سلامت روان

چگونه خشم و عصبانیت خود را کنترل کنیم؟

در این مطلب از مجله اینترنتی مثبت 1، به موضوع چگونه خشم و عصبانیتمان را کنترل کنیم؟ میپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تبلیغات

خشم و عصبانیت، احساسی قدرتمند و یک واکنش طبیعی انسانی است که همه ما در زندگی بارها آن را تجربه کرده‌ایم. اغلب اوقات درمواقع عصبانی شدن احساس صدمه زدن به افراد دیگر یا احساس ناامیدی در محل کار یا خانه به افراد عصبانی دست می‌دهد. عصبانیت رفتاری ناخودآگاه و کنترل نشده می‌باشد و افراد عصبی معمولاً به روابط شخصی و سلامتی خود آسیب می‌زنند.

خشم و عصبانیت اشکال مختلفی دارد و اگر کنترل نشود بر سلامت جسمی و عاطفی فرد تأثیر منفی می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد عصبانی شدن ابتلا به بیماری قلبی، استرس از جمله بی خوابی، مشکلات گوارشی و سردرد را افزایش می‌دهد. علاوه بر این خشم و عصبانیت منجر به رفتارهای خشن و پرخطر، از جمله مصرف مواد مخدر و الکل می‌شود و به طور قابل توجهی به روابط با خانواده، دوستان و همکاران آسیب می زند.

اثرات منفی خشم و عصبانیت در افراد

خشم مزمن عواقب جدی زیر را به همراه دارد:

  • سلامت جسمانی: عصبانیت مداوم شما را در معرض بیماری قلبی، دیابت، سیستم ایمنی ضعیف، بی خوابی و فشار خون قرار می‌دهد.
  • سلامت روان: عصبانیت مزمن انرژی ذهنی زیادی می‌طلبد و تمرکز یا لذت بردن از زندگی را دشوار می‌کند و منجر به استرس، افسردگی و سایر مشکلات بهداشت روانی می‌شود.
  • روابط: عصبانیت باعث ایجاد دلخوری افراد نزدیک و مانع از دوستی و روابط کاری می‌شود. عصبانیت مانع اعتماد دیگران به شما می‌شود.

چگونه خشم خود را کنترل کنیم؟

1. تغییر طرز تفکر

روانشناسان توصیه می‌کنند افراد عصبانی باید از تکنیک معروف بازسازی شناختی استفاده کنند. به این معنی که باید افکار منفی خود را جایگزین افکار منطقی‌تر کنند.

تبلیغات

استراتژی‌های تغییر تفکر:

  • هنگام صحبت در مورد خود یا دیگران از کلماتی مانند “هرگز” یا “همیشه” خودداری کنید. چنین جملاتی باعث عصبانی شدن بیشتر می‌شود.

پرسیدن سؤالات زیر از خود:

  • آیا واقعاً این موضوع ارزش عصبانی شدن را دارد؟
  • آیا ارزش این را دارد که بقیه روزهایم را خراب کنم؟
  • آیا کاری از دست من برمی آید؟

2. کنترل خشم با حفظ آرامش

هنگام عصبانی شدن بهتر با استراتژی‌هایی آرامشبخش ساده، مانند تنفس عمیق و تصاویر ذهنی آرامش بخش احساسات عصبانی خود را سرکوب کنید. اگر یک یا چند مورد از این راهکارها را مرتباً تمرین کنید، در صورت بروز احساس عصبانیت استفاده از آنها آسان‌تر خواهد بود. برخی از این تکنیک‌ها:

  • تنفس‌های عمیق و آهسته از ناحیه شکم به جای سینه انجام دهید.
  • تجسم تصاویر آرامش بخش از طریق حافظه یا تخیل خود.

3. فعال بودن برای کنترل خشم

ورزش بدنی منظم فشار و استرسی را که باعث بروز عصبانیت شود را کاهش می‌دهد.

4. شناخت عوامل محرک عصبانیت خود

از کارهایی که شما را عصبانی می‌کند خودداری کنید به عنوان نمونه اگر با رانندگی در ساعات شلوغی عصبانی می‌شوید، اتوبوس را انتخاب کنید همچنین فعالیت‌ها، زمان‌هایی در روز، افراد، مکان‌ها یا موقعیت‌هایی را که باعث تحریک عصبانیت شما می‌شوند را شناسایی و از انجام و رویایی با آنها خودداری کنید.

تبلیغات

5. علائم هشدار دهنده بدنی

در واقع علائم هشدار دهنده فیزیکی در بدن که هنگام عصبانیت رخ می‌دهد را شناسایی کنید. آگاهی از علائم شخصی خود برای کنترل خشم خود مناسب است. برخی علائم بدنی هنگام عصبانیت:

خشم یک احساس عادی نه خوب و نه بد است. هر فردی هنگام عصبانیت بد رفتاری و پرخاش می‌کند و در مواردی به خود یا دیگران آسیب می‌رساند. در خیلی از مواقع نمی‌توان احساسات عصبانی را کاملاً از بین برد. اما با تلاش طولانی مدت می‌توان آن را کنترل کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

منبع
apahelpguidehealthline

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا