گیاهان دارویی

خواص و فواید فوق العاده زعفران

زعفران از گرانبهاترین ادویه های موجود در جهان است.

به دلیل اینکه برداشت این ادویه فقط در مدت زمان کوتاهی انجام میشود و فصل برداشت کوتاهی دارد و همچنین کمیاب است به صورتی که در همه ی نقاط جهان قابل کشت نیست، قیمت بالایی دارد.

ایران بزرگترین کشور تولیدکننده زعفران است

ارزش غذایی: زعفران – 100 گرم

مواد مغذی
میزان
انرژی۱٬۲۹۸ کیلوژول (۳۱۰ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها۶۵٫۳۷ g
چربی۵٫۸۵ g
چربی اشباع۱٫۵۸۶ g
چربی تک‌اشباع‌نشده۰٫۴۲۹ g
چربی چنداشباع‌نشده۲٫۰۶۷ g
پروتئین۱۱٫۴۳ g
آب۱۱٫۹۰ g
ویتامین A۵۳۰ IU
ویتامین B1 (تیامین)۰٫۱۱۵ میلی‌گرم (۹٪)
ویتامین B2 (ریبوفلاوین)۰٫۲۶۷ میلی‌گرم (۱۸٪)
ویتامین B3 (نیاسین)۱٫۴۶۰ میلی‌گرم (۱۰٪)
ویتامین C۸۰٫۸ میلی‌گرم (۱۳۵٪)
کلسیم۱۱۱ میلی‌گرم (۱۱٪)
آهن۱۱٫۱۰ میلی‌گرم (۸۹٪)
منیزیم۲۶۴ میلی‌گرم (۷۱٪)
فسفر۲۵۲ میلی‌گرم (۳۶٪)
پتاسیم۱۷۲۴ میلی‌گرم (۳۷٪)
سدیم۱۴۸ میلی‌گرم (۶٪)
روی۱٫۰۹ میلی‌گرم (۱۱٪)
سلنیم۵٫۶ μg
اسید فولیک۹۳ μg
ویتامین B6۱٫۰۱۰ mg
خاکستر۵٫۴۵ g

خواص و فواید زعفران


1. زعفران سرشار از آنتی اکسیدان

زعفران حاوی انواع ترکیبات گیاهی است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که سلول های شما را در مقابل رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می کنند.

آنتی اکسیدان های موجود در زعفران عبارتند از کروسین، کرکتین، سافرانال و کامپفرول.

کروسین و کرکتین رنگدانه های کاروتنوئیدی هستند و مسئول رنگ زرد زعفران هستند.این دو آنتی اکسیدان دارای خواص ضد افسردگی هستند، از سلول های مغز در برابر آسیب ها حمایت می کنند، التهابات را کاهش میدهند و به کاهش اشتها و کاهش وزن کمک میکنند.

عطر و طعم زعفران است که آن را با سایر ادویه ها متمایز میکند. تحقیقات نشان می دهد که زعفران به بهبود خلق و خوی، حافظه و توانایی یادگیری شما کمک می کند و همچنین از سلول های مغزی در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

کامپفرول در گلبرگ زعفران یافت می شود. این آنتی اکسیدان با مزایای سلامتی مانند کاهش التهاب، خواص ضد سرطانی و ضد افسردگی ارتباط دارد.

خلاصه: زعفران غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند کروسین، کرکتین، سافرانال و کامپفرول است. این آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

2. زعفران علائم افسردگی را بهبود میبخشد

زعفران به نام “طلای سرخ” نیز نامیده میشود.

این فقط به خاطر رنگ متمایز آن نیست، بلکه به این دلیل است که به خلق و خوی شما کمک کند.

در مطالعات انجام شده مشخص شده، مکمل های زعفران در درمان علائم افسردگی خفیف تا متوسط ​​تاثیر بیشتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند.

سایر مطالعات نشان داده که مصرف روزانه 30 میلی گرم زعفران به همان اندازه که داروهایی مثل: فلوکستین، ایمیپرامین و سیتالوپرام در درمان افسردگی موثر اند، زعفران نیز میتواند موثر باشد. علاوه بر این، عوارضی که این داروها دارند را نمیتوان با زعفران مقایسه نمود.

خلاصه: زعفران میتواند در درمان علائم افسردگی خفیف تا متوسط، ​​موثر باشد.

زعفران

3. زعفران دارای خواص ضد سرطانی

زعفران دارای آنتی اکسیدان بالایی است که به خنثی سازی رادیکال های آزاد مضر کمک می کند. آسیب های رادیکال آزاد با بیماری های مزمن همانند سرطان مرتبط است.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، زعفران و ترکیبات آن، سلول های سرطانی روده را از بین بردند و رشد آنها را متوقف کردند، در حالی که به سلول های طبیعی هیچگونه آسیبی وارد نشده بود.

این اثرات همچنین در مورد سرطان های پوست، مغز استخوان، پروستات، ریه، پستان، دهانه رحم و چندین سرطان دیگر نیز صادق بوده است.

علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که کروسین، آنتی اکسیدان اصلی زعفران، ممکن است سلولهای سرطانی را به داروهای شیمیایی حساستر کند.

خلاصه: زعفران دارای آنتی اکسیدان سرشاری است، که مصرف آن میتواند منجر به کشتن سلول های سرطانی و جلوگیری از پیشرفت سرطان شود.

4. زعفران علائم PMS را کاهش میدهد

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یک اصطلاح است که علائم جسمی، عاطفی و روانی را قبل از شروع دوره قاعدگی توصیف می کند.

مطالعات نشان می دهد که زعفران ممکن است به درمان علائم PMS کمک کند.

در زنان 20 تا 45 ساله، مصرف روزانه 30 میلی گرم زعفران در درمان علائم PMS، مانند تحریک پذیری، درد و سردرد موثرتر از دارونماها بوده است.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف زعفران، در 20 دقیقه علائم PMS مانند اضطراب و سطح هورمون استرس یا کورتیزول را کاهش میدهد.

خلاصه: مصرف زعفران به درمان علائم PMS مانند تحریک پذیری، سردرد، استرسو اضطراب کمک می کند.

زعفران

5. زعفران میل جنسی را افزایش میدهد

افسردگی و مصرف داروهای درمان افسردگی باعث کاهش میل جنسی و زود انزالی میشود.

مطالعات نشان میدهد مصرف روزانه 30 میلی گرم زعفران به مدت 4 هفته، عملکرد نعوظ در مردان مبتلا به اختلال نعوظ یا زود انزالی ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی را بهبود میبخشد.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل شش مطالعه نشان داد که مصرف زعفران به طور قابل توجهی باعث بهبود عملکرد نعوظ، میل جنسی و رضایت کلی در زوجین میشود.

مطالعه دیگری ثابت کرد، زنانی که به دلیل مصرف داروهای ضد افسردگی دچار کاهش میل جنسی شده بودند، با مصرف 30 میلی گرم زعفران بصورت روزانه به مدت 4 هفته، باعث کاهش درد جنسی، افزایش میل جنسی و بهبود خلق و خوی زوجین در مقایسه با مصرف دارونماها شده بود.

خلاصه: زعفران دارای خواصی است که میل جنسی در مردان و زنان را افزایش میدهد. به ویژه افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند.

6. سایر خواص بالقوه زعفران

علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره نمودیم، زعفران خواص زیر را نیز داراست:

کاهش خطر بیماری های قلبی:

مطالعات حیوانی نشان می دهد که خواص آنتی اکسیدانی موجود در زعفران باعث کاهش کلسترول خون، جلوگیری از مسدود شدن عروق خونی و در نتیجه افزایش سلامت قلب میشود.

کاهش قند خون:

طبق مطالعات آزمایشگاهی روی موشهای مبتلا به دیابت، اثبات شده است که زعفران ممکن است سطح قند خون و حساسیت به انسولین را کاهش دهد.

بهبود بینایی در بزرگسالان و دژنراسیون ماکولا:

به نظر می رسد که زعفران بینایی را در بزرگسالان و افراد مبتلا به AMD یا دژنراسیون ماکولا را بهبود می بخشد و از آسیب رادیکال های آزاد که با AMD مرتبط است، محافظت می کند.

بهبود حافظه افراد مبتلا به آلزایمر:

خواص آنتی اکسیدانی زعفران ممکن است در بهبود بیماری آلزایمر اثربخش باشد.

خلاصه: علاوه بر مواردی که ذکر شد، مصرف زعفران ریسک بیماری های قلبی و میزان قند خون را کاهش و بینایی و حافظه را افزایش میدهد.

زعفران

احتياط در مصرف

به عنوان یک مکمل غذایی، شما با خیال راحت می توانید روزانه 1.5 گرم زعفران مصرف کنید. با این حال، فقط 30 میلی گرم زعفران در روز نیازهای بدن را رفع مینماید.

از سوی دیگر، دزهای بالای 5 گرم یا بیشتر می توانند اثرات سمی داشته باشند و موجب مسمومیت شوند. زنان باردار میبایست در دوران بارداری از دزهای بالا اجتناب کنند، زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود.

مسئله دیگری که در رابطه با زعفران های پودر شده وجود دارد این است که ممکن است زعفران را با سایر مواد مانند چغندر، الیاف ابریشمی قرمز رنگ، زردچوبه و پاپریکا مخلوط نمایند.

بنابراین، مهم است که زعفران را از یک نام تجاری معتبر خریداری کنید تا اطمینان حاصل شود که محصول معتبری به دست آورده اید. اگر زعفرانی که قصد خرید آن را دارید، به نظر می رسد بیش از حد ارزان است، بهتر این است که از خرید خود صرف نظر نمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن