بهداشت و سلامت

تاثیر روزه بر سلامت جسم و روان؛ مطابق تحقیقات علمی

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به بررسی تاثیر روزه بر سلامت جسم و روان مطابق تحقیقات علمی میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

نکات سلامتی روزه داری طبق تحقیقات علمی

روزه داری عملی است که قدمت آن به قرن‌ها پیش باز می‌گردد و در بسیاری از فرهنگ‌ها و آیین‌ها نقشی اساسی دارد و به معنی پرهیز از مصرف همه غذاها یا نوشیدنی‌ها برای مدت زمان مشخص است. به طور کلی، اکثر انواع روزه‌ها طی 24 ساعت انجام می‌شود. امروزه ثابت شده است روزه داری فواید زیادی از کاهش چاقی تا عملکرد بهتر مغز برای سلامتی دارد.

تاثیر روزه بر سلامت جسم و روان

1. کنترل قند خون 

روزه داری به ویژه برای افراد دیابتی بسیار مفید است و به طور قابل توجهی سطح قند خون را کاهش می‌دهد و گلوکز از جریان خون به سلولهای بدن منتقل می‌کند که این امر به ثابت نگه داشتن قند خون کمک کرده و از افزایش آن جلوگیری می‌کند. البته روزه داری ممکن است بر میزان قند خون برای زنان و مردان تأثیر متفاوتی بگذارد که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

2. مبارزه با التهاب

التهاب مزمن میتواند عواقب جدی برای سلامتی شما داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد التهاب، در ایجاد بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و آرتریت روماتوئید نقش دارد و روزه داری به کاهش سطح التهاب و ارتقا ء سلامتی کمک می‌کند. روزه داری التهاب را کاهش میدهد و میتواند در درمان بیماری‌های التهابی مانند ام اس مفید باشد.

تاثیر روزه بر سلامت جسمروزه گرفتن چه فایده هایی دارد

3. بهبود فشار خون، تری گلیسیریدها و سطح کلسترول

بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و تقریباً 5/31 درصد مرگ و میرها در جهان را تشکیل می‌دهد. تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

تبلیغات

روزه داری سطح کلسترول LDL “بد” و تری گلیسیرید خون را به ترتیب 25٪ و 32٪ کاهش می‌دهد علاوه براین خطر ابتلا به بیماری قلبی را نیز کم می‌کند. در کل روزه داری با کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب همراه است و به کاهش فشار خون، تری گلیسیرید و سطح کلسترول کمک می‌کند.

4. تقویت عملکرد مغز

روزه داری تأثیر مهمی بر سلامت مغز دارد و سنتز سلول‌های عصبی را در برابر بیماری‌های تخریب عصبی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون محافظت می‌کند.

5. کاهش وزن و افزایش متابولیسم بدن

بسیاری از رژیم‌های غذایی راهی سریع و آسان برای لاغری هستند. از لحاظ تئوری، پرهیز از مصرف همه یا برخی غذاها و نوشیدنی‌ها منجر به کاهش وزن در طول زمان می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد روزه داری با افزایش سطح انتقال دهنده عصبی نوراپی نفرین، متابولیسم بدن را تقویت می‌کند، که باعث کاهش وزن می‌شود. روزه داری متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و به حفظ بافت عضلانی برای کاهش وزن و چربی بدن کمک می‌کند.

6. افزایش ترشح هورمون رشد

هورمون رشد انسانی (HGH) نوعی هورمون پروتئینی است که برای بسیاری از جنبه‌های سلامتی حیاتی است. روزه داری سطح هورمون رشد انسانی (HGH) (هورمون پروتئینی مهمی که در رشد، متابولیسم، کاهش وزن و قدرت عضلات نقش دارد) را افزایش می‌دهد.

تاثیر روزه بر سلامت جسمتاثیر روزه بر سلامت جسم

7. پیشگیری از سرطان

روزه داری می‌تواند برای درمان و پیشگیری از سرطان مفید باشد. تحقیقات نشان می‌دهد روزه داری به اندازه شیمی درمانی در تأخیر رشد تومور مؤثر است و اثر داروهای شیمی درمانی را در تشکیل سرطان افزایش می‌دهد.

تبلیغات

خلاصه

روزه داری به معنی عدم دریافت کالری و غذا در مدت زمانی مشخص است. با این حال، نحوه افطار نیز مهم است که در صورت عدم رعایت بعضی نکات می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. طبق نظریه‌های علمی روزه داری فواید زیادی برای سلامتی دارد. اگر به دیابت مبتلایید ممکن است در اثر روزه داری منجر به افت خطرناک و افزایش قند خون شوید که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این سایر افرادی که نباید روزه بگیرند شامل زنان باردار یا شیرده، هر فرد مبتلا به بیماری مزمن، افراد مسن و کودکان هستند. در صورت بیماری‌های دیگر با پزشک مشورت کنید. در کل روزه داری عملی است که با مجموعه‌ای از مزایای بالقوه سلامتی از جمله کاهش وزن و همچنین کنترل قند خون، سلامت قلب، عملکرد مغز و پیشگیری از سرطان همراه است.

5/5 - (1 امتیاز)

منبع
healthlinewebmdgreatist

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا