گیاهان دارویی

فواید روغن آرگان برای پوست + عوارض روغن آرگان

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به فواید روغن آرگان برای پوست + عوارض روغن آرگان میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

آرگان، درخت بومی مراکش که امروزه روغن آن را برای سلامتی استفاده می‌کنیم. امروزه از روغن آرگان در محصولات آرایشی از قبیل شامپوها، صابون‌ها و نرم کننده‌ها استفاده می‌شود. همه می دانیم روغن آرگان با توجه به ترکیب قدرتمندش برای بهبود سلامت پوست، مو و ناخن مناسب است. روغن آرگان سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان است که برای آشپزی و موارد پزشکی از جمله درمان فشار خون بالا و دیابت استفاده می‌شود. اما اینکه آیا روغن آرگان عوارضی هم دارد یا خیر سؤالی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان روغن گیاهی محبوب که برای مراقبت از پوست و مو به دلیل فواید ضد پیری‌اش زیاد استفاده می‌شود. روغن آرگان از مغزهای درختان آرگان در مراکش گرفته می‌شود، آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A و ویتامین E، اسیدهای چرب امگا 6، اسیدهای اولئیک و اسیدهای لینولئیک، روغن آرگان را به عنوان درمان کننده مشکلات پوست و برطرف کننده خطوط ریز و چین و چروک و مرطوب سازی پوست به شمار می آورد.

فواید روغن آرگان برای پوست

1. محافظت از آسیب‌های ناشی از آفتاب

زنان مراکشی سالهاست از روغن آرگان برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب استفاده می‌کنند.
طبق مطالعات، آنتی اکسیدان های موجود در روغن آرگان به محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد ناشی از آفتاب و سرطان پوست کمک می‌کند.

2. درمان آکنه

آکنه اغلب نتیجه سبوم اضافی است که توسط هورمون‌ها ایجاد می‌شود. روغن آرگان دارای اثرات ضد سبوم است و به طور موثری میزان سبوم و آکنه روی پوست را تنظیم می‌کند.

تبلیغات

برای این منظور حداقل دو بار در روز، روغن آرگان یا کرم‌های صورت حاوی روغن آرگان را مستقیماً روی پوست خود بمالید. بعد از چهار هفته نتایج راخواهید دید.

3. بهبود عفونت‌های پوستی

یکی از کاربردهای سنتی روغن آرگان درمان عفونت‌های پوستی است. روغن آرگان هر دو خاصیت ضد باکتری و قارچ کش را دارد و این قابلیت برای کمک به درمان و جلوگیری از عفونت‌های پوستی باکتریایی و قارچی کمک می‌کند. حداقل دو بار در روز روغن آرگان به صورت موضعی استفاده کنید.

4. تسکین درماتیت آتوپیک

ویتامین E و خواص ضد التهابی طبیعی موجود در روغن آرگان، درماتیت آتوپیک بیماری شایع پوستی که با علائمی مانند خارش و قرمزی پوست همراه است را تسکین می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از روغن آرگان به صورت موضعی در نواحی آسیب دیده پوست به درمان علائم کمک می‌کند.

5. اثرات ضد پیری

مدت‌هاست که روغن آرگان به عنوان درمان ضد پیری استفاده می‌شود. محققان دریافتند روغن آرگان منجر به افزایش قابل توجهی در قابلیت ارتجاعی و ضد پیری پوست می‌شود.

6. کاهش چربی پوست

به لطف قابلیت‌های کاهش سبوم روغن آرگان، می‌توان چربی پوست را کاهش داد. استفاده از کرم حاوی روغن آرگان دو بار در روز تنها در چهار هفته باعث کاهش فعالیت چربی پوست می‌شود.

تبلیغات

7. جلوگیری و کاهش بروز علائم کشیدگی

علائم کشش به خصوص در دوران بارداری شایع است با این حال هر کسی ممکن است آن را تجربه کرده باشد. روغن آرگان با بهبود خاصیت ارتجاعی پوست از ابتلا به علائم کششی جلوگیری می‌کند. حداقل دو بار در روز روغن آرگان را مستقیماً به منطقه آسیب دیده بمالید. این کار را به محض اینکه شک داشتید که علائم کشیدگی را مشاهده کرده اید یا شروع به دیدن آن‌ها می‌کنید برای دریافت بهترین نتیجه انجام دهید.

آیا روغن آرگان عوارضی هم دارد؟

روغن آرگان به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر تلقی می‌شود. با این حال، برخی افراد ممکن است عوارض جانبی جزئی نیز تجربه کنند.

  • در صورت استفاده موضعی، روغن آرگان ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد بثورات یا آکنه شود.
  • تشدید آلرژی و واکنش‌های پوستی مانند بثورات یا جوش های پوستی در کسانی که سابقه آلرژی دارند. برای جلوگیری از این موضوع، باید روغن آرگان را روی ناحیه‌ای کوچک از پوست خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید آیا به روغن آرگان حساسیت دارید یا خیر.
  • در مصرف خوراکی روغن آرگان، ممکن است باعث ناراحتی های گوارشی از جمله حالت تهوع، اسهال، بی اشتهایی یا نفخ شود.
  • در موارد بسیار نادر، در صورت مصرف مکمل خوراکی روغن آرگان ممکن است مواردی از قبیل گیجی، دشواری خواب، بی حالی و افسردگی را تجربه کنید. در صورت بروز هر یک از این علائم، بلافاصله مصرف روغن آرگان را متوقف کنید.
  • روغن آرگان همچنین حاوی توکوفرول است، نوعی ویتامین E، که ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و با داروهای ضد انعقادی مانند کومادین (وارفارین) مرتبط باشد.
5/5 - (2 امتیاز)

منبع
gethealthyskinverywellhealthhealthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا