatthis

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا