بیماری ها

علت و درمان عطسه های مکرر صبحگاهی

در این مطلب به بررسی علت و راه های درمان عطسه های مکرر صبحگاهی خواهیم پرداخت، باما همراه باشید 🙂

تبلیغات

عطسه‌های مکرر صبحگاهی و یک خطر جدی! حتماً در اطراف شما هم افرادی هستند که چنددقیقه‌ای از ابتدای روز را با عطسه‌های صبحگاهی درگیر هستند. عطسه‌های مکرر به همراه خارش در بینی می‌توانند نشانه‌هایی باشند از وجود عفونت و باکتری در بدن.

علت عطسه های مکرر صبحگاهی چیست؟

پزشکان متخصص معتقدند که ۲۰ تا ۲۵ بار عطسه زدن خصوصاً در اول صبح بیشتر به خاطر نوع واکنش آلرژیک است و یکی از دلایل اصلی این نوع عطسه زدنِ به‌اصطلاح بی‌انتها می‌تواند تغییرات آب‌وهوا باشد که کار را برای بدن دشوار می‌سازد تا بتواند خودش را با تغییرات ناگهانی وفق دهد. علاوه بر این، تغییر ناگهانی و بارز در محیط نه‌تنها باعث کاهش قدرت ایمنی بدن شده بلکه خطر بروز عفونت را هم افزایش می‌دهد و همین مسبب واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

از دیگر علل عطسه مداوم نپوشیدن لباس مناسب است (برخی از افراد نسبت به ذرات نخی یا لباس‌های ساخته‌شده از پلی‌استر حساسیت دارند) و زمانی که می‌خواهید بخوابید، این نوع لباس‌ها منجر به بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شود که به‌محض بیدار شدن هنگام صبح خود را نشان می‌دهد. از طرفی خوابیدن در اتاقِ تهویه هوا یا درست زیر کولر که هوا مستقیماً وارد بینی می‌شود هم می‌تواند یکی از دلایل عطسه صبح گاهی باشد.

در چنین شرایطی، ترجیحاً سعی کنید اگر هوای بیرون خیلی سرد بود بیرون نروید و از طرفی از خوردن غذاهای سرد خودداری کنید. خوردن آب یخ یا خامه یخی هم به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، چون منجر به واکنش آلرژیک خواهد شد و وضعیت را بدتر خواهد کرد. اگر این مشکل بیش از پنج روز ادامه یافت، می‌تواند نشانه عفونت سینوسی یا عفونت گلو و بینی باشد و باید به پزشک مراجعه کنید.

تبلیغات

راهکارها و درمان عطسه های مکرر صبحگاهی

علت و درمان عطسه های مکرر صبحگاهیعطسه های صبحگاهی را چگونه درمان کنیم؟

  • دوش گرفتن و یا ریختن آب نیمه گرم بر روی سر ازجمله روش‌های سنتی کنترل عطسه از قدیم رواج داشته است.
  • از مجاور شدن در برابر گردوغبار معلق در هوا و یا استنشاق عطرها و مواد بو دار محرک خودداری کنید.
  • مصرف عصاره گوشت گوسفند در مقاوم شدن غشای عروقی مجاری تنفسی بسیار مؤثر بوده و درزمینهٔ کاهش عطسه‌هایی با زمینه آلرژیک سهم به سزایی دارد.
  • مصرف پیاز در وعده‌های غذایی به‌عنوان ماده‌ای ضدعفونی‌کننده در کاهش عوامل بیماری‌زا که از طریق مجرای تنفس به حلق راه‌یافته و منجر به سرفه و عطسه می‌شنود بسیار مؤثر است.
  • در عطسه‌هایی که با زمینه آلرژی فرد را درگیر می‌کنند مصرف ترشیجات و انواع مواد غذایی حاوی سرکه به‌شدت منع می‌شود.
  • مصرف شاتوت به دلیل داشتن حجم قابل‌توجه ای از ویتامین ث در کاهش عطسه‌های آلرژی‌زا بسیار توصیه می‌شود.
  • استفاده از سرم های نمکی برای شستشوی مخاط‌های تنفسی و تمیز کردن غشا از گردوغبار در کنترل عطسه‌های مکرر و بی‌جهت مؤثر می‌باشد.
  • بیماران مبتلابه نوسانات فشارخون به دلیل مصرف داروهای تنظیم فشارخون ممکن است با عطسه‌های مکرر در اوایل صبح مواجه باشند. این دسته از بیماران بایستی درزمینهٔ بهداشت و کنترل فرایند عطسه‌های خود نکات فوق را به‌ویژه موردتوجه قرار دهند.
  • بوییدن برگ زیتون روشی دیگر است که می‌تواند در زمان بروز حمله‌های عطسه به‌عنوان مسکنی موضعی مورداستفاده قرار گیرد.
  • مصرف سیب‌زمینی پخته‌شده به‌صورت پوره نیز می‌تواند در کاهش بروز حمله‌های عطسه از نوع آلرژیک مؤثر باشد.
5/5 - (1 امتیاز)

منبع
yjcdelgarmگردآوری و بازنگری، تحریریه مثبت 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا