بیماری ها

انواع تومور و کیست دست و مچ دست و روش های درمان آن

کیست دست و مچ دست و سرطان

هرگونه توده یا برجستگی غیرطبیعی در دست یا مچ تومور محسوب می‌شود. اصطلاح “تومور” لزوماً به معنای بدخیم بودن یا سرطانی بودن نیست و بیشتر تومورهای دست خوش خیم هستند. از آنجا که انواع مختلفی از بافت از قبیل پوست، چربی، رباط‌ها، تاندون‌ها، اعصاب، رگ‌های خونی، استخوان و غیره در دست وجود دارد، انواع مختلفی از تومورها نیز وجود دارد که فقط تعداد کمی از آنها به طور معمول دیده می‌شوند و بیشتر خال، زگیل یا زیر پوستی می‌باشند.

تبلیغات

انواع متداول تومور مچ دست و تومور دست

1. کیست‌های گانگلیون

تومور دست و مچ دست

کیست‌های گانگلیون شایع‌ترین نوع تومور در مچ دست هستند و در ناحیه انگشتان یا اطراف مفاصل انگشت‌ها ایجاد می‌شوند. کیست‌ها معمولاً پر از مایع و سفت هستند. گزینه درمانی برای کیست گانگلیون آسپیراسیون (سوراخ شدن با سوزن) یا برداشتن آن با جراحی است.

2. تومورهای جامد

این دومین تومور شایع دست و خوش خیم هستند (سرطانی نیستند) و رشد آنها کند است.

3. کیست انسداد اپیدرم

تومور دست و مچ دست

تبلیغات

این تومور خوش خیم در زیر پوست دست ایجاد می‌شود، جایی که ممکن است بریدگی یا سوراخ شدن وجود داشته باشد. این کیست در اثر تولید کراتین بیشتر و از بین رفتن سلولهای پوستی، رشد می‌کند. در نهایت منجر به توده‌ای مایعی در سطح زیرین پوست می‌شود.

4. دوپویترن

تومور دست و مچ دست

دوپویترن به ضخیم شدن بافت همبند در دست اشاره دارد و اغلب باعث ایجاد توده یا انقباض ناخوشایند (خم شدن دائمی) انگشت می‌شود. این حالت معمولاً بین کف دست و انگشت حلقه یا انگشت ایجاد می‌شود. این وضعیت بر اساس ظاهر دست تشخیص داده می‌شود و با گذشت زمان تمایل به وخیم شدن دارد. این عارضه در مردان مسن بیشتر دیده می‌شود و ارتباطی با سیگار کشیدن دارد. در موارد شدید، ممکن است درمان جراحی توصیه شود.

5. آنکوندروما

انواع تومور و کیست دست و مچ دست و روش های درمان آن

تومور غضروفی خوش خیم به نام آنکوندروما در هر استخوانی از جمله انگشتان ظاهر می‌شود. پزشک آن را براساس شکل ظاهری یا آزمایش تصویربرداری، مانند اشعه ایکس یا اسکن استخوان تشخیص می‌دهد. آنکوندروما می‌تواند در داخل استخوان رشد کند. بیشتر اوقات، آن‌ها به هیچ وجه علامتی ندارد و این تومورها بندرت بدخیم می‌شوند و باید به پزشک مراجعه کرد.

تبلیغات

روش درمان‌ تومور و کیست دست و مچ دست

اجسام خارجی به صورت برجستگی‌هایی مانند رگ‌های خونی در دست ایجاد می‌شود که اغلب با تومور اشتباه گرفته می شود.

معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی فرد توسط پزشک به تعیین نوع تومور دست کمک می‌کند. پزشک از اشعه ایکس برای ارزیابی استخوان‌ها، مفاصل و بافت ها استفاده می‌کند و از طریق سونوگرافی، CT، MRI یا اسکن استخوان بیماری را تشخیص می‌دهد. جراح قبل از درمان، نمونه برداری برشی (برش نمونه کوچکی از تومور) را توصیه می‌کند. به طور معمول، موفق‌ترین درمان حذف تومور با جراحی است و بسته به نوع تومور دارد، اغلب اوقات، جراحی به صورت سرپایی انجام می‌شود.

آیا تومور ربطی به سرطان دست دارد؟

هرگاه بیماران توده یا برجستگی در دست خود پیدا کنند، یکی از اولین نگرانی‌ها این است که آیا سرطان دارند یا خیر. خوشبختانه سرطان در دست بسیار نادر است و شایع‌ترین بدخیمی‌های اولیه دست، سرطان‌های پوستی یا ملانوم است. سایر سرطان‌ها بسیار نادر است. همچنین ممکن است سرطان از جایی دیگر در بدن مانند سرطان ریه یا پستان به دست گسترش یابد. با وجود هر نوع سرطان در اندام، معمولاً به نوعی نمونه برداری از بافت برای تشخیص قطعی نیاز است.

خلاصه: دست‌ها و مچ‌ها از فعال‌ترین قسمت‌های بدن هستند. خوشبختانه بیشتر تومورهای این ناحیه برای سلامتی مضر نیستند و از آنجا که از دستان خود برای کارهای مختلفی استفاده می‌کنید، توجه به هر گونه رشد تومور قبل از ایجاد مشکل مهم است.

در صورت مشاهده و تشخیص، رشد، گرم شدن، قرمز شدن یا تغییر رنگ تومور، یا احساس درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف باید به پزشک مراجعه کنید.

تبلیغات
3/5 - (2 امتیاز)

منبع
massgeneralasshverywellhealth

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا