غذاها

طرز تهیه سالاد الویه با مرغ برای 8 نفر

سالاد الیویه یا اُلویه سالادی روسی و نوعی غذای سرد است که از پختن گوشت یا مرغ یا کالباس به همراه سیب‌زمینی آب‌پز و سس مایونز و خیارشور و دیگر مواد غذایی درست می‌شود. این سالاد در ایران به «سالاد الیویه» و «سالاد الویه» و در اروپا و آمریکای لاتین به «سالاد روسی» معروف است.

این سالاد در سدهٔ نوزدهم میلادی توسط لوسین الیویه، سرآشپز بلژیکیِ فرانسوی‌تبارِ «رستوران اِرمیتاژ» در مسکو ابداع شد و به‌تدریج در کشور روسیه، کشورهای اروپایی، و بسیاری دیگر از کشورهای جهان دوستداران زیادی پیدا کرد. این سالاد سال‌هاست که به‌عنوان یکی از اقلام اصلیِ شام شب سال نو در روسیه و کشورهای پساشوروی قلمداد می‌شود.

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، طرز تهیه سالاد الویه با مرغ برای 8 نفر را برای شما آماده نموده ایم.

طرز تهیه سالاد الویه با مرغ خوشمزه برای 8 نفر

مواد لازم برای 8 نفر:

سینه مرغ2 عدد کامل
سیب زمینی6 عدد
تخم مرغ4 عدد
خیارشور8 عدد متوسط
سس مایونز10 قاشق غذاخوری
پیاز2 عدد
ذرت4 قاشق غذاخوری
نخود فرنگی4 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
آبلیمو2 قاشق غذاخوری

دستور تهیه سالاد الویه:

برای تهیه سالاد الویه خوشمزه ابتدا سینه مرغ رو به همراه دو عدد پیاز و کمی زردچوبه و نمک داخل یک قابلمه می‌ریزیم سپس 4 لیوان آب اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم مرغ با حرارت ملایم بپزد، به طوری که فقط دو فنجان از آب مرغ باقی بماند.

در ادامه سیب زمینی و تخم مرغ رو هم با مقداری آب در یک قابلمه دیگر می‌ریزیم و جداگانه می‌پزیم. پس از اینکه سیب زمینی و تخم مرغ پختند پوستشان را جدا می‌کنیم و هر دو را رنده کرده و در یک کاسه بزرگ می‌ریزیم.

در این مرحله سینه مرغ را هم پس از اینکه به طور کامل پخت، به صورت ریش ریش خرد کرده و به کاسه حاوی مواد اضافه  می‌کنیم. در این مرحله خیارشور ها را پس از شستشو به سلیقه خود به صورت نگینی ریز یا متوسط خرد می‌کنیم.

سپس با دست کمی فشار می‌دهیم تا آب اضافی آنها خارج شود و در پایان سالاد را آبکی و شل نکند. اگر خیارشور را رنده کردید حتماً آب آنرا به طور کامل بگیرید. نخود فرنگی و ذرت را که می‌توانیم به صورت آبپز یا کنسروی استفاده کنیم به دیگر مواد اضافه می‌کنیم.

مواد را مخلوط می‌کنیم تا کاملاً یکدست شوند سپس به سراغ اماده کردن سس سالاد می‌رویم. برای تهیه سس سالاد ابتدا چند قاشق غذاخوری از آب مرغ را به سس مایونز اضافه می‌کنیم سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و آبلیمو اضافه می‌کنیم.

سپس مواد سس را به خوبی مخلوط می‌کنیم تا کاملاً یکدست و منسجم شوند. اگر سس بیش از حد شل و آبکی شد کمی سس مایونز اضافه می‌کنیم و مجدداً مواد را مخلوط می‌کنیم تا حالتی منسج و یکدست داشته باشد.

پس از اینکه سس سالاد اماده شد آنرا داخل مواد سالاد می‌ریزیم و مواد را به خوبی مخلوط می‌کنیم تا سس به تمام نقاط سالاد برسد. حالا باید سالاد را برای یک تا دو ساعت در یخچال بگذاریم تا جا بیفتد و سس جذب مواد شود سپس به همراه نان تازه سرو می‌کنیم.

نکات طرز تهیه سالاد الویه

سالاد الویه قالبی

اگر برای مهمانی می‌خواهید سالاد الویه درست می‌کنید بهتر است انرا در یک قالب شکل دار بریزید تا زیبایی بیشتری داشته باشد. برای این منظور ابتدا قالب مورد را با مقداری خیلی کمی آب نمناک می‌کنیم سپس یک کیسه فریزر داخل قالب قرار می‌دهیم.

نم دادن به قالب باعث می‌شود کیسه فریزر جذب قالب شود و تکان نخورد. حالا مواد سالاد را داخل قالب ریخته و با پشت قاشق محکم فشار می‌دهیم تا فشرده شود، حالا سالاد را به مدت یک ساعت داخل یخچال می‌گذاریم تا شکل بگیرد.

سالاد الویه با سوسیس

در صورتی که می‌خواهید سالاد الویه را با سوسیس درست کنید کافیست گوشت مرغ را از لیست مواد حذف کرده و 4 یا 5 عدد سوسیس اضافه کنید. سوسیس‌ها را می‌توانید به صورت نگینی یا حلقه‌ای به سالاد اضافه کنید. ضمناً می‌توانید سوسیس‌ها را به صورت خام یا سرخ شده به سالاد اولیه اضافه کنید.

سالاد الویه با قارچ

قارچ از مواد غذایی است که می‌تواند طعم خوبی به اکثر غذاها بدهد. اگر می‌خواهید از قارچ در سالاد الویه خود استفاده کنید برای مقدار مواد بالا 400 گرم قارچ را به صورت ورقه‌ای خرد کنید و در روغن تفت دهید تا آب اضافی‌شان تبیخر شود و خوب سرخ شوند سپس به دیگر مواد الویه اضافه کنید. برای اینکه قارچ‌ها هنگام سرخ کردن سیاه نشوند 2 قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه کنید.

4.2/5 - (6 امتیاز)
منبع
نکته چیwikipedia

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا