پزشکی و سلامت

خواص و فواید نیش زنبور عسل برای انسان + عوارض آن

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به بیان خواص و فواید نیش زنبور عسل برای انسان + عوارض آن میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

آشنایی با فواید و مضرات نیش زنبور عسل 

همه ما در مورد اثرات دارویی عسل زنبور عسل اطلاع داریم. از مدت‌ها قبل مصرف چای با عسل درمانی برای گلودرد بوده است، برخی از متخصصان تغذیه عسل را تقریباً منبع کامل پروتئین می‌دانند.

اما جای تعجب نیست که در مورد خواص و درمان‌های نیش زنبور عسل اطلاعاتی نداشته باشیم، هزاران سال است که فواید دارویی نیش زنبور عسل در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی اثرات دارویی آن هنوز به طور علمی اثبات نشده است، اما استفاده از نیش زنبور عسل برای درمان بیماری‌های مختلف (به نام آپیتراپی) به طور فعال در حال بررسی و تحقیق است. امروزه نیش زنبور عسل کاربردهای درمانی بسیاری برای آرتریت روماتوئید، درد عصبی (نورالژی) و تورم عضله دارد. زنبورها در حال حاضر مزایای فراوانی برای انسان‌ها دارند و طیف وسیعی از مشکلات سلامتی را درمان می کنند و بسیاری از پزشکان از این داروی مخفی برای کشف روش‌های درمانی جدید استفاده می‌کنند.

آیا تزریق نیش زنبور واقعیت دارد؟

نیش زنبور عسل برای بیشتر افراد توسط متخصص پزشکی زیر پوست تزریق می‌شود. بعضی از افراد در صورت تزریق ممکن است قسمتی از پوستشان دچار قرمزی و تورم شود. عوارض جانبی شامل خارش، اضطراب، مشکل در تنفس، تنگی نفس در قفسه سینه، تپش قلب، سرگیجه، تهوع، استفراغ، اسهال، خواب آلودگی، گیجی، غش و فشار خون پایین است. نیش زنبورهای زنده تحت نظارت پزشکی در دوزهای حداکثر 20 نیش زنبور عسل سه بار در هفته و تا 24 هفته تجویز می‌شوند.

سم زنبور عسل حاوی چه موادی است؟

دانشمندان معتقدند سم نیش زنبور از ترکیبات متعدد و پیچیده‌ای تشکیل شده است؛ که بر روی بدن انسان اثر می‌گذارد. با این حال، تعدادی از اجزای سم زنبور عسل عبارتند از:

تبلیغات
  • ملیتین
  • آدولاپین
  • آپامین

برای استخراج سم از نیش زنبور از دو روش استفاده می‌شود. اولین روش این است که، زنبور زنده را (با موچین یا برخی از ابزارهای کوچک دیگر)، نگه می‌دارند و سپس روی بخشی از بدن بیمار قرار می‌دهند، در این مرحله زنبور عسل به طور انعکاسی نیش می زند. البته بسته به شرایط، برنامه درمان متفاوت می‌باشد و روش دوم آن است که سم را از طریق سرنگ به بیمار منتقل می‌کنند.

فواید نیش زنبور عسل

مصارف دارویی باستانی نیش زنبور عسل

استفاده دارویی از نیش زنبور عسل به مصر باستان برمی گردد و در تاریخ اروپا و آسیا نیز استفاده می‌شده است. بقراط از زهر زنبور عسل برای درمان دردهای مفصلی و آرتروز استفاده می‌کرده است. در دوران امروزی، تأثیر نیش زنبور بر روماتیسم و بیماری‌های دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است.

زهر زنبور عسل برای موارد زیر مفید می‌باشد:

  • آسیب‌های مزمن، مانند بورسیت و التهاب تاندونیت
  • تب یونجه
  • برداشتن بافت اسکار
  • نقرس
  • زونا

زهر درمانی زنبور عسل یک درمان طبیعی است که تا به امروز هیچ مدرک علمی دقیقی برای اثبات اثربخشی دارویی آن وجود ندارد. قبل از انجام این روش درمانی، باید با پزشک صحبت کنید و به یاد داشته باشید که این روش درمانی علاوه بر سایر روشهای درمانی که توسط پزشک تجویز شده است، مورد استفاده قرار گیرد و هرگز تزریق نیش زنبور را بدون اینکه بدانید آیا به آن آلرژی دارید یا نه، انجام ندهید.

تبلیغات

هشدارها و احتیاط‌های نیش درمانی زنبور عسل

1. واکنش‌های آلرژیک و تداخلات دارویی

بیشترین خطر نیش زنبور عسل خطر واکنش آلرژیک شدید، از جمله شوک آنافیلاکتیک است که باعث توقف تنفس در فرد می‌شود و اگر بلافاصله درمان نشود، منجر به مرگ خواهد شد. اگرچه تنها درصد کمی از جمعیت جهان به نیش زنبور عسل حساسیت دارند، اما بسیار مهم است که فرد قبل از درمان از نظر آلرژی نسبت به نیش زنبور عسل آزمایش شود.

2. بارداری و شیردهی

دوزهای بالای نیش زنبور عسل در دوران بارداری غیر ایمن است و می‌تواند ترشح ماده‌ای شیمیایی به نام هیستامین را افزایش دهد که باعث انقباض رحم و سقط جنین شود.

3. بیماری‌های خاص

بیماری‌های خود ایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)، لوپوس (لوپوس اریتماتوز سیستمیک)، آرتریت روماتوئید (RA) باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود و علائم بیماری‌های خود ایمنی را افزایش می‌دهد.

4. تداخلات دارویی

نیش زنبور عسل با برخی داروها تداخل دارد.

4.2/5 - (5 امتیاز)

تبلیغات

منبع
rxlistapitherapywinchesterhospitalglobalcitizenverywellhealth

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا