تغذیه

برای افزایش یادگیری و تقویت حافظه چه بخوریم؟

یکی از مسائلی که برای اکثر افراد اهمیت دارد، بهبود حافظه است. همه ما دوست داریم با شنیدن یا خواندن مطلبی به سرعت آن را متوجه شویم و بتوانیم تا مدت‌ها در ذهن خود نگه داریم. برای اینکه بتوانیم به این هدف دست یابیم، باید سیستم عصبی خود را تقویت کنیم تا این سیستم عصبی بتواند پیام‌هایی را که از طریق حواس 5 گانه دریافت می‌کند، سریعاً به ذهن منتقل کرده و آن را در خود حفظ نماید.

در طبیعت گیاهان دارویی یا مواد غذایی وجود دارند که بر عملکرد دستگاه عصبی مؤثر هستند و باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی می‌شوند. با شناسایی و استفاده از آن‌ها می‌توانید ذهن خود را تقویت کنید و علاوه بر بهبود حافظه و یادگیری از آلزایمر و فراموشی پیشگیری نمایید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با چند مورد از آن‌ها آشنا شوید.

مواد غذایی تقویت کننده حافظه

انواع توت‌ها و توت خشک

مکمل‌های تهیه شده از مواد مؤثر موجود در انواع توت‌ها مانند توت فرنگی، توت سفید، توت سیاه، تمشک، شاتوت، بلوبری و … باعث تقویت دستگاه عصبی افراد سالمند می‌شوند. زیرا افزایش سن باعث ضعیف شدن دستگاه عصبی، قدرت ذهن، حافظه و … می‌شود و در مواردی هم منجر به ایجاد آلزایمر، پارکینسون و … می‌گردد.

انواع توت‌ها سرشار از پلی فنل ها و فلاوونوئیدها هستند که در صورت مصرف طولانی مدت در مغز انباشته می‌شوند. پلی فنل های موجود در توت بر روی نورون‌های پیر و فرسوده تأثیر مستقیم دارد و این مسئله باعث می‌شود تا این سلول‌ها بتوانند با سیگنال‌های استرس‌زای محیطی که منجر به تخریب نورون‌ها می‌شوند مقابله کنند و عملکرد مناسب نورون‌ها را در طی فرآیند پیری و فرسودگی حفظ نمایند.

سیر برای تقویت حافظه

از بین بردن بوی سیرسیر، تقویت کننده حافظه

در مطالعه‌ای که بر روی موش‌های آزمایشگاهی صورت گرفت، مشخص گردید که مصرف سیر تازه در آنان منجر به افزایش حافظه شده است. سیر در حقیقت هم به عنوان یک ماده غذایی و هم یک گیاه دارویی شناخته می‌شود. سیر تمرکز را افزایش می‌دهد و عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد. در این مطالعه مشخص شد که سیر در موش‌ها باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می‌گردد که پیام‌رسان عصبی در سلول‌های مغزی می‌باشد و عملکردهای متعددی از جمله افزایش عملکردهای شناختی، بهبود حافظه و تمرکز دارد. این تحقیق سیر را به عنوان یک ماده غذایی مکمل برای افزایش حافظه معرفی کرده است.

مقاله پیشنهادی:  خواص و فواید زردآلو

روغن ماهی، موثرترین گزینه

روغن ماهی به علت دارا بودن مقادیر فراوانی از اسیدهای چرب امگا 3 برای بهبود حافظه اهمیت دارد. امگا 3 یکی از چربی‌های مفید است که بدن انسان قادر به ساختن آن نمی‌باشد. در نتیجه باید این اسید چرب بسیار ضروری و مهم از طریق رژیم غذایی دریافت گردد. چربی‌های امگا 3 در ساختار غشای سلول‌های عصبی وجود دارند. این چربی‌ها باعث بهبود ارتباط بین نورون‌ها (سلول‌های عصبی) و افزایش سرعت انتقال پیام‌های عصبی می‌گردد. در نتیجه برای سرعت بخشیدن به عملکردهای ذهنی، افزایش یادگیری و بهبود حافظه یکی از موثرترین مواد غذایی که توصیه می‌شوند، چربی‌های امگا 3 می‌باشند.

آووکادو و بروکلی برای افزایش یادگیری

مانند توت‌ها، آووکادو و بروکلی هم سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که می‌توانند به سلامت مغز شما کمک کنند. علاوه بر آنتی اکسیدان ها، ویتامین K موجود در بروکلی بصورت مستقیم بر روی عملکرد حافظه ما تأثیر گذار است. تحقیقات نشان داده که افرادی که سطح ویتامین K در بدن آن‌ها بالاتر است، در تست‌های حافظه عملکرد بهتری دارند. اما آووکادو نیز سرشار از چربی‌های اشباع نشده است که بسیار برای سلول‌های مغز مفید هستند. این میوه همچنین به کاهش فشار خون هم کمک می‌کند.
فشار خون بالا می‌تواند بر روی مهارت‌های یادگیری و شناختی ما اثر منفی بگذارد.

تخم مرغ تقویت کننده هوش

تخم مرغمصرف تخم مرغ باعث بهبود حافظه میشود

تخم مرغ به سبب داشتن مقادیر زیادی کلوئین از اهمیت بسیار بالایی برای مغز و حافظه برخوردار است. کلوئین نوعی ماده شیمیایی است که برای انتقال پیام‌های عصبی بین سلول‌های مغز بشدت مهم است. از آنجایی که اکثر ما به میزان کافی کلوئین در رژیم غذایی مان یافت نمی‌شود، از این رو مصرف تخم مرغ باید در برنامه غذایی‌مان فراموش نشود. زرده تخم مرغ علاوه بر داشتن کلوئین، حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌های B6 و B12 است که هردو برای سلامت سلول‌های مغزی مفید اند.

جینکوبیلوبا، راز حافظه چینی‌ها

جینکوبیلوبا یکی دیگر از گیاهانی است که از عصاره آن برای تهیه داروهای عصبی استفاده می‌شود و برای بسیاری از اختلالات عصبی و شناختی کاربرد دارد. در طب چینی از جینکوبیلوبا برای افزایش حافظه و جلوگیری از فراموشی استفاده می‌شود. اثرات این گیاه در پیشگیری از آلزایمر به اثبات رسیده است. جینکوبیلوبا باعث تحریک گردش خون به سمت مغز می‌شود و مشکلات ناشی از نارسایی گردش خون در مغز که می‌تواند باعث استرس، اضطراب، کمبود حافظه، کاهش تمرکز، کاهش یادگیری و … گردد را بهبود می‌بخشد. با مصرف مداوم و اصولی این گیاه، بهبود تفکر، بهبود حافظه، افزایش روند یادگیری و تمرکز و … گزارش شده است.

مقاله پیشنهادی:  خواص قهوه برای حافظه، آلزایمر،قلب، دیابت، کبد،افسردگی و نقرس

لیکوریس رادیاتا

گیاهی است که از قدیم و به صورت سنتی در چین به عنوان گیاه دارویی برای درمان بیماری‌های عصبی خفیف استفاده می‌شده است. اکنون از این گیاه گالانتامین استخراج می‌شود که نوعی آمین برای درمان بیماری‌های عصبی است و باعث بهبود عملکرد دستگاه عصبی و در نتیجه بهبود حافظه و یادگیری می‌شود.

قهوه بهبود دهنده هوش و حافظه

قهوهبرای افزایش یادگیری قهوه بنوشید

کافئین موجود در قهوه می‌تواند از جوانب مختلفی برای مغز ما مفید باشد. کافئین محرکی است که سلول‌های مغز ما را تحریک می‌کند و موجب افزایش فعالیت آن‌ها می‌شود. این افزایش تحرک می‌تواند به مرور زمان موجب تقویت حافظه ما نیز شود. همچنین می‌توان از قهوه بعنوان یکی از مهم‌ترین مواد غذایی برای افزایش تمرکز و دقت نام برد. تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که بطور معمول مقدار مناسبی قهوه در طول روز مصرف می‌کنند، از ایمنی بیشتری در مقابل بیماری‌هایی مثل پارکینسون، آلزایمر و حتی بروز سکته مغزی برخوردارند.

چای سبز برای تقویت ذهن

نوبت به نوشیدنی می‌رسد که اغلب افراد از آن برای لاغر شدن استفاده می‌کنند، اما جالب است بدانید که چای سبز یک خوراکی تقویت حافظه بسیار خوب محسوب می‌شود. مانند تقریباً تمام مواد غذایی که ذکر شد، چای سبز نیز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که برای مغز شما بسیار مفید هستند. چای سبز همچنین به مغز شما آرامش می‌دهد که این موضوع خود باعث بالا رفتن میزان توجه و تمرکز شما نیز خواهد شد.

آجیل، آخرین خوراکی تقویت حافظه

مصرف آجیل برای تقویت حافظهمصرف آجیل برای تقویت حافظه

اگر باز هم کسی از شما پرسید که برای تقویت حافظه چه بخوریم، می‌توانید مغزها و آجیل را به او معرفی کنید. بادام، بادام زمینی، گردو، پسته و فندق همگی مغزهایی هستند که بسیار برای سلامتی مغز ما مهم هستند. این مغزها سرشار از ویتامین E هستند که این ویتامین مغز ما را از استرس‌های غیر ضروری بدور می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که بصورت مداوم و روزانه از مغزها استفاده می‌کنند حافظه بهتر و بطور کلی ذهن آماده تری دارند. مغزهایی مانند مغز گردو هم با داشتن امگا-۳ بسیار برای تقویت حافظه بخصوص تقویت حافظه کودکان مفید هستند.

مقاله پیشنهادی:  علت به یاد نیاوردن خاطرات کودکی چیست؟

دیگر مواد مؤثر بر حافظه

  1. برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین B کمپلکس
  2. برخی گیاهان مانند باکوپامونیری (گیاهی از دیار هند و از خانواده بارهنگیان)، میخک، رزماری، نعناع تند و …
  3. شبه ویتامین‌هایی چون: کولین، فسفاتیدییل سرین و …
  4. سایر مواد: دهیدرواپی اندرستون دیون، پرگننولون، کوآنزیم کیوتن، کارنوزین و….
  5. گوجه فرنگی، کنجد و شکلات از دیگر خوراکی‌های تقویت حافظه به حساب می‌آیند.

راه‌های دیگر برای افزایش حافظه

  1. از یک رژیم غذایی اصولی پیروی کنید. رژیمی که متنوع و متعادل باشد و در حقیقت از تمام گروه‌های اصلی غذایی شامل نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات را شامل شود. همچنین سعی کنید از نظر چربی، قند و نمک حد اعتدال را رعایت کنید و تا حد امکان از آن‌ها کمتر مصرف نمایید. از مصرف هله هوله ها اجتناب کنید. 8-10 لیوان آب در طی روز بنوشید. اگر بدن سالمی داشته باشید مسلماً ذهن هشیارتری نیز خواهید داشت.
  2. به اندازه کافی استراحت کنید. کودکان و نوجوانان به 10-12 ساعت و بزرگسالان حدود 8 ساعت خواب در طی شب نیاز دارند، تا بتوانند قوای جسمی و ذهنی خود را بازیابند.
  3. به طور منظم ورزش کنید. ورزش کردن منجر به بهبود جریان خون به سمت مغز و در نتیجه بهبود روند تمرکز و حافظه می‌شود.

برای تقویت حافظه چه خوراکی نخوریم!

مصرف زیاد غذاهای آماده یا به اصطلاح فست فود ها می‌تواند تا حد بسیار زیادی عملکرد مغز و حافظه ما را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین روغن زیادی که در این نوع غذاها استفاده می‌شود می‌تواند باعث افزایش فشار خون و مشکلات قلبی عروقی نیز شود. سعی کنید مصرف فست فود و به طور کلی غذاهای چرب را تا حد ممکن کاهش دهید.

مورد بعدی شکر است. شکر تصفیه شده یا همان شکری که شما هر روز صبح در چایتان می‌ریزید و چای شیرین نوش جان می‌کنید، یکی دیگر از مواد غذایی و خوراکی‌هایی است که برای بدن و مغز مضر است. سعی کنید مصرف شکر و قند را هم تا جایی که می‌توانید کاهش دهید و خرما یا توت را جایگزین آن کنید. فراموش نکنید که رعایت این نکات فقط در تقویت حافظه شما نقش ندارند و می‌توانند سلامت کلی بدن شما را هم تأمین کنند.

کتاب الکترونیکی رمان شازده کوچولو اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی پنج زبان عشق، گری چاپمن اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی ذهن آگاهی برای مدیریت استرس اطلاعات بیشتر
کتاب الکترونیکی چگونه ازدواج را به موفقیت تبدیل کنیم؟ اطلاعات بیشتر
کتاب اکترونیکی مارپیچ رو به بالا (وارونه سازی جریان افسردگی) اطلاعات بیشتر
دانلود کتاب غلبه بر ناتوانی جنسی (اختلال در نعوظ) اطلاعات بیشتر

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی (182 صفحه) + فایل صوتی کتاب (132 دقیقه) + کتاب الکترونیکی 14 تمرین مکمل + برنامه تمرینی 4 هفته ای + موسیقی درمانی سابلیمینال

اطلاعات بیشتر
منبع
tebyansoheilamani

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا