تناسب اندام

ورزش پیلاتس چیست و چه اصولی دارد؟

ورزش پیلاتس ازجمله ورزش‌هایی است که به‌عنوان ورزش‌های نیمه هوازی و نیمه قدرتی در نظر گرفته می‌شود. خانم‌ها و آقایان در هر سنی می‌توانند از این ورزش بهره‌مند شوند. در این متن به‌طور کامل در مورد این ورزش و خصوصیات آن توضیحات کاملی را ارائه کرده‌ایم.

شناخت بهتر ورزش پیلاتس

در دنیای پیشرفته امروزی، محال است که کسی اسم ورزش پیلاتس را نشنیده باشد؛ اما نکته اینجاست که تنها تعداد محدودی از افراد اطلاعات دقیق و کاملی از این ورزش بسیار محبوب دارند.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید به سراغ پیلاتس بروید، اما هیچ اطلاعات و آگاهی نسبت به آن ندارید مطمئناً با این مقدمه سؤالات بسیار زیادی در ذهنتان ایجادشده است. از همین رو در این مقاله در نظر داریم تا به برخی از سؤالات شما پاسخ دهیم و به معرفی و بررسی این ورزش بپردازیم. با ما همراه باشید.

ورزش پیلاتس چیست؟

جالب است که بدانید ورزش پیلاتس توسط شخصی به نام ژوزف پیلاتس در طی سال‌های 1912 تا 1967 در آلمان طراحی و اختراع‌شده است.

آقای پیلاتس که در سنین کودکی نسبت به هم سن و سال‌های خود از جثه ریزنقش و ضعیفی بهره‌مند بود این ایده در ذهنش شکل گرفت که با اختراع حرکاتی ارتباط بسیار خوب و مؤثری را میان جسم و ذهن به وجود آورد تا بتواند با تمرکز بر روی آن، عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

از همین رو او مجموعه از حرکات جاذبه، وزن بدن با کمک دستگاه‌های مخصوص را طراحی کرد که درنهایت افزایش مقاومت و توان بدنی و همچنین تثبیت ماهیچه‌ها را با خود به همراه دارد و باعث به وجود آمدن بدنی ورزیده و قوی خواهد شد.

ورزش پیلاتس این توانایی را در شما به وجود می‌آورد تا آگاهی بیشتری نسبت به شیوه حرکات بدن خود به دست آورید و با انجام حرکات مناسب آن‌ها را کنترل و تقویت کنید.

ورزش پلاتس چیست؟انواع ورزش پیلاتس

انواع ورزش پیلاتس

پیلاتسِ استات

درواقع پیلاتس استات، برند یک شرکت ورزشی است که دستورالعمل‌های خاص خودش را ارائه می‌دهد و لوازم پیلاتس را به فروش می‌رساند. استات روش جدیدی در پیلاتس است که در سال 1988 آغازشده است. پیلاتس استات که همهٔ افراد حتی خانم‌های باردار و افراد مجروح می‌توانند از آن استفاده کنند توسط متخصصین تناسب‌اندام، بازسازی و اصلاح‌شده تا قواعد علم ورزش و بازسازی مهره‌ها و ستون فقرات را به‌روز کند.

پیلاتسِ کنترل بدن

به گفتهٔ جاناتان بِستر رئیس مؤسسهٔ مراقبت‌های ورزشی تخصصی انگلستان روش کنترل بدن نوعی پیلاتس است که به‌طور خاص روی بازسازی تمرکز می‌کند و بسیاری از پزشکان آن را برای بیمارانی با انواع جراحات توصیه می‌کنند.

لوازم موردنیاز در انجام ورزش پیلاتس

کلاس‌های پیلاتس با دستگاه

امروزه وسایل مختلفی برای انجام ورزش پیلاتس در بازار موجود است که برای این رشته طراحی‌شده‌اند مثلاً: ریفورمرها، صندلی‌ها، کادیلاک‌ها و استوانه‌های مخصوص. ریفورمر تختی است که یک بستر کشویی دارد و تعدادی طناب مقاومت به دو سرش متصل هستند.

کلاس‌های پیلاتس با تشک

در کل کلاس‌های پیلاتسی که در آن‌ها از تشک استفاده می‌شود بیشتر از کلاس‌هایی است که دستگاه دارند و برای انجام حرکات از دستگاه استفاده می‌کنند. این نوع از پیلاتس روی یک تشک یا کف‌پوش نرم در سالن انجام می‌شود. به دلیل آن‌که حرکات و تمرین‌های پیلاتسِ روی تشک تنوع بالایی دارد محبوبیت بیشتری دارد.

تفاوت یوگا و پیلاتس

همان‌طور که گفته شد ورزش پیلاتس در تلاش است تا با تمرکز ارتباط بسیار خوبی میان ذهن و جسم افراد به وجود آورد. این مسئله دقیقاً کاری است که ورزش یوگا با دانش آموزان خود انجام می‌دهند.

حتی هر دو ورزش از وسایل مخصوصی استفاده می‌کنند که جریان خون و اکسیژن‌رسانی به سایر اعضای بدن را بهبود می‌بخشد.

اما همواره تفاوت‌هایی میان این دو ورزش وجود دارد ازجمله اینکه ورزش یوگا بر روی انعطاف‌پذیری ستون فقرات تأکید دارد و اکثر تمرینات آن به‌صورت ایستاده انجام می‌شود.

اما این مسئله در ورزش پیلاتس کاملاً برعکس عمل می‌کند. به‌گونه‌ای که حرکات آن در حالت نشسته و تأثیر آن بر روی اندام‌های شکمی، ماهیچه‌ای و انعطاف‌پذیری کلی بدن خواهد بود. درواقع پیلاتس بر 6 اصل؛ تمرکز، کنترل روی بدن، مرکزیت بدن، دقت، تنفس و جریان وریدی استوار است.

ورزش پلاتسفواید ورزش پیلاتس

فواید موردتوجه ورزش پیلاتس

مطمئناً تمامی ورزش‌ها اگر به روش درست و اصولی تمرین و تکرار شوند با فواید بسیار زیادی همراه خواهند بود که ورزش پیلاتس نیز از این قاعده مستثنی نیست. از همین رو در این قسمت در نظر داریم برخی از فواید انجام این ورزش را به‌طور کامل بیان کنیم.

ثبات بخشیدن به مرکز بدن و تنظیم وضعیت

اینکه افراد نسبت به طرز صحیح نشستن و حتی ایستادن آگاهی ندارند ازجمله شایع‌ترین دلایل بروز انواع دردها و مشکلات است.

از همین رو باید بدانید اگر نتوانستید طرز صحیح نشستن و ایستادن را از والدین خود بیاموزید، ورزش پیلاتس این مسئله را به‌طور کاملاً دقیق به شما یاد می‌دهد.

درواقع پیلاتس به شما می‌آموزد که کدام وضعیت و ساختار، برای بدن مناسب است و اگر بتوانید آن‌ها را با دقت انجام دهید بدنی قوی‌تر و به همان نسبت ورزیده‌تر خواهید داشت که احتمال بروز صدمه را به مقدار قابل‌توجهی در شما کاهش می‌دهد.

تنظیم کردن ماهیچه

بسیاری از افراد از ورزش پیلاتس برای شکل دادن به ماهیچه‌ها استفاده می‌کنند. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که چربی بسیار زیادی بر روی ماهیچه‌های شما قرارگرفته است باید به سراغ انجام تمرینات پیلاتس بروید به‌گونه‌ای ضربان قلب شما افزایش پیدا کند.درواقع ترکیب این دو مورد منجر به آب شدن چربی‌های بدن خواهد شد. نکتهٔ دیگری که باید در رابطه با آن بدانید این است که اگر ورزش پیلاتس را با پیاده‌روی ترکیب کنید علاوه بر اینکه چربی‌ها را از بین می‌برید، به‌سلامتی خود نیز کمک خواهید کرد.

بالا بردن آگاهی بدن

از مهم‌ترین ویژگی‌های ورزش پیلاتس می‌توان به چگونگی ارتباط ذهن و بدن اشاره کرد تا با کمک آن تعادل و جهت‌گیری بدن را بهتر و بیشتر درک کنید.

اغلب کسانی که این ورزش را آغاز می‌کنند در ابتدا بسیار سرد و ناامید می‌شوند و حتی آن را بی‌ثمر می‌دانند اما با مشاهده نتیجه نهایی، متعجب خواهند شد. اینکه پیلاتس چگونه بین ذهن و بدن ارتباط برقرار می‌کند و توانایی‌ها و استعدادهای نهفته در بدن را آشکار می‌سازد.

بازسازی جراحت‌ها

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در رابطه با ورزش پیلاتس وجود دارد این است که مخترع این ورزش در زمان جنگ از تمرینات آن برای بازسازی جراحات سربازان نیز استفاده می‌کرده است و امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در این زمینه انجام‌شده با اطمینان می‌توان گفت که پیلاتس یک روش بسیار عالی برای بازسازی قدرت و عملکرد بعد از جراحت محسوب می‌شود.

از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان به‌شدت کم این ورزش برای درمان اشاره کرد. هرچند باید دقت داشته باشید که هیچ‌گاه پیلاتس جایگزینی برای توصیه‌های پزشکی به‌حساب نمی‌آید اما فیزیوتراپ‌ها ازجمله افرادی هستند که پیلاتس را برای درمان برخی از مشکلات توصیه می‌کنند.

تقویت کف لگن با ورزش پیلاتس

اگر بتوانید ورزش پیلاتس را هفته‌ای سه مرتبه انجام دهید، درنهایت مشاهده خواهید کرد کف لگن شما به‌طور قابل‌توجهی تقویت‌شده است.

این مسئله خصوصاً برای زنانی که باردار هستند بسیار حائز اهمیت است زیرا باعث می‌شود که زایمان راحت‌تری را پیش رو داشته باشند.

فواید ورزش پلاتس اصول پیلاتش

اصول اولیه پیلاتس

آرامش

اولین اصلی که در حین انجام ورزش پیلاتس باید به آن توجه داشته باشید این است که تمرینات آن را با آرامش آغاز کنید. به‌گونه‌ای که هیچ نوع خستگی به سراغ شما نیاید.

تمرکز

مهم‌ترین مسئله‌ای که در حین انجام تمرینات پیلاتس باید رعایت شود، تمرکز است. درواقع تمرکز هوشمندانه باعث می‌شود تا حرکات را به‌آرامی و بدون هیچ نوع مشکلی انجام دهید.

هماهنگی حرکات

اینکه شما نسبت به بدن خود اطلاعات و آگاهی لازم را داشته باشید کمک می‌کند تا حرکات مرتبط با ورزش پیلاتس را باظرافت و دقت بیشتری انجام دهید و از بروز مشکلات ناشی از آن جلوگیری کنید.

جهت‌دهی مناسب بدن

در حین انجام تمرینات پیلاتس باید بدنتان را در وضعیت درستی قرار دهید. اینکه ستون فقرات شما در وضعیت کشیده قرار داشته باشد و یا گردن و پاهایتان در حالت درستی باشد از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.

تنفس صحیح

هیچ‌گاه نباید تنفس عمیق و کامل را فراموش کنید. برای انجام ورزش پیلاتس، در شروع تمرین نفس عمیقی کشیده و در حین انجام آن نیز نفس خود را به سمت بیرون هدایت کنید.

نوع حرکات

باید حرکات روان آرام و آهسته را از مرکز به سمت بیرون به اجرا درآورید. مهم‌ترین نکته در مورد ورزش پیلاتس را می‌توان نوع حرکات و تنوع آن‌ها برشمرد که برای سلامت بدن نیز بسیار مفید هستند.

مرکز سازی

یک مرکز ثقل قوی در میانه بدن خود به وجود آورید. دقت داشته باشید که قبل از هر حرکتی ناف به سمت داخل کشیده شود.

وضع و حالت انجام تمرین

در حین انجام تمرینات ورزش پیلاتس باید آرامش و قدرت لازم را در اختیار داشته باشید و هیچ‌گاه حرکات را با شدت بسیار زیاد انجام ندهید.

ورزش پیلاتس چه فوایدی برای سلامتی دارند ؟

متخصصان می گویند که تمرین منظم پیلاتس به بهبود وضعیت بدنی، ماهیچه ها ، تعادل و تحرک مفاصل و نیز کاهش استرس و تنش کمک می کند. برای ورزشکاران زبده می توانند با توسعه قدرت و انعطاف پذیری بدن ، آموزش خود را تکمیل کنند و به کاهش خطر آسیب کمک کنند با این حال، باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

آیا پیلاتس می‌تواند به کاهش درد کمر کمک کند؟

شواهدی مبنی بر این وجود دارد که درد کمر برای افراد مبتلابه کمردرد را تسکین می‌دهد. استفاده از دستگاهی مانند Reformer، فرد را قادر می‌سازد تا با حمایت از دستگاه ورزش انجام دهد. لطفاً توجه داشته باشید که مربیان پیلاتس ازلحاظ پزشکی عالم نیستند و نمی‌توانند تجویز، درمان کنند.

در مورد کاهش وزن چگونه است؟

پیلاتس یک فعالیت ماهیچه‌ای است که می‌تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند. کلاس‌ها درشدت باهم متفاوت هستند: آن‌ها می‌توانند ملایم، یا پویا باشند و یک ورزش سخت ارائه دهند. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، توصیه می‌شود پیلاتس را با رژیم غذایی سالم و برخی فعالیت‌های هوازی نظیر شنا، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری همراه کنید.

آیا ممکن است هنگام پیتلاس به خود صدمه بزنید؟

پیلاتس یک نوع ورزش کم تأثیر است، بنابراین آسیب‌های آن بسیار نادر هستند. بااین‌حال، مهم است یک مربی کارآزموده و یک کلاس مناسب برای آمادگی و توانایی پیدا کنید.

ورزش پیلاتس برای چه کسانی مفید است؟

  • باید در جریان باشید که انجام تمرینات ورزش پیلاتس برای تمام مردان وزنانی که به پرورش اندام و وضعیت عمومی جسمی علاقه‌مند هستند مفید هست؛ و نکته اینجاست که هیچ محدودیت سنی برای انجام این ورزش وجود ندارد.
  • ورزشکارانی که به دلیل انجام حرکات یک‌جانبه دچار صدمه شده‌اند، می‌توانند از ورزش پیلاتس برای درمان استفاده نمایند. خصوصاً بازیکنان گلف و تنیس.
  • هنرمندانی که حرکات نمایشی ورزشی انجام می‌دهند حتی هنرپیشگان و موسیقی‌دانان و تمامی کسانی که به ظاهری خوب و اندامی متناسب اهمیت می‌دهند می‌توانند به سراغ این ورزش بروند.
  • افرادی که از دردهای مزمن ناحیه پشت رنج می‌برند.
  • افرادی که می‌خواهند پس از طی کردن دوره نقاهت طولانی دوباره به زندگی برگردند.
  • حتی کسانی که می‌خواهند از پوکی استخوان جلوگیری کنند. ورزش پیلاتس برای آنان بسیار مفید است.

ورزش پیلاتس در خانه

ازجمله دیگر ویژگی‌هایی که در رابطه با ورزش پیلاتس وجود دارد این است که می‌توان آن را به‌صورت خانوادگی نیز انجام داد.

در دنیای پرمشغله امروزی مطمئناً پدران و مادران فرصت رفتن به باشگاه را نخواهند داشت. همچنین ممکن است به دلیل مسائل اقتصادی امکان رفتن به باشگاه برای افراد میسر نباشد. از همین رو باید بدانید که می‌توان تمام حرکات پیلاتس را در خانه انجام داد.

درواقع کتاب‌های الکترونیکی و حتی ویدئوهای آموزشی بسیار زیادی در اینترنت و بازار موجود هست که شرایط انجام تمرینات و همچنین نحوه صحیح آن‌ها را به شما آموزش می‌دهد. برای انجام این حرکات نیاز است که یک زیرپایی و لباس‌هایی آزاد و راحت تهیه کنید و سپس به سراغ تماشای این حرکات بروید.

سخن پایانی

برای داشتن تناسب‌اندام می‌توان به ورزش‌های خوب و مفیدی مانند ورزش پیلاتس رو آورد. بهتر است نحوه صحیح انجام حرکات را زیر نظر مربیان حرفه‌ای آموخت و در محیط‌های مختلف آن‌ها را به کاربرد. در کنار این ورزش بهتر است برای نتیجه بهتر از رژیم غذایی متعادل، خواب کافی و دوری از استرس را پیش گرفت.

این مطلب چقدر مفید بود؟
0 امتیاز از 0 رای

پکیج دانلودی درمان دائمی زود انزالی

برنامه جامع کنترل انزال شامل کتاب الکترونیکی + فایل صوتی دوره + برنامه تمرینی + آموزش تصویری تمرینات + موسیقی تراپی + پشتیبانی 35 روزه

اطلاعات بیشتر
منبع
quickfitnamnak

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا