تغذیه

آیا خوردن هسته سیب ضرر دارد؟

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به این موضوع میپردازیم که آیا خوردن هسته سیب ضرر دارد؟ یا خیر. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

سیب میوه‌ای بسیار خوشمزه با ارزش غذایی بالا است اما وقتی صحبت از سلامتی می‌شود هر مواد غذایی رازهای غذایی دارد که باید در نظر گرفته شود، اما دانه‌های سیاه سیب چه راز نهفته‌ای دارند که خوردن آن را مضر کرده است.

سیب دارای پنج دانه است که تعداد آن در هر سیب متفاوت است. دانه‌های سیب حاوی آمیگدالین هستند، این ماده در تماس با آنزیم‌های گوارشی انسان سیانید آزاد می‌کند. استنشاق یا بلع این ماده شیمیایی باعث کاهش اکسیژن رسانی به سلول‌ها و آسیب به قلب و مغز می‌شود. هنگام بلعیدن، یا حتی جویدن چند دانه سیب، ممکن است مقادیر کمی سیانید هیدروژن تولید شود، اما مقدار و غلظت زیاد آن مسمومیت به همراه دارد.

آیا خوردن هسته سیب ضرر دارد و سمی است؟

سیانور ماده شیمیایی است که به عنوان یکی از کشنده‌ترین سموم شناخته شده است و بسیاری از ترکیبات حاوی سیانور به نام سیانوگلیکوزیدها اغلب در دانه‌ میوه ها وجود دارد. آمیگدالین یکی از این موارد است.

آیا خوردن هسته سیب مضر است؟آیا خوردن هسته سیب ضرر دارد؟

دانه‌های سیب حاوی یک ترکیب سمی به نام آمیگدالین هستند که در بذر میوه‌های بادام، زردآلو، هلو و گیلاس نیز به میزان نسبتاً زیادی وجود دارد و جویدن آنها در بدن ترکیبات گیاهی سیانوژنیک ایجاد می‌کند که باعث مسمومیت با سیانور در انسان می‌شود.

تبلیغات

علائم خفیف مسمومیت با سیانید شامل موارد زیر است:

  • اضطراب
  • سردرد
  • سرگیجه
  • مسمومیت حاد ممکن است منجر به کاهش هوشیاری، فشار خون بالا، فلج و کما شود و در بعضی موارد کشنده است.

برای کشنده بودن ترکیبات سمی در دانه‌های سیب، تعداد دانه‌ها، وزن بدن فرد، تحمل آنها و نوع سیب بستگی دارد. میزان آمیگدالین موجود در یک سیب بسته به نوع سیب و محیط رشد آن متفاوت است.

میزان مضر بودن دانه‌های سیب

خوردن چند دانه سیب بی خطر است. با این حال، خوردن یا نوشیدن مقادیر زیادی دانه آسیاب شده یا له شده می‌تواند کشنده باشد. با این اوصاف، محققان توصیه می‌کنند از خوردن دانه‌های سیب خودداری کرده و آنها را قبل از آب گیری جدا کنید. با این وجود، بهتر است قبل از دادن سیب به کودکان خردسال یا حیوانات خانگی، دانه‌های آن را دور بریزید.

مواظب آب سیب‌های صنعتی نیز باشید زیرا که ممکن است دانه‌های سیب در حین آبگیری خرد شوند و مقداری سیانور آزاد کنند. این نکته را نیز فراموش نکنید که علائم مسمومیت با سیانید به سرعت رخ می‌دهد و شامل تنگی نفس و تشنج و از دست دادن هوشیاری می‌شود.

آیا خوردن هسته سیب مضر است؟

تبلیغات

آیا روغن دانه سیب سمی است؟

روغن دانه سیب محصول فرآوری سیب است که برای نرم شدن موها و تسکین التهابات پوستی استفاده می‌شود و به طور کلی مقدار آمیگدالین موجود در روغن دانه سیب بسیار کم است. با این حال برای اطمینان بیشتر باید با پزشک مشورت کنید.

خلاصه

دانه‌های سیب حاوی آمیگدالین هستند، ماده‌ای که هنگام جویدن و هضم سیانید را در جریان خون آزاد می‌کنند. دانه‌های سیب حاوی ترکیبی از سیانور و قندی به نام آمیگدالین هستند. اگر دانه‌ها جویده شود آمیگدالین تجزیه شده و سیانید هیدروژن تولید می‌کند.

سیانور خود یک ماده شیمیایی خطرناک و کشنده است که از رسیدن اکسیژن به سلولهای بدن جلوگیری می‌کند. این ماده شیمیایی و قاتل خاموش در زندگی واقعی ما وجود دارد.

4.8/5 - (5 امتیاز)

تبلیغات

منبع
healthlinewiredmedicalnewstodayusatoday

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. باسلام من وقتی هسته سیب و پرتقال رو تنها بجوم و بخورم حالت نعشگی بهم دست میده بنده اعتیاد دارم به تریاک.وقتی دانه سیب و پرتقال بخورم احتیاجی به مواد ندارم چرا؟

    1. با سلام خدمت شما
      منبع و اطلاعاتی در این خصوص در دسترس نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا