تناسب اندام

چگونه اشتهایمان را کور کنیم

تا حالا فکر کرده‌اید که چرا ما این قدر تمایل به خوردن خوراکی‌های چرب داریم؟ علتش این است که چربی‌ها خوشایندند، آن‌ها نرم‌اند و احساس خوبی به وجود می‌آورند، در واقع خوراکی‌های چرب، خوراکی‌های لذت بخشی هستند: حتماً تأیید می‌کنید که چیپس یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده خوشمزه‌تر از سیب‌زمینی پخته هستند!

حالا اگر این خوراکی چرب، شیرین هم باشد، لذتش ده برابر می‌شود. همه‌چیز برمی‌گردد به تأثیرات شیمایی این مواد بر مغز ما؛ پس از خوردن این خوراکی‌ها، مغز مولکول‌های ویژه‌ای ترشح می‌کند به نام اندورفین، این مولکول‌ها باعث ایجاد احساس لذت و خوشی می‌شوند. در واقع به همین خاطر است که ما خودمان را پرتاب می‌کنیم روی خوراکی‌های چرب و شیرین!

آیا باید تمام خوراکی های حاوی قند یا چربی را حذف کنیم؟

مسلماً نه! نباید خودمان را از لذات محروم کنیم اما باید راه حلی پیدا کنیم که کمتر از این خوراکی‌ها بخوریم و هرگز بیشتر از اشتهایمان نخوریم.

به اشتهایتان گوش دهید

در مغز ما، مرکزی برای کنترل اشتها تعبیه شده است. با هر لقمه غذایی که می‌خوریم، اطلاعات خوراکی به این مرکز ارسال می‌شود و میزان چربی، قند، پروتئین و کالری موجود در آن مشخص می‌شود. این مرکز این اطلاعات را به‌مرور از شکم، بعد از پر شدنش دریافت می‌کند.

این مرکز کنترل هوشمند، آرام می‌ماند تا زمانی که میزان مواد غذایی خورده شده، کفایت کند و شکم دیگر خالی نباشد. سپس به تدریج، پیغام‌هایی برای کند کردن و توقف روند غذا خوردن ارسال می‌کند که این پیام‌ها به شکل کاهش اشتها بروز پیدا می‌کنند. درنتیجه به مرور، فرد تمایل کمتری به خوردن دارد.

یک مثال برای کارکرد این مرکز: آیا خیلی خوراک گوشت گوساله دوست دارید و همیشه یک بشقاب بزرگ از این غذا می‌خورید؟ اگر سهمیۀ کالری روزانه‌تان را قبل از تمام شدن این غذا دریافت کردید، آنچه که بعد از آن بخورید، برای سلامتی‌تان خوب نیست و دیگر تمایلی به تمام کردن غذایتان نخواهید داشت. اگر به خودتان فشار بیاورید و بیش از آنچه که مورد نیاز بدنتان است بخورید و کالری بیشتر از نیازتان جذب کنید، این میزان اضافه به شکل چربی در باسن و ران‌هایتان ذخیره خواهد شد.

چگونه اشتهایمان را کم کنیم؟

خوردن تکه ای نان قبل از غذا، اشتها کور می‌کند

اگر قبل از نشستن سر میز غذا یا به محض اینکه سر میز نشستید، زمانی را برای خوردن تکه ای نان در آرامش اختصاص دهید و آن تکه نان را خوب بجوید، با هر لقمه‌ای که می‌خورید، مرکز کنترل مغزتان اطلاعات “کربوهیدرات‌ها ” را دریافت می‌کند؛ و روند ضبط داده‌ها را به کار می‌اندازد. به‌این‌ترتیب میزان کربوهیدراتتان بالا رفته و اشتهایتان کم می‌شود. به‌این‌ترتیب شما کم‌تر گرسنه خواهید بود و در نتیجه کمتر خواهید خورد.

مقاله پیشنهادی:  دلایل افزایش وزن ناگهانی

آب گوجه فرنگی مهارکنندۀ اشتها

آب غلیظ گوجه فرنگی، به راحتی می‌تواند معده خالی‌تان را پر کند و در نتیجه به میزان قابل توجهی اشتهایتان را کاهش دهد.

یخچالتان را پر کنید از جعبه‌های کوچک یا پاکت‌های آب گوجه فرنگی و قبل از اینکه سر میز غذا بروید، یک لیوان آب گوجه فرنگی بنوشید، البته می‌توانید این کار را زمانی که در حال آماده کردن غذا هستید، هم انجام دهید زیرا ممکن است موقع غذا درست کردن، گرسنگی آزارتان بدهد و شما را به سمت خوردن مقداری سوسیس یا یک تکه نان بکشد.

وقتی که دوستانتان را دعوت می‌کنید هم می‌توانید از آب گوجه فرنگی به عنوان یک گزینۀ مناسب روی میز غذا استفاده کنید تا آن‌ها هم از فواید آب گوجه فرنگی، خصوصاً به عنوان یک مهارکنندۀ اشتها بهره ببرند. اگر هم به جایی برای مهمانی دعوت شدید، قبل از ترک کردن خانه، یک لیوان آب گوجه فرنگی بنوشید.

به لطف این خاصیت مهارکنندگی اشتها که کاملاً هم طبیعی است، علاوه بر اینکه غذای کمتری می‌خورید، آنتی اکسیدان بیشتری هم جذب می‌کنید! گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است و آنتی‌اکسیدان‌ها برای سرخرگ‌ها و پوستتان مفیدند.

آداب غذاخوردن در مهمانیاشتها کورکن ها

برای کاهش اشتها هنگام غذا خوردن، آب بنوشید

حتماً آب بنوشید. هرچه موقع غذا خوردن بیشتر آب بنوشید، بیشتر شکمتان را پر خواهید کرد. همان طور که احساس چاق بودن، اشتها را کم می‌کند، نوشیدن آب به مراتب سریع‌تر احساس سیری به وجود می‌آورد. آب مهارکننده‌ای قوی برای اشتهاست.

بعضی از افراد نباید همراه غذا مایعات بنوشند

برای بیشتر اشخاص، نوشیدن مایعات با غذا، مضر است اگر از مشکل برگشت اسید معده رنج می‌برید، نباید همراه غذا مایعات مصرف کنید زیرا مایعات موجب افزایش حجم معده شده و در نتیجه فشار زیادی به آن وارد می‌شود، یعنی همان اتفاقی که با مصرف یک وعده غذای حجیم می‌افتد این حالت می‌تواند در مورد کسانی که بیماری ریفلاکس دارند موجب تشدید عوارض شود.

سبزیجات به عنوان پیش غذا برای کور کردن اشتها

سبزیجات گلوسید کمی دارند، فاقد چربی هستند، میزان فیبرشان بد نیست و کالری بسیار کمی دارند. اشتها را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند.

اگر شامتان را با یک سوپ سبزیجات شروع کنید، مطمئناً خیلی سریع سیر خواهید شد زیرا بخش بزرگی از معده‌تان را با سوپ سبزیجات پر کرده‌اید.

برای ناهار، بهترین کار استفاده از سالاد سبزیجات است: همراه مقدار کمی روغن ولی در صورت استفاده از روغن بیشتر یا سس، چربی زیادی ذخیره خواهید کرد.

اسفناجبا خوردن سبزیجات اشتهایتان را کم کنید

وقتی که فصل کاهو فرنگی رسید، این خوراکی ارزشمند را از دست ندهید. این گیاه ملایم سرشار از انواع ویتامین‌ها، املاح معدنی و امگا 3 است. یک روز امتحانی، ناهارتان را با سالاد کاهو فرنگی شروع کنید. متوجه خواهید شد که جلوی بخش زیادی از اشتهایتان گرفته شده است.

مقاله پیشنهادی:  بهترین زمان برای ورزش روزانه چه ساعتی است؟

مهارکننده‌های اشتهایتان را متنوع کنید: با استفاده از هویج رنده شده، ماست و خیار، ترکیب گوجه فرنگی و ریحان، تره فرنگی، مخلوط سبزیجات خام و گریپ فروت این تنوع را ایجاد کنید. تمام این خوراکی‌ها که سریع هم آماده می‌شوند، سرشار از ویتامین، املاح معدنی و فیبر هستند.

در این بین فقط سراغ سالادها و غذاهایی که از سبزیجات تهیه شده‌اند ولی حاوی مقدار زیادی سس هستند، نروید. مطمئناً این سالادها اشتهای شما را کم می‌کنند ولی انقدر چرب‌اند که شما هیچ سودی از خوردنشان نمی‌برید!

سیب یا تخم مرغ آب پز برای کاهش اشتها

سیببا خوردن سیب اشتهایتان را سرکوب کنید

آیا اهل ناخنک زدن هستید؟ به جای اینکه در دام خطرناک خوردن تکه ای شکلات یا بیسکویت‌های خیلی چرب بیفتید، گرسنگی‌تان را با یک سیب یا یک تخم مرغ آب پز برطرف کنید.

اولین فایدۀ این دو خوراکی مملو بودنشان از فیبر و املاح معدنی و دومین مزیتشان پروتئین قابل توجهشان است. ضمناً هر دو کم کالری هم هستند.

هر دوی آن‌ها فضای قابل توجهی در معده‌تان اشغال می‌کنند و مدت زمان مناسبی گرسنگی‌تان را آرام می‌کنند، این زمان، مدت زمانی است که برای هضم آن‌ها صرف می‌شود. اغلب پیدا کردن یک مهارکنندۀ اشتها در صبح یا بعد از ظهر چندان آسان نیست. ولی سیب و تخم مرغ آب پز را به راحتی می‌توانید آماده کنید.

اگر از جمله افرادی هستید که صبحانه‌تان را حذف می‌کنید و دچار ناخنک زدن و هرزه خوری ناشایست صبحگاهی می‌شوید، همیشه یک تخم مرغ پخته در کیفتان داشته باشید و با خودتان ببرید.

ضمناً بعید است که کسی مانع از این بشود که شما قبل از شروع ناهارتان در دفتر کار، یک عدد سیب نوش جان کنید!

گیاهان دارویی برای سرکوب اشتها

افزایش مصرف فیبر یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای کاهش اشتها و پیشگیری از پرخوری محسوب می‌شود، اما این اقدام ممکن است برای کنترل اشتها کافی نباشد و بر همین اساس است که به استفاده از گیاهان دارویی نیاز خواهید داشت. برخی گیاهان دارویی هورمون‌های گرسنگی را متعادل می‌سازند و احساس سیری را تقویت می‌کنند.

برخلاف قرص‌های لاغری، گیاهان دارویی دارای مواد تشکیل دهنده مصنوعی نبوده و در بیشتر موارد اثرات جانبی خاصی ندارند.

چای یربا ماته برای سرکوب اشتها

چای یربا ماته به صورت گسترده در آمریکای جنوبی مصرف می‌شود. این نوشیدنی حاوی مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که عملکرد ذهنی، گوارش و سطوح انرژی را بهبود می‌بخشند و اشتها را کنترل می‌کنند.

نتایج یک مطالعه که روی حیوانات صورت گرفت نشان داد که چای ماته احساس پری را تقویت می‌کند که در نتیجه آن مصرف غذا کاهش می‌یابد.

مقاله پیشنهادی:  بی ‌اشتهایی؛ دلایل بی ‌اشتهایی و روش های درمان آن

مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد، شرکت‌کنندگانی که عصاره یربا ماته مصرف کرده بودند در مقایسه با گروه کنترل که دارونما دریافت کرده بودند، غذای کمتری مصرف کردند.

با عصاره چای سبز اشتهایتان را کور کنید

چای سبزچای سبز، کورکننده اشتها

چای سبز یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های جهان است و شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند می‌تواند اشتها را نیز سرکوب کند.

مطالعه‌ای که طی یک بازه زمانی 12 هفته‌ای انجام شد، نشان داد که مصرف 857 میلی‌گرم عصاره چای سبز در روز می‌تواند سطوح گرلین (هورمون گرسنگی) را کاهش دهد. همچنین، شرکت کنندگان کاهش هرچه بیشتر وزن خود و بهبود سطوح کلسترول را تجربه کردند.

باید به این نکته اشاره داشت که مصرف بیش از اندازه چای سبز می‌تواند موجب سردرد، یبوست و دیگر اثرات منفی شود؛ اما اگر روزانه چهار تا شش فنجان چای سبز می‌نوشید، جای نگرانی وجود ندارد.

روغن گریپ فروت اشتهایتان را کور خواهد کرد

آیا می‌دانستید که گریپ فروت یک ماده غذایی چربی سوز محسوب می‌شود؟ گریپ فروت حاوی ترکیباتی است که سوخت و ساز را بهبود می‌بخشند و اشتها را تنظیم می‌کنند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که روغن گریپ فروت می‌تواند به سرکوب اشتها و کاهش وزن کمک کند. رایحه روغن گریپ فروت می‌تواند هوس‌های غذایی را کاهش دهد و احساس پری را تقویت کند. شما می‌توانید به مدت حداقل 15 دقیقه در هفته خود را در معرض این رایحه قرار دهید.

زعفران کاهنده اشتها

زعفرانزعفران اشتها را کاهش میدهد

زعفران یک ادویه نارنجی رنگ است که از گلی به نام Crocus Sativus تهیه می‌شود. زعفران از گذشته‌های دور برای مقاصد پزشکی و آشپزی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که عصاره زعفران می‌تواند مصرف تنقلات و میان وعده‌ها را کاهش دهد و خلق‌وخو را بهبود ببخشد. همچنین، این مسئله ثابت شده است که زعفران توانایی مبارزه با افسردگی و غذا خوردن‌های احساسی را دارد.

شما می‌توانید با افزودن این ادویه به غذای خود یا مصرف عصاره زعفران از فواید آن بهره‌مند شوید.

کپسایسین اشتهایتان را کم میکند

با مصرف فلفل قرمز اشتهایتان کور خواهد شد

کپسایسین ترکیبی است که در فلفل‌های چیلی یافت می‌شود. این ترکیب به واسطه ویژگی‌های تسکین دهنده درد خود شناخته شده است؛ اما کپسایسین می‌تواند به کاهش وزن و مدیریت دیابت نیز کمک کند.

نتایج مطالعات صورت گرفته نشان داده‌اند که ترکیب کپسایسین و چای سبز می‌تواند گرسنگی را سرکوب کند و احساس سیری را افزایش دهد.

نکته:

برخی از این گیاهان دارویی می‌توانند دارای اثرات جانبی منفی، به ویژه برای زنان باردار و مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، باشند. بر همین اساس، پیش از استفاده از آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی (182 صفحه) + فایل صوتی کتاب (132 دقیقه) + کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل + برنامه تمرینی 4 هفته ای + آموزش تصویری تمرینات ورزشی + موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
hoshyar4yjcآواگردآوری، ویرایش و بازنگری، تحریریه مثبت 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا