خورش‌ها و قلیه‌ها

طرز تهیه فسنجان با گوشت قلقلی برای 8 نفر

خورش فِسِنجان یا فَسوجن یکی از خورش‌های اصیل ایرانی و پیشینه آن مربوط به گیلان است. در پخت این خورش از مغز گردو و رب انار ترش استفاده میشود اما آرد مغز پسته، یا بادم، رب انار ترش و شیرین و رب آلوچه ترش هم به دلخواه به همراه قطعات کوچک گوشت مرغ یا گوشت قرمز استفاده می‌شود و با پلو مصرف می‌شود. به دلیل مواد گوناگونی که در این خورش به کار می‌رود، فسنجان می‌تواند اشکال بسیار متنوعی داشته باشد. همچنین چون فرایند پخت این غذا در گذشته طولانی و دشوار بود و نیز مواد آن در دسترس همگان نبود، این غذا را به عنوان خوراکی شاهانه می‌دانستند. اگرچه امروزه از اشرافیت آن کاسته شده اما همچنان در کلام از آن به عنوان خوراکی مفصل یاد می‌شود. اصالت این خوراک برای منطقهٔ گیلان و مازندران می‌باشد.

تبلیغات

همچنین بخوانید:

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، طرز تهیه فسنجان با گوشت برای 8 نفر را برای شما آماده نموده ایم. امیدواریم که موردتوجه شما قرار گیرد.

طرز تهیه فسنجان با گوشت مجلسی برای 8 نفر

مواد لازم برای 8 نفر:

گوشت چرخ کرده 600 گرم
گردوی چرخ کرده 600 گرم
رب انار 2 فنجان
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
پیاز 2 عدد
شکر در صورت تمایل
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه فسنجان با گوشت قلقلی:

برای تهیه خورش فسنجان خوشمزه با گوشت قلقلی ابتدا گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه داخل یک کاسه مناسب می‌ریزیم. در ادامه پیاز را رنده می‌کنیم و آب اضافی آنرا به طور کامل می‌گیریم.

در این مرحله پیاز رنده شده را به کاسه اضافه می‌کنیم، سپس مواد را به خوبی ترکیب می‌کنیم تا کاملاً یکدست شوند. در ادامه روی کاسه را به طور کامل با سلفون می‌پوشانیم و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار می‌دهیم.

تبلیغات

در همین حین گردوی چرخ شده را به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم، سپس گردو را کمی تفت می‌دهیم تا رنگش تغییر کند. پس از اینکه رنگ گردو یک درجه تیره‌تر شد، 4 لیوان آب سرد اضافه می‌کنیم.

در این مرحله اجازه می‌دهیم گردوی چرخ شده با حرارت ملایم بپزد و به خوبی روغن بیندازد. در ادامه رب گوجه فرنگی را با کمی روغن به صورت جداگانه سرخ می‌کنیم، سپس به همراه رب انار به قابلمه اضافه می‌کنیم.

در این مرحله کاسه حاوی گوشت چرخ کرده را از یخچال خارج می‌کنیم، سپس گوشت چرخ کرده را به قلقلی هایی به اندازه گردو تبدیل می‌کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن اضافه می‌کنیم.

پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد، قلقلی ها را به تابه اضافه می‌کنیم و به خوبی سرخ می‌کنیم. پس از اینکه تمام قسمت‌های قلقلی ها به صورت یکدست سرخ شد، آن‌ها را به آرامی به قابلمه خورش اضافه می‌کنیم.

حالا اجازه می‌دهیم خورش با حرارت ملایم به مدت ۳۰ دقیقه دیگر بپزد تا جا بیفتد. پس از گذشت ۱۵ دقیقه طعم خورش را تست می‌کنیم و در صورت نیاز مقداری نمک، فلفل سیاه و ادویه‌های دلخواه خود را اضافه می‌کنیم.

تبلیغات

در نهایت اجازه می‌دهیم گوشت‌های قلقلی به طور کامل بپزند و آب خورش کم شود. پس از اینکه خورش به طور کامل جا افتاد، آنرا درون ظرف دلخواه می‌کشیم و با دانه‌های اناز تزیین کرده و به همراه برنج سرو می‌کنیم.

نکات کلیدی در تهیه فسنجان با گوشت قلقلی

  • نیاز نیست روغن زیادی در تهیه فسنجان استفاده کنید زیرا گردو در مدت زمان پخت خودش روغن انداخته.
  • اگر طعم ترشی فسنجان را دوست دارید شکر را حذف کنید.
  • می‌توانید زعفران و دارچین هم در انتهای پخت به فسنجان با گوشت قلقلی اضافه کنید.
  • اگر از رب انار ملس استفاده می‌کنید شکر نریزید.
  • خورش فسنجان در انتهای پخت باید غلیظ باشد.
  • خورش فسنجان غذایی زمان بر هست پس با صبر حوصله تمام مراحل را انجام دهید.
  • اگر به هر دلیلی خورش فسنجان شما تلخ شد کمی آبغوره یا آبلیمو به آن اضافه کنید.
4.3/5 - (35 امتیاز)

منبع
wikipediaparsidayدر نهایت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا